Žijeme v kapitalismu? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2020-02-13 00:00:02

Žijeme v kapitalismu?

Na jednom se kapitalisté i socialisté většinou shodují; a shodoval se již Mises s Marxem: Kapitalismus znamená, že výrobní prostředky mají soukromé vlastníky; v socialismu vlastní výrobní prostředky stát. Potud máme jasno. Mnozí však občas zapomínají, že z této definice je celkem jasné, že „čistý“ kapitalismus či socialismus budou spíše výjimečné stavy; většinou žijeme ve společnosti do jisté míry kapitalistické a do jisté míry socialistické (kapitalismus a socialismus tedy není binární). Protože všichni mají tendenci zaznamenávat především věci, které nefungují tak, jak si přejí, socialisté rádi tvrdí, že žijeme v kapitalismu, zatímco kapitalisté říkávají opak; jak zjistit, kdo je blíže pravdě? I když pomineme, že zejména v dnešní době není úplně jednoznačné, co je „výrobní prostředek“, narážíme na to, že se liší, kdo něco vlastní de iure a kdo to vlastní de facto.

Představme si hypotetický stav, kdy stát zcela rozhoduje o výrobních prostředcích, avšak de iure jsou vlastníky podniků „bílí koně“ (o ničem nerozhodují); tento stav je bezesporu de facto čistým socialismem (Hitlerův národní socialismus se tomu blížil). V dnešním přeregulovaném světě sice stát nemá výhradní rozhodovací pravomoc, ale svými regulacemi majitele výrobních prostředků o část jejich vlastnictví de facto připravuje (de iure nikoliv); legislativa vynucuje, jak mohou s majetkem nakládat, zasahuje do cen, platů i pracovních podmínek a navíc státu na daních odvádíme většinu toho, co vytváříme. Do jaké míry výrobní prostředky vlastní stát a do jaké formální majitel, nelze říci, neboť míra jednotlivých legislativních omezení je často subjektivní; žijeme tedy v částečném kapitalismu a částečném socialismu (až na odvětví, kde je stát faktickým i formálním vlastníkem; ta jsou čistě socialistická).
Přečtení: 30710

Reagujete na tento komentář:
Autor: Richard Fuld (neregistrovaný) Čas: 2020-02-15 11:45:22 Titulek: Re:
žijeme tedy v částečném kapitalismu a částečném socialismu
a každej vidí, že takovýto kompromis není příliš šťastné řešení.

Každej to vidí? To si nemyslím. Já si myslím, že nic jiného nám ani nezbývá a že tenhle hybrid je to nejlepší, v čem se dá žít. Máme zde totiž příklady čistokrevného kapitalismu (Somálsko) i čistokrevného socialismu (či komunismu) - Severní Korea. A tam byste žít fakt nechtěl.
Autor: jeptiška (neregistrovaný) Čas: 2020-02-13 00:05:32
Hofman a pan Řehák. Věčný souboj kapitalismu se socialismem. Pak je tu ještě Sagvan Tofi, ale ten je apolitický, tak nemá pro naši debatu význam.
Autor: Hogo (neregistrovaný) Čas: 2020-02-13 08:51:01 Titulek: Re: [↑]
http://cs.gatestoneinstitute.org/15582/krestanum-vanocich-usekli-hlavy

Den poté, co byly křesťanům v Nigérii useknuty hlavy, papež František napomenul západní společnost. Za lhostejnost k popravě křesťanů? Nikoliv. "Vypněte své mobilní telefony a mluvte spolu při jídle," řekl papež. O strašlivých popravách svých křesťanských bratrů a sester neřekl jediné slovo. Několik dní předtím papež František na památku migrantů utonulých ve Středozemním moři, pověsil ve Vatikánu kříž zabalený do záchranné vesty. Křesťany zavražděné islámskými extremisty nezmínil ani slovem.


Autor: Vostál Petr Čas: 2020-02-13 09:50:04 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
To je pochopitelné,
i sv. František hledal vždycky smír mezi kř. a is.
i když neuspěl,
stejně tak neuspěje ani tento František...

Dělej co dělej, ta křestanská láska je prostě málo,
je to spíše dobré k sebevoblbování,
proto je to taky tak voblíbený a ceněný....
Autor: pz100000 Čas: 2020-02-13 03:21:07
Web: neuveden Mail: schován
Ano. Lec co po jmenu, kdyz uz jaksi z principu - a to zcela bez ohledu na vsechny sociky a jine ankapy - vlatnictvi jinych vzdy omezuje vlastnictvi Vase a svoboda jinych vzdy omezuje svobodu Vasi? Rika se tomu spolecnost.

