Autor: Urza
Čas: 2016-10-21 00:00:02
Zákaz spalovacích motorů?
Bundesrat (německá spolková vláda) žádá Evropskou unii o regulaci, jež by od roku 2030 plošně zakazovala spalovací motory; již nyní se němečtí politici vydatně snaží protlačit elektromobily skrze finanční pobídky firmám, jež je vyrábějí, nicméně efekt tohoto vyhazování peněz vidíme sami – kolik automobilů s alternativním pohonem jezdí po silnicích kolem nás? A co nejde po zlém, půjde po ještě zlejším; když emisní regulace a nesmyslné dotace nestačí, nastoupí zákaz. Nemyslím si sice, že se jej povede prosadit do čtrnácti let, leč můžeme vidět, kam vůle socialistů směřuje; ze své milované Elise si snad do té doby udělám veterána a nebude mě to muset trápit. Na konec přidám ještě jeden dovětek pro všechny ekology, již jsou nápadem nadšeni, neboť elektromobily téměř nevypouštějí emise – to je sice pravda, nicméně tu elektřinu musí někdo někde vyrobit… a to solární panely a větrníky nepokryjí.
Přečtení: 59875
Komentáře
Komentář 8804
Komentář 8806
Komentář 8861
Značně off-topic: netušíte někdo, jestli se nějaká skupina nechystá koupit od ZSSK aspoň jednu Gorilu (řada 350) a udělat z ní veterána? :-) J-li a jsou-li na to potřeba investice, rád bych pár drobnými přispěl (to neplatí, pokud by ji měla provozovat libovolná státní organizace).
Komentář 8807
Komentář 8808
Komentář 8809
Ten je jinde. Pár známých tvrdí, že "lidi se sami ekologicky chovat nezačnou" (např. protože elektromobily nejsou rozšířené, tak jsou drahé a je málo dobíječek, logicky). V tom mají pravdu. Ovšem taky věří, že je v moci státu befehlem elektromobily rozšířit natolik, aby dokázaly být levné a vyplatit se. Svým předchozím příspěvkem ukazuju, proč si myslím, že taková víra je naivní (když pominu libertariánskou klasiku o donucování, volném trhu apod., na kterou jsou někteří lidé alergičtí).
Snad jsem dostatečně srozumitelný.
Komentář 8810
Komentář 8815
Komentář 8825
Komentář 8812
Pravda, kdybychom meli relativne slusne ekologicke elektrarny - napriklad jaderne, tak by o tom I slo uvazovat, ze to tak bude..ale v dnesni dobe rozhodne neni.
Komentář 8813
Komentář 8814
Rozhodně nechci nikomu vtloukat "elektromobily jsou nej", jen bych nerad, aby se uvažování o nich smrsklo na "místo benzínu v motoru se spálí uhlí v elektrárně".
Komentář 8816
Komentář 8817
Komentář 8811
http://auto.idnes.cz/zmensovani-downsizing-motoru-konec-testy-emisi-fub-/automoto.aspx?c=A161019_200832_automoto_vok
Komentář 8818
Komentář 8819
Nedovedu si predstavit vubec svet bez vune spaleneho ricinoveho oleje.
Komentář 8821
Komentář 8822
My se ovšem zabýváme prezidentovým zpožděním, návštěvou dalajlámy, Horáčkem for prezident a dalšími veledůležitými životními problémy…"
Komentář 8838
Vybrané příspěvky
Česko2050
Včera v 8:43
Mnoho lidí děsí představa elektrického blackoutu a hovoří se o něm jako o velkém možném problému civilizace. Co by se ale stalo, kdyby všichni produktivní a talentovaní lidé prostě jednoho dne přestali pracovat a šli třeba na pracák – to by byl parádní „ekonomický blackout!“ Sice se o tom (raději) nemluví, ale to by bylo teprve podzvižení, co říkáte?! Co by v takovém případě dělali ostatní lidé na jejich činnosti závislí, například těch 935 tisíc státních úředníků v ČR a všichni lidé na nespravedlivě vyplácených dávkách, kdyby se všichni novodobí Atlasové (pracující v soukromém sektoru, podnikatelé podnikající bez jakýchkoliv dotací, živnostníci a vysokopříjmoví zaměstnanci a manageři, kteří drží nám známou „oblohu“) jednoho dne vzbouřili proti do nebe volající lži jménem sociální stát…
Komentář 8839
http://cesko2050.cz/volby-ukazaly-jedine-zastupitelska-demokracie-je-nesmysl-proc-mensina-proboha-nikdy-nesmi-rozhodovat-o-vetsine-jen-proto-ze-vetsina-systemu-neveri/
Komentář 8840
"...zastupitelská demokracie je nesmysl. Proč? Menšina proboha nikdy nesmí rozhodovat o většině jen proto, že většina systému nevěří!!!"
