Autor: Urza
Čas: 2017-12-13 00:00:02
Urza v Polis: Soudnictví
Přednáška před čtrnácti dny byla věnována dost složitému tématu – životnímu prostředí; z technických důvodů bohužel zatím nemáme zpracovaný záznam, avšak ten z předchozí přednášky už ano. K mé radost přišlo zas dost lidí; nemluvě o tom, že se znovu a znovu vracejí ti, kdo o anarchokapitalismu nikdy předtím neslyšeli, ale zaujal je, čímž pádem program plní svůj účel.
Dnes si budeme povídat o soudnictví. Jde o jedno z nejkontroverznějších témat; většina lidí si je bez státu vůbec nedokáže představit, zatímco mezi libertariány tvoří jablko (dle mého názoru v současné době zbytečného) sváru, jež je dělí na anarchokapitalisty a minarchisty. Přednášku mohu doporučit jak těm, kdo si volnotržní soudnictví nedokáží představit, neboť snad nějakou představu získají, tak i anarchokapitalistům, jelikož tentokrát to bude trochu jiné než vždycky v tom smyslu, že nepůjde jen o aplikaci stejného principu na různé problémy; tohle už pro soudnictví nestačí.
Rovnou všechny zvu i na další přednášku, jejímž (neméně kontroverzním) tématem bude zajišťování bezpečnosti v bezstátní společnosti; ta se však bude konat až 14. února po vánoční pauze a zkouškovém.
Těším se na vás dnes večer ve 20 hodin v Paralelní Polis.
Dnes si budeme povídat o soudnictví. Jde o jedno z nejkontroverznějších témat; většina lidí si je bez státu vůbec nedokáže představit, zatímco mezi libertariány tvoří jablko (dle mého názoru v současné době zbytečného) sváru, jež je dělí na anarchokapitalisty a minarchisty. Přednášku mohu doporučit jak těm, kdo si volnotržní soudnictví nedokáží představit, neboť snad nějakou představu získají, tak i anarchokapitalistům, jelikož tentokrát to bude trochu jiné než vždycky v tom smyslu, že nepůjde jen o aplikaci stejného principu na různé problémy; tohle už pro soudnictví nestačí.
Rovnou všechny zvu i na další přednášku, jejímž (neméně kontroverzním) tématem bude zajišťování bezpečnosti v bezstátní společnosti; ta se však bude konat až 14. února po vánoční pauze a zkouškovém.
Těším se na vás dnes večer ve 20 hodin v Paralelní Polis.
Přečtení: 38319
Komentáře
Komentář 18827
Komentář 18829
Komentář 18838
Komentář 18839
Komentář 18840
Komentář 18841
Komentář 18842
jeho myšlenka o následování bílého heterosexuálního muže mě natolik voslovila, že jej považuji za černého koně anarchie a myslím, že nákej Tucker ho už nemá šanci trumfnout, vždyt ho ani neznám...
Komentář 18846
Komentář 18848
Komentář 18849
Komentář 18851
Komentář 18854
Komentář 18828
(pozn. AVB - Anarchistická Vánoční Besídka)
Komentář 18830
Komentář 18833
v opačném případě bych si asi myslel, že bude,
to přece dá rozum, tak nevím proč se ptáte....
No jestli bude a nepozvali mě, tak jejich škoda,
měl jsem připravený svůj vánoční program, několik koled,
dvě tři vlastní básně s vánoční tématiku
a kratší přednášku na téma Ježíš - první židovský anarchista
Ale já nesmutním, u nás na STB bude, stejně tak i soudruhů v KSČM,
a Babiš prej taky pořádá nákou párty v nějakým hnízdě,
takže já nestrádám...
No a co máte připravený vy na AVB???
Komentář 18835
Nesem vám bitcoiny...
Kryptáši, Urzáši...
Dejte zbraně tomu domu...
Pásli holky valaši...
My tři dýleři jdeme k vám...
Komentář 18836
nebot já zpívám všechny koledy falešným hlasem, nemaje hudební hlasu ni sluchu,
pouze nadšení a smysl pro rým...
Co se týká poezie, většinou ji skládám až těsně před přednesem,
je třeba mít přece jen menší přípravu a nikoliv inprovizovat až při přednesu, poezie není nákej džez
V případě mých vánočních přednášek není zas až tak těžké improvizovat na téma Ježíšovy filozofie,
lze jej představit nejen jako anarchistu ale i jako komunistu či jako předchůdce EET,
loni na besídce STB kolegy neobyčejně oslovila přednáška na téma : Nastav druhou tvář
některé soudružky při ní dokonce omdlely slastí...