Samozrejme, pokud gro clanku spociva v onom "dnešním přeregulovaném světě", pak nelze miti namitek ni sebemensich.
Autor: Didi (neregistrovaný) Čas: 2020-02-13 07:12:49 Titulek: 2/3 socialismu
Z pohledu průměrného zaměstnance žijeme nyní ve světě skládajícího se z dvou třetin socialismu a z pouhé jedné třetiny kapitalismu.
Autor: Jakub G Čas: 2020-02-13 07:58:17 Titulek: Re: 2/3 socialismu [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
A to jsi změřil jak?
Autor: Vojta (neregistrovaný) Čas: 2020-02-13 09:32:44 Titulek: Re: 2/3 socialismu [↑]
Z daňové zátěže. Stát si nárokuje zhruba ty 2/3 práce, kterou průměrný zaměstnanec vykoná. Vlastní tedy 2/3 výrobního prostředku (zaměstnance).
Autor: norbertsnv Čas: 2020-02-13 09:49:27 Titulek: Re: 2/3 socialismu [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Štát si nenárokuje žiadne 2/3 práce, to si každý u koho zaplatím za službu nárokuje na môj plat? Navyše štátu platím 2/3 z výplaty, nie 2/3 z práce.
Autor: Jakub G Čas: 2020-02-13 12:08:16 Titulek: Re: 2/3 socialismu [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Takže kdyby stát nevybíral daně, ale ostatní regulace by zůstaly, tak by ti z toho vyšlo, že už nevlastní podíl na výrobních prostředcích. Správně?
Autor: Dobrý Den (neregistrovaný) Čas: 2020-02-13 09:41:58 Titulek: Re: 2/3 socialismu [↑]
Žijte si všichni kde chcete. Já žiju v socialistické totalitě. Protože si nic nenalhávám a nad ničím nepřivírám oči.
Autor: norbertsnv (neregistrovaný) Čas: 2020-02-13 09:52:00 Titulek: Re: 2/3 socialismu [↑]
Nedávno naši páni dostali do rúk starú knihu, v ktorej boli napísané mestá uhorské i hornouhorské. Tam bolo napísané, koľko vtedy v roku 1840 bolo Židov na Slovensku v mestách. Vo veľkých mestách ako je Žilina, Nitra a iné, bolo vtedy 30-40 Židov. A za sto rokov sa to zdesaťnásobilo! Bolo ich stále viac a akých? Nie na poli, ale v úradoch, v bankách a na všelijakých iných miestach sedeli Židia. Vtedy, keď tri milióny národa mali 62%, vtedy 5% Židov malo 38% národného dôchodku! A ten pomer medzi národom a židovstvom sa stále rozširoval. Bolo by to vyzeralo ešte horšie, keby sme sa neboli vzchopili včas a keby sme sa neboli od nich očistili. A urobili sme to podľa príkazu Božieho: Slovák, zhoď, zbav sa svojho škodcu!
Autor: Vostál Petr Čas: 2020-02-13 10:49:53 Titulek: Re: 2/3 socialismu [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
A urobili sme to podľa príkazu Božieho: Slovák, zhoď, zbav sa svojho škodcu!
............................................................................

Tak, tak,
i my jsme se zbavili nepřátel,
nejdříve rakušáků (ty jsme vyměnili za slováky)
pak židů (těch nás zbavili němci)
pak němců (těch nás zbavili čeští nacionalisti)
pak kapitalistů (těch nás zbavili komunisti)
pak inteligence (těch nás zbavila normalizace)