Žádná skupina lidí nesmí rozhodovat o jiné skupině lidí proti jejich vůli (ještě víc vykřičníků). Ty úvahy z článku já dobře znám. V jednom starém compu (bohužel hard je ztracen) jsem rozvíjel podobné úvahy. Daleko delší, než je těchhle pár odstavců. Jenže jsem vždycky dospěl do bodu:
Co s těmi, kteří ten mnou u compu báječně sestavený systém neakceptují? Ti se holt musí... No prostě ten článek jsou úvahy člověka, který se zuby nehty drží konceptu státu jako klíště a není ochoten domýšlet své úvahy do konce. Protože pak by nikdy nedošel k nějakému rozumnému závěru. Vždycky by byl tam, kde já před lety. Narážel by na to, že někoho zbrojnoši musí násilím donutit a to jsem nejenom odmítal, ale hlavně jsem se dostával do sporu se svobodnou společností, o kterou mi šlo.
Zároveň úvahy, které se často objevují mezi lidmi - kdyby "nám" nějací "oni" vypli elektřinu, nedodali ropu, cokoli - naráží na jeden problém. Lidi by si sehnali nějaký substitut a ti elektrikáci, ropáci, cokoláci by chcípli hlady. Především tihle dodavatelé by dopadli velice bídně a proto se setsakramentsky snaží, aby nic takového nenastalo, byť se politici svými hovadnými nápady (např. o skladbě energetických zdrojů) o to pokouší. To je taky jedna z propagand, kterou stát s oblibou využívá.
Komentář 8841
Komentář 8843
protože se přišlo na to,
jak z oxidu uhličitého vyrobit etanol,
základ všech alkoholických nápojů,
takže každej kdo bude jezdit na benzín bude mít špiritusu víc než dost
https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/418308-nahodny-objev-muze-zpusobit-ekologicky-obrat-vedci-umi-menit-co2-na-etanol.html
Komentář 8844
Ja to tvrdím celé roky, že najlepšie na skladovanie energiu sú uhľovodíky. môžu sa vedci snažiť ako chcú, nič lepšie nevymyslia, keby sa dala energia efektívne skladovať v litiu, cadmiu a podobných nezmysloch, príroda by už na to dávno prišla sama.
Komentář 8845
že čím více budete spalovat, třeba v motoru auta,
tím více budete mít etanolu,
a nemusíte pálit švestky na slivovici...
Takže oxid uhelnatý bude za chvíli nedostatkový zboží,
vono už ted je jej málo, ne že je ho moc,
takže lidi budou doma pálit petky a plasty a pneumatiky,
jen aby měli oxid na etanol,
kterej budto vychlastaj sami nebo jej nalejou do motoru auta...
To zas bude vožralejch řidičů...
Komentář 8846
Komentář 8847
že není kouře bez ohně,
a že když to přežememe tak si asi propálíme celou atmosféru na pohon automobilů,
ale nejspíše asi dojde ke globálnímu zalednění,
nebot oxidu uhelnatýho je málo,
nikoliv moc, jak nám tvrděj zelení teroristi...
Proto je třeba všechno pálit a pálit,
pneumatiky, plasty, knihy, papírový peníze i vládní prohlášení...
Komentář 8848
Komentář 8849
no a pak si pomocí katalyzátoru při pokojové teplotě vyrobíte ten etanol,
a jak moc si jej pak naředíte pro vnitřní použití, záleží jen na vás...
Je to podobný, jako když jste za mlada pálili s dědečkem švestky...
PS.
Jinak samozřejmě transforovat se dá ledacos,
všechno je nejspíše jen energie v různých modifikacích,
a dle zákonu o zachování energie pak má platit, že energii nelze vyrobit a ani zničit..