Komentář 18837
Ale jinak povětšinou vybírám koledy zde, páč jsem zapálenej punkař :
http://www.monstermusic.cz/tema/tip-redakce-10-pop-punkovych-koled-ktere-o-vanocich-nenudi/
„Je tu zas čas vánoční, je opět načase se chovat hezky k lidem, které celý rok nesnášíš. Začínám mít dost toho všeho vánočního štěstí.“
„Nechoď domů na Vánoce, jsi to poslední, co chci vidět pod stromkem. Veselé Vánoce, nemohlo by mi to být více jedno
„Otče Vánoc, dej nám peníze, nemáme čas na tvé hloupé hračky.“
„Různé tvary a různé velikosti. Jako všechny hvězdy nahoře na obloze. Každá vločka je jiná, stejně jako ty.“
„Já chci stroj času a vzduchovku. Já chci sochu Mobyho na povrchu Slunce. Já chci udělat párty nahý ve školním autobusu plným jeptišek.“
Komentář 18843
"Jak bys řešil v ankapu, kdyby někdo zneužíval své vlastní děti. Tj. měl by doma hárem pěti dětí, celý jeho pozemek by byl oplocen, chráněn turety a psy, aby ho nikdo neotravoval, držel by je v klícce a zneužíval? A prohlásil by, že na jeho pozenku se to dělat může."
Určo takovej dotaz dotaneš :)
Komentář 18844
Komentář 18850
https://en.wikipedia.org/wiki/If_a_tree_falls_in_a_forest
Komentář 18852
Komentář 18856
Komentář 18857
I když třeba voko za voko taky není špatný...
Taky lze hříšníkovi vodpustit, ovšech samotný hřích odsoudit...
Nebo nechat věcem volný průběh...
Komentář 18858
Když tedy uznáme, že jsou případy, kdy je ok porušit NAP (jako v době, kdy někdo mučí děti), neznamená to po tom, že je můžeme porušit i v případech jiných? Třeba příště třeba někoho odstřelíme za to, že mučí zvířata. A pak třeba za to, že poslouchá nacistický kapely.
Abychom se pomalu nezačali chovat jako stát.
Co si o tom myslíš?
Komentář 18859
Já si myslím, že je ok útokem narušit něčí svobodu, když vidím, že to samé dělá někomu on. Třeba kdybych v Ankapistánu viděl v parku chlapa, jak tam klátí ženskou, co volá zoufale o pomoc, tak vytáhnu svoji 1911 (zatím imaginární), namířím mu jí do ksichtu a řeknu mu, ať toho okamžitě nechá. Když nenechá a bude v útoku pokračovat, klidně ho zastřelím. Já myslím, že je to v pořádku i z hlediska anarchokapitalismu, ne? S dětmi je to pak totéž. Když uvidím, jak jim někdo aktivně ubližuje, tak tomu zkusím zabránit. Poslech nacistické kapely je úplně jiná situace, protože to nikomu neubližuje (max. jeho citům) a není to násilný útok.
Co se zvířat týče, to vlastně není ani tak otázkou anarchokapitalismu, ale filosofickou otázkou, co je vlastně živá bytost, která si zaslouží práva a jaké jsou rozdíly mezi lidmi a zvířaty. Anarchokapitalismus přece taky přiznává práva lidem, ačkoliv z biologického hlediska nejsou ničím zvláštním a lecjaké zvíře je chytřejší než někteří lidé. Kdybych ale ve svém okolí viděl, jak se někdo soustavně baví týráním zvířat, tak jo, klidně bych proti němu inicioval násilí, protože by z mého pohledu dělal něco hrubě nemorálního. Mám svoje hranice. Je to pro mě v podstatě stejná otázka, jako by existovala nějaká rasistická forma ankapu, která by práva přiznávala jen bílým a ostatní by považovala za zvěř. Neříkám, že by měla mít zvířata stejná práva jako lidi, ale neberu je ani jako věci, alespoň ne ta, která cítí bolest.
Komentář 18860
1) Vlezeš na cizí pozemek - porušíš NAP
2) Zabiješ někoho - porušíš NAP
3) Znásilníš někoho - Porušíš NAP
4) Ukradneš někomu něco - Porušíš NAP
5) Rozbiješ někomu něco - Porušíš NAP
Easy :)
"Já myslím, že je to v pořádku i z hlediska anarchokapitalismu, ne?" - řekl bych, že jo a nemám s tím problém, že zastřelíš násilníka. Akorát mám trochu problém s tím, co z toho plyne. Parta šílených vegetariánů se může rozhodnout, že tě zastřelí, protože třeba jíš maso. Parta těžce věřících ti zapálí dům za to, že seš ateista... Takový věci se zdají být přijatelný, když přijmeš myšlenku "Je ok porušit NAP, když dělá někdo něco podle mýho názoru fakt hodně blbýho."