Takže dneska máme na Hradě ex komunistu a parlamentu vládne ex ESTébák,
takže jsme konečně svobodni a můžeme se konečně vykořistovat navzájem,
jen kdyby nám ta EU do toho tolik nekecala a kdyby bylo co vykořistovat...
Autor: velkej Ká Čas: 2020-02-13 14:32:49 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Vzhledem k tomu, že za výrobní prostředek lze považovat i tělo (většina lidí má ruce, hlavu...), je vlastníkem nějakého výrobního prostředku každý. Pokud narážíte na velké firmy, ty platí daně ze zisku také. Že většinu tržeb investují, takže zisk je nižší, než byste si přál, je věc druhá.
Autor: norbertsnv Čas: 2020-02-13 15:03:31 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Zase zahmlievate? Podnikatelia neplatia 2/3 zo zisku ale omnoho menej, iba zamestnanci platia tie približne 2/3.
Autor: velkej Ká Čas: 2020-02-13 15:15:35 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Kolik tedy platí? Ať se pobavíme.
Autor: Petr Borovec Čas: 2020-02-13 15:42:02 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Až na to že schopní a bohatí investoři nemusí platit žádnou daň.
Autor: norbertsnv Čas: 2020-02-13 15:48:35 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Tým skôr je paušalizácia že každý platí 2/3 z príjmu chybná.
Autor: jeptiška (neregistrovaný) Čas: 2020-02-13 17:16:55 Titulek: Re: [↑]
Správně! 1/3 jde Hofmanovi 1/3 jde panu Řehákovi. Zbylou třetinu si občan může ponechat s podmínkou, že ji dobrovolně věnuje buď Hofmanovi, nebo panu Řehákovi dle vlastního zvážení.
Autor: Vostál Petr Čas: 2020-02-13 17:22:47 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Ta poslední třetina se již nejmenuje dan, ale dotace....
Autor: norbertsnv Čas: 2020-02-13 21:38:32 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Podľa odkazu čo ste nalinkoval je daňové zaťaženie zamestnanca s priemernou mzdou necelých 63% z jeho mzdy. O tom koľko je daňové zaťaženie iných zamestnancov, živnostníkov či podnikateľov Váš link nič nehovorí. Navyše to že zamestnanec odvedie zo mzdy približne 2/3 som ani ja nespochybňoval.
Autor: Petr Borovec Čas: 2020-02-13 17:47:38 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
A proč mě to píšete? A nemusíte psát co je tedy správně nebo špatně. Lidi si sami rozhodnou čemu věří.
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2020-02-13 23:14:56 Titulek: Re: [↑]
Když jsem naposledy vyplňoval přiznání výpalného z příjmu, byla tam na kapitálové příjmy samostatná kolonka. Kapitálové příjmy (z "investic") se posčítají s těmi ostatními a zatíží výpalným 15 %, sans nezbernitelné minimum, plus takzvané solidární výpalné 7 % z příjmů nad cca 100 kKč měsíčně.

O berni zdravotní a sociální, případné berni z nemovitosti atd. nemluvě.
Autor: pz100000 Čas: 2020-02-14 03:23:31 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
>> Když jsem naposledy vyplňoval přiznání výpalného

schopní a bohatí
schopní
bohatí
schopní a bohatí
Autor: Petr Borovec Čas: 2020-02-14 18:12:34 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ale pokut splníte časový test tak výpalné neplatíte. A pokut si založíte fond a ten dividendy reinvestuje, tak výběry zisků jsou taky bez výpalného. (samozřejmě po splnění časového testu) Akorát vídaje na správce fondu.
Autor: norbertsnv Čas: 2020-02-13 15:46:05 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Pokiaľ viem tak u vás v ČR je daň z príjmu FO 15% a PO 19%. Plus odvody, ale pomer medzi ziskom a základom pre výpočet odvodov je u každého podnikateľa iný, takže sa to nedá určiť jednou percentuálnou hodnotou pre všetkých podnikateľov.
Web: neuveden Mail: schován
A druhá vec, argumentujete že toto nie je skutočný kapitalizmus, ale keď to isté tvrdia komunisti o bývalom režime alebo o dnešných socialistických štátoch tak im rovnaký argument odmietate uznať.
Autor: norbertsnv (neregistrovaný) Čas: 2020-02-13 09:53:09 Titulek: Re: [↑]
...Keby sme boli osamotení vo svete, keby sme boli poslúchali našich odvekých nepriateľov, aby sme sa izolovali na všetky strany a zostávali bez pomoci, zasa by som sa neodvažoval povedať vám: bratia, vydržte! Máme ochrancu Veľkonemeckú ríšu a jej vodcu Adolfa Hitlera. S jej pomocou dúfame znovu začať a ísť napred.
Autor: Adam Čas: 2020-02-13 18:17:36 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Libertarianstvo nekritizuje komunismus protoze nafachal, ale proto, ze je na teoreticke bazi vyvraceny
Autor: norbertsnv Čas: 2020-02-13 21:43:26 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Naozaj?
Autor: velkej Ká Čas: 2020-02-14 08:04:50 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Adame, libertariánská kritika komunismu a jemu podobných směrů se vskutku neomezuje jen na kritiku teorie. Byť samozřejmě teorie nadhodnoty byla vyvrácena už někdy v 19. století.
Autor: norbertsnv Čas: 2020-02-14 08:14:27 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ja som ešte nevidel žiadne presvedčivé vyvrátenie faktu že zamestnávatelia bohatnú na úkor svojich zamestnancov. Ale inak súhlasím s tým že okrem ankapu je aj komunizmus tiež utópia :-D.
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
žijeme tedy v částečném kapitalismu a částečném socialismu
..........................................................