No vždyt ona ta ropa, plyn a uhlí je vlastně jen taky taková baterie, v níž se po několik milionů let uchovala sluneční energie, vona ta země není izolovanej systém, něco přichází a něco voddchází
Komentář 8850
Komentář 8851
Prostě stahujete kalhoty a přitom brod je ještě daleko,
ale co by jste mohl udělat dnes nemusel by jste odkládat na zítřek
i když dozajista platí
že ráno je moudřejší večera...
Ale jedno je je jistý,
že to vždycky nějak dopadne, i když se neví jak....
Komentář 8852
Uprimne receno, jenom ve me utvrzujes to, co si o tobe myslim uz davno...
Komentář 8853
jen když to někdo píše, tak to ukazuje na to, že si ještě nezvykl...
Není to nic složitýho, takže by to mohli pochopit i ti méně inteligentní lidé,
nebot pokud si někdo na něco zvykne, tak pak vo tom jaksi vůbec nemluví a bere to
stejně přirozeně jako pondělí či středu...
No a ty si samozřejmě mysli co chceš a klidně se v tom utvrzuj,
takovejch lidí je přece jak máku,
myslím - tedy jsem...
Komentář 8854
no a pak si pomocí katalyzátoru při pokojové teplotě vyrobíte ten etanol,"
Co to je za sračky? To není ani duchovno. To je projev dementa, kterej ke svý demenci přišel tak, že v dětství místo fyziky chodil za školu čuchat čikuli...
Odhaduju, že mi na to odpovíte něco strááášně moc duchaplnýho.
Komentář 8855
furt jste si ještě nezvykl na to,
že píšu sračky a jsem dement...
Komentář 8856
Proste od tvych textu neocekavam vubec nic, co by melo nejakou informacni hodnotu.
A ano, cas od casu mam(e) ve zvyku ti napsat, ze uz jsem si zvykl(i) na to, ze pises sracky. Ono asi pujde o to, co si kdo predstavi pod slovem "zvyknout". Rozhodne to neni to same, jako "ignorovat", jak nam tu vykladas...
Komentář 8858
...................................................................................
No jasně že NEEEEEEE...
Proboha, ještě tohle po mně chtít,
co to je za kravinu,
informační hodnota...
To si běžte do školy, tam toho maj tuny...
Komentář 8859
Ja teda nepreju nikomu nic zlyho ...
Komentář 8860
...............................
Ale ne,
mě to tady stejně za chvíli přestane bavit,
tady jsou samí študovaní anarchisti,
co ovládaj fyziku a věděj, že existujou termodynamický zákony...
To není nic pro mě,
mám tady z toho inteligenční a informační komplexy..
Tak, a jdu na zábavu, dneska máme v naší vesničce střediskový retrozábavu,
a vy se tady klidně trapte s demencí druhejch...
Tím jsem chtěl říct, že už možná dneska natáhnu ty bačkory, nebot Michal David je na mě silný kafe...silnější než etanol s oxidem uhličitým dohromady...
Komentář 8857
....................................................................................
A pak jen si stačí do vyhledávače zadat heslo ETANOL,
a zjistíte k čemu slouží,
ani nemusíte chodit na chemii...
My dementi to takto děláme od dob vynálezu internetu stále...
Komentář 8862
(1) uhličitého, ne uhelnatého, himmel hergot, to je úplně jiný plyn, a zatraceně nebezpečný!
Komentář 8863
Vasi neduvere ve svetaspasne vynalezy (zvlaste pak ty, jez bryskne presentuji novinky.cz) naopak rozumim velmi.
Komentář 8864
Ke zbytku možná vysvětlení: Já jsem se totiž už před lety zabýval (čistě amatérsky a čistě na teoretické úrovni) tou samou myšlenkou (cyklus CO_2 --> EtOH --> CO_2). Těch 25 procent je spíše optimistický odhad celého cyklu s tím, že nejlepší účinnost konverze EtOH zpět na energii a CO_2 je kolem 60 % při konverzi v palivových článcích. Pokud mě upozorníte na efektivnější způsob této konverze, budu jen rád, ale zcela upřímně řečeno, nevím o žádném takovém a jeho existence by mě dost překvapila.
50 % účinnost celého cyklu je stále málo, ale je to na dolní hranici smysluplnosti v určitých prostředích. Překročení účinnosti cyklu olověného akumulátoru je prvním předpokladem k použitelnému nasazení alespoň na lodích a nákladních lokomotivách.