To je právě to, že ta problematika se zdá být dost složitá a chtěl bych někdy na přednášce donutit Urzu se o tom rozpovídat :D
Komentář 18861
Komentář 18863
Tyranie zvierat je urcite nemoralne, ale chapem, ze zviera moze byt v niekoho vlastnictve. Vravim za seba, pretoze zviera si nedokaze pochopit vlastnicke prava a princip nemoralnosti iniciacie nasilia.
Takze ak niekto tyra zviera, mam pravo ho ostrakizovat, ale musim zachovat NAP, takze aktivny utok voci nemu by bol porusenim NAP. V pripade tyrania dietata sa jedna o ekvivalent sebaobrany - ak niekto utoci, tak stratil pravo NAP, moze mu byt v utoku zabranene, aby neublizoval.
Takze - mozes k nrmu vniknut nasilkm na pozemok a jeho utok zastavit alebo ho zastrelit. On, alebo jeho pribuzni maju potom pravo teba zalovat iba za vniknutie na cudzi pozemok. Arbitrarny sud by rozhodol v prospech teba, inak by v spolocnosti a na trhu stratil kredit, ako amoralny subjekt.
Ak by si ho zastrelil, a potom este v zurivosti mu zapalil dom, tak predpokladam, ze v takom pripade by sud urcil, ze zabitie je ok, ale skodu za dom musis uhradit.
Komentář 18864
2) Vlastnická práva a princip nemorálnosti iniciace násilí nedokáže pochopit třeba ani mentál s IQ 30. Znamená to, že by neměl mít práva? Co se mě týče, vlastnictví zvířat je ok, ale s určitými závazky, např. že je nebude majitel týrat.
3) Chápu no, já bych každopádně zvířatům přiznal určitá práva, takže by to porušením NAPu v "mojí verzi" anarchokapitalismu nebylo. Bylo by to podobné jako se zastat dítěte. Ale jak říkám - tohle není otázka, kterou by anarchokapitalismus jako myšlenka mohl nějak vyřešit.
Komentář 18867
Komentář 18865
.................
Vcelku souhlas s řečeným, ale není takový zabití nepřiměřená vobrana ?
Komentář 18873
Komentář 18879
Komentář 18862
To je jak s tím velbloudem a s tou jehlou,
boháč není ani tak v průseru že je boháč, ale v tom že říká "moje"
Komentář 18946
Co na ně zkusit udělat sbírku a vykoupit je, pokud by nesouhlasil,tak proti němu začít dělat kampaň, kde by ho propírala místní média a všude kam by vkročil by na něj bučeli, uzavřelo by se mu i dost obchodů. Výsledkem by možná bylo, že by to začal dělat potají, jenže už by mu to nepomohlo, jak by byl společensky znemožněn. Možná by si nechal i nakonec odborně pomoct. Těžko odhadovat.
Komentář 18853
Že v soudnictví nepůjde jen o aplikaci stejného principu – tedy asi volného trhu – zní slibně.
Jinak fakt těžké téma. Jestli na konci bude publikum přesvědčeno, že by to skutečně šlo… to by byl velký úspěch.
Komentář 18855
vždyt doba soudců předcházela době králů s centrální mocí,
takže dokonce je zde i jakási historická zkušenost...
I když soudní spory by šly dozajista rozhodovat pomocí házení mince či by si sporné strany střihly kámen, papír, nůžky, bylo by to rychlejší a asi stejně spravedlivé jako posudky lidí...
Komentář 18875
Komentář 18874
Cituji ze slajdů:
Definiční obor přednášky
- Neřešíme nespolupracující pachatele.
-- Co zbývá?
- Celou řadu sporů chtějí řešit obě strany.
-- Typicky nejde o trestní právo.
- Dobrý soudce se snaží uspokojit obě strany.
-- To není nesmysl; hledá řešení, která je nenapadla.
--- Dnes se to neděje; tento „luxus“ si stát nemůže dovolit.
Pak se v přednášce rozebírá kupecké právo a jeho různé historické realizace jako příklady, že to jde; řeší se, kdo by soudil, jak by se různily rozsudky a jak by to bylo s nestranností. Klidně můžu poslat link na slajdy, ale nechme ještě těm, co tam byli včera osobně, určitou exkluzivitu.
Komentář 18878