Na tom není nic zvláštního,
žijeme prostě ve světě PROTIKLADŮ

Podstatný je pouze jen to, jakým způsobem onu protikladnost řešíme,
a jakou logiku používáme
všeobecně se používá (páč se to i učí) Aristitelovská logika, kde A není B,
takže budto preferujete A a nebo B a nebo vytvoříte mezi A a B kompromis,
což je součastná situace :
"žijeme tedy v částečném kapitalismu a částečném socialismu"
a každej vidí, že takovýto kompromis není příliš štastné řešení

A pak je logika paradoxní,
kde platí že A je B, takže pak kapitalismus je zároven socialismem a naopak,
ovšem nikoliv jen částečně ale plně

Paradoxní logiku nelze moc vymýšlet a promýšlet,
je to záležitost praxe konání a vývoje člověka,
tady lze odkázat jednoduše ke Svobodě učení,
kdy se prostě ponechá člověku svoboda rozvíjet individuální talent,
což je v podstatě i duchovní cesta

Kdyby to bylo poněkud nejasné, tak jasnější to pak je v případě kvantové fyziky, kdy objevujeme v posledních desetiletích to, jakým způsobem funguje příroda na mikroskopické úrovni a přicházíme i na to, jak by to mohlo fungovati v případě "koček" tedy i lidí....

Takže svoboda učení (konání), fyzika a duchovní cesta
to jsou asi ty nejlepší způsoby k pochopení paradoxní logiky,
pro lenochy pak ještě řešení "zenového koánu"


Autor: Richard Fuld (neregistrovaný) Čas: 2020-02-15 11:45:22 Titulek: Re: [↑]
žijeme tedy v částečném kapitalismu a částečném socialismu
a každej vidí, že takovýto kompromis není příliš šťastné řešení.

Každej to vidí? To si nemyslím. Já si myslím, že nic jiného nám ani nezbývá a že tenhle hybrid je to nejlepší, v čem se dá žít. Máme zde totiž příklady čistokrevného kapitalismu (Somálsko) i čistokrevného socialismu (či komunismu) - Severní Korea. A tam byste žít fakt nechtěl.
Autor: Jakub G (neregistrovaný) Čas: 2020-02-13 10:29:40
Cukr utřeme se 2 vejci a změklým tukem na pečení, poté přidáme med a koření. Do této kašičky vmícháme mouku se sodou. Medu nedáváme víc, perníčky by byly tvrdé! Vypracujeme těsto a necháme 30 minut odpočinout v lednici. Těsto rozválíme na silnější plát a vykrajujeme libovolné perníčkové tvary, které klademe na plech vyložený pečícím papírem. Medové perníčky pečeme ve vyhřáté troubě na 180 °C asi 8 minut.
Autor: Vostál Petr Čas: 2020-02-13 10:59:29 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Tady vidíte, jak je důležité nemazat si med kolem huby,
nebot med zcela paradoxně způsobuje ztvrdnutí perníčků,
podobně jako tlačení na pilu způsobuje "ztvrdnutí" dřeva...

A to nemluvím o odpočinku, v dnešní době věc zcela nevídaná a podcenovaná,
a přitom tak důležitá, kdo ještě dneska ví, že "pospíchat se má pomalu"

Pečení perníčků je tedy stejná alchymie jako kvantová fyzika apd.
Autor: Richard Fuld (neregistrovaný) Čas: 2020-02-15 11:29:18
Konečně postřeh, který je věcný a bez zbytečného ideologického balastu. Dokonce zní smířlivě, v tom ohledu, že ryzí kapitalismus je v podstatě prakticky nedosažitelný.
logo Urza.cz
kapky