Co se těch jiných získaných výhod týče -- uvědomte si, že ssebou musíte vozit (nejspíše zkapalněný) CO_2 k recyklaci, což ze zařízení využívající tento cyklus dělá inženýrskou noční můru. Já vím, zase se to dá použít k hašení, když ten špiritus chytne. :-)
Komentář 8866
...................................
Mé znalosti nejsou nic moc,
jednak jsem moc do školy nechodil, nebot jsem sportoval,
jednak mě chemie a fyzika nějako extra nebavila,
a pak taky za pár desítek let jsem to vcelku v pohodě zapomněl,
a pak taky jediné co mě v tom článku zaujalo
https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/418308-nahodny-objev-muze-zpusobit-ekologicky-obrat-vedci-umi-menit-co2-na-etanol.html
byla slova - Náhodou objevená metoda
- mohla by využít nadprodukce nejvýznamnějšího plynu přispívajícího ke skleníkovému efektu
- Etanol
Přičemž pro mě samého je při mé asociační metodě čtení je nejzajímavější právě informace o náhodou objevené metodě, což zase až tak není zajímavé pro vás ...
Komentář 8867
..................................................................................
Jako laik bych to viděl asi tak, že bych si ten CO_2 nějako vyfiltroval z vejfuku auta,
a pak bych si jej zrecykloval na ten etanol přičemž na střeše auta bych měl solární panel co by mně dodával energii co je zadarmo, tedy po odečtění nákladů na pořízení panelu...
To by nebylo špatný, i když třeba by mně to asi nepokrylo celej provoz auta, páč bych možná upíjel ten etanol z nádrže...
Komentář 8868
Já chápu, že pro někoho je sport daleko důležitější/zajéímavější, než fyzika, ale proboha tak ať se do toho oboru nesere. Vám se taky nikdo necpe do sportu se svejma nevědomejma pitomostma.
Komentář 8869
...........................................................................
To já spíše věřím na ty náhodné objevy,
jak jsem inzeroval výše...
To je vlastně to, co je na tý fyzice a chemii pro mě nejzájímavější,
podobně jako u toho sportu...
Je to furt stejnej princip, kterej bych třeba nazval pracovně - princip svobody...
Komentář 8870
.........................................
Jasně že jo, jenže já se dívám na jiné věci nežli vy,
když čteme stejný text, tak já čtu něco jiného nežli vy...
Komentář 8871
Komentář 8872
........................
No a to je přesně vono, ted jste se trfil přesně tam, kam jste se měl trefit,
do tý úrovně prvnáčka...
Nic těžkýho, jen je to dřina...
Komentář 8873
Autá bežne jazdia na etanol a ten je kvapalný v pohode. Etanol možno s týmito novými katalyzátormi vyrábať napríklad pomocou solárnej energie a tam tá účinnosť nie je až taká zaujímavá, lebo slnka je dosť.
Komentář 8874
Dalším závažným problémem je, že ta reakce nepoběží (přijatelně rychle a za přijatelnou cenu) s atmosférickým parciálním tlakem CO_2. Tzn. bude to chtít CO_2 po spálení schovávat, vzhledem k jeho objemu asi zkapalněný, a pak ve vhodnou chvíli, když je levná elektřina (z jaderek? :-P pro ekopošuky pak když svítí slunce), konvertovat zpět na EtOH. Nebo jak si celý cyklus představujete?
Komentář 8875
Efektivnejsi konverze etanolu na energii - a to ke 100 % - probiha v prostem horaku. Prekvapeni neni na miste, paliva tak funguji bezne. Znovu tedy: celych Vasich 25 % pripada na primarni zpracovani CO2 > EtOH. To se mi (prinejmensim rekneme v prumyslovem meritku) jevi jako cislo zcela zcestne, nemluve uz vubec o zminovane nove technologii.
Proc stale bazirujete na onech 50 % (nerku-lio na ucinnosti nejakeho akumulatoru), nadale netusim. Pomnete napr. ucinnost zarovky a zaplacte. Presto byla pred flaskovanymi svatojanskymi broucky dlouho preferovana.
Pocitat (pripadne) nevyhody mezi jine vyhody je nezvykle. Navic si nejak neuvedomuju, ze by treba v dnesni petrolheadove dobe bylo nutno s sebou vozit napr. zelene plice planety ci krakovaci kolonu - staci vetsi placacka s jinde vyrobenym uhlomixem. :)
Komentář 8877
Re prosté hoření -- jo, to jste měl říct, že spotřebičem míníte přímotop. Já jsem zase měl na mysli primárně pohon vozidla, případně stroje nebo zařízení (CNC stroj, server, výtah, řetězová pila...., tedy konverzi energie chemické na elektrickou nebo mechanickou). Co se žárovky týče, její malá účinnost je daná tím, že se energie (téměř jakákoli) převádí na denní světlo dost neefektivně vždycky. Slavné svítivé diody i dosud nezvládnuté sirné lampy mají účinnost asi pětinásobnou, tedy stále mizernou, a to se blíží teoretickému stropu. (A ne, sodíkovou výbojkou si svítit na čtení fakt nechci.)
Proč bazíruju atd.: Protože když mi změna technologie přinese těžší, dražší a složitější zařízení (např. auto), které jezdí na dražší palivo vyžadující ke své výrobě více vzácných zdrojů, tak jej asi nikdo příčetný chtít nebude, nebo se snad mýlím? :-)
-----
(1)
/sarcasm on
Ale on je ústav pro jazyk český státní institucí, tak by mě nekompetence jeho zaměstnanců neměla překvapovat.
/sarcasm off
Komentář 8883
No, mluvil jste vyslovne o energii ziskane zpetnym spalenim. Mel-li jste na mysli zminene specialni vyuziti, pak je to skutecne treba uvest - to ovsem mate udelat Vy, nikoli ja. Osvetlovat mi neefektivitu zarovky, jiz Vam uvadim prave jako priklad neefektivity, je ponekud postavene na hlavu. Demonstrovala prave nesmyslnost Vasich arbitrarnich hranic ucinnosti ve vztahu k jinym vyhodam (jak nakonec nyni sam shledavate).
Ad bazirovani - co takhle: Pokud zmena technologie prinese lehci, levnejsi a jednodussi zarizeni, ktere uziva levnejsi palivo ze zdroju mene vzacnych az odpadovych, tak asi nikdo pricetny nebude chtit nic jineho. Mylim se snad ja?
(Parcialni excesy ruznych ujcav jsou thematem oblibenym, Vami odhalena souvislost je pro mne ale novinkou. :-))
Komentář 8886
et (bez h) značí čtyřčlenný heterocyklus, tedy cyklickou sloučeninu obsahující tři atomy uhlíku a jeden heteroatom; např. "nahrazením" jedné methylenové skupiny v cyklobutanu kyslíkem vznikne sloučenina, jejíž jméno je oxet (ano, vím, zní to divně, ale je to tak, je to součástí IUPAC). Složitější příklady po mě, prosím, nechtějtě, poznámky z přednášek mám uloženy někde hluboko ve sklepě. :-)
Re spalování: máte recht, zavádějící formulace jsem použil já, beru toto nedorozumění na sebe, omlouvám se za matení.
Re bazírování: Nemýlíte, to ale není tento případ (tedy nakolik rozumím podstatě "objevu" z populárních zdrojů). Jestli jsem zase vynechal jeden až více kroků v úvaze, pokusím se je sumarizovat zde:
1. Podstatou objevu je syntéza ethanolu z oxidu uhličitého v jednom kroku, nebo alespoň "one pot" syntéza (jak ta reakce probíhá doopravdy se zatím asi přesně neví). K reakci je samozřejmě nutno dodat energii (chápu-li to správně, tak elektrickou, případně světelnou), jinak probíhat nemůže.
2. Podstatou nadšení nad objevem je skutečnost, že surovinou k reakci je oxid uhličitý, tedy "odpadní" látka při spalování uhlovodíkových paliv i ethanolu, běžný to proces v elektrárnách i vozidlech.
3. Poněkud stranou pozornosti stojí skutečnost, že produkce EtOH z oxidu uhličitého vyžaduje, aby oxid uhličitý vstupoval do reakce pod mnohem vyšším tlakem, než je jeho parciální tlak v atmosféře; jinými slovy, není možno využít atmosférický oxid uhličitý, a je nutno jej buď nákladně z atmosféry dobývat, nebo recyklovat ze spalovacích motorů.
4. Protože spalovací motory se pravděpodobně (v případě pohonu vozidel zcela jistě) nacházejí v jiném místě, než v jakém bude docházet k výše zmíněné produkci ethanolu, bude naprosto nezbytné vybudovat infrastrukturu na jímání a zpětný odběr oxidu uhličitého k recyklaci, což vidím jakožto velmi komplikující (a prodražující) faktor, který z celé záležitosti dělá mnohem problematičtější technologii, než současné modely skladování elektrické energie (přečerpávací elektrárny, akumulátory)
Snad jsem na nic nezapomněl. :-) Je takto zřejmější důvod mé skepse a volání po vysoké účinnosti ve srovnání s existujícími technologiemi?
Komentář 8887
Ethanol:
CH3--CH2--OH
Oxet:
CH2--CH2
| |
CH2--O
Komentář 8888
Komentář 8889
Myslím, že dnes už bych místo koňaku měl pít vodu...
Komentář 8890
Nad tim lihovym trhakem jsem dal nebadal a hodlam u toho setrvat; ale aby bylo jasno, jsem zcela stejne skepticky jako Vy. Nicmene vezmu-li to trochu obecneji a rekneme predevsim z hlediska automoto, pak v porovnani se soucasnymi palivy a elektrinou nohou hrat zasadni roli faktory jako mira znecisteni, hustota energie, bezztratova skladovatelnost, moznosti uziti stavajici infrastruktury a stroju, obnovitelnost, manipulace, etc.
Pokud by tedy napr. nafta/bi/plyn sly fprdel (EU ci jini socani do roka a do dne vydaji definitivne jeblou normu, paliva dojdou nebo jen nekdo zavre kohouty, w/e) a elektro zustalo stale stejne ku hovnu (cena, omezeny objem energie, distribuce atd.), pak muze byt lih spasou i pri mizerne ucinnosti vyroby.
Jimat CO2 z aut je samozrejme nerealne, ale neni to ani v nejmensim nutne - auta jej produkuji jen nepatrny zlomek. Se zbytkem vcelku souhlas a v realne vyuziti, jak uz jsem ziminil, take ni za mak neverim.
Komentář 8891
Komentář 8897
Komentář 8894
Se zbytkem příspěvku opatrný souhlas (s jistými výhradami, které zde není nutno rozebírat), jeblé normy se samozřejmě vyloučit nedají, a pak je mizerné lepší, než žádné...
Komentář 8898
Perverze? :)
Komentář 8900
Komentář 8902
Omluva.
Komentář 8865
..................................................................................
No to by to snad ani nezveřejnovali jako smysluplný objev,
i když možná že v tomto případě je i ztráta ziskem,
nebot jako energii použijí třeba ty nepotřebné přebytky ze solárů nebo nepotřebnou energii ze sítě, podobně jako je to u těch vodních elektráren, které si přečerpávají vodu opět na horu, aby ji pouštěly zpět dolů...
K jaké účinnosti to pak zvedli, to nevím,mě zaujal pouze ten etanol,
základ alkoholických nápojů pokud mě neklame má chemická pamět
(1) uhličitého, ne uhelnatého, himmel hergot, to je úplně jiný plyn, a zatraceně nebezpečný!
.................................................................................
Za to mohou ovšem chemici co si mysleli pitomý ný natý itý ičitý,
místo aby jim dávali pěkně jména, jako třeba Pepík, Alenka apd.
Kdo si to má pamatovat, kterej je kterej, když to nepoužívátě každej den...
Komentář 8876
ale podle mne je to jen ZELENEJ HUMBUK,
stejně jako ty elektromobily...
Ale vono jim zelenorudým magorům brzo sklapne,
nebot má v nejbližšší době dojít k oslabení sluneční činnosti a pak budou zase knourat, že je jim zima...
Tyhle technologie mně přijdou jako technologie CDéček,
všichni vyhodili gramce a kazetáky,
a za pár let to šlo celý do kopru, protože přišly MP přehrávače,
tisíckrát menší a tisíckrát lepčí kapacita...
Je prostě třeba objevit něco nového a lepšího,
je úplně jedno jestli to bude etanol,
hlavně aby jeho výroba byla levná,
klidně by se mohl vyrábět třeba z hoven proč by se měl vyrábět jen z nákýho kysličníku kterej prudí zelený pošuky,
ty jsou levný a jejich dost,
nebo úplně jiná technologie...