Diskuse – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu

Komentáře uživatele Honza (strana 1)

Nezobrazí-li se komentář po prokliku do odpovídající diskuse, znamená to, že se jedná o reakci ve vlákně, které se uživatelé rozhodli skrýt (tyto může každý zobrazit po přihlášení).

Autor: Honza Čas: 2024-04-10 06:57:52
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Ono taky spoustu lidí děsí, že by mohli mít možnost volby, protože jim vyhovuje nastavení oběti.
Já nic, to všechno oni, já (za) nic nemůžu a tak.
Představa, že se spoustou nepříjemností mohou něco dělat a tedy si za ty nepříjemnosti mohou určitým způsobem sami (nebo aspoň za to, že v tom zůstávají), bolí.
Doporučuji knížky Erika Berneho Jak si lidé hrají a Co řeknete, až pozdravíte. To dá člověku jiný náhled na život a zpočátku to hodně bolí a pak to hodně osvobozuje.
Autor: Honza Čas: 2024-02-01 07:25:47
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Koluje taková historka o psychologovi, kterému chodily hrát děti fotbal za barák a jemu se to nelíbilo.
Tak když přišly příště, dal jim nějaké drobné peníze.
A řekl jim, že až přijdou příště, dostanou zase.
Příště jim dal trochu víc.
A pak zase.
A zase.
A pak jednou jim řekl, že dnes jim žádné peníze nedá. A děti na to - tak to nemá smysl tu hrát.
A odešly.
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
A to je přesně ta deformovaná pravda, o které se tady píše.
Ano, máte pravdu.
Jenže co když se to děje pod tlakem u něčeho, co člověka nezajímá?
Co ukáže magnetická rezonance, když máte dělat něco, co nechápete, proč máte dělat, nezajímá vás to a radši byste byl/a venku řádit s kámošema a sportovat a místo toho musíte sedět, poslouchat a psát nesmysly?
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
A proč zůstat u státních škol?
Není jídlo důležitější? Chtělo by to státní stravovací zařízení, kam by všichni povinně chodili a dostávali od státu to správné jídlo.
Bez jídla bychom totiž umřeli, víte? To je ještě důležitější než vzdělání!
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Slamáka beru, pardon.
Užitek je subjektivní.
Někomu fyzika a chemie zformuje mozek směrem, kterým se mu bude hodit. Pro někoho to jsou jen stresy a utrpení.
Protože zrovna Vám to přijde užitečné neznamená, že je to užitečné pro jiné.
Mě třeba trojúhelníky bavily, ale asi i proto, že jsme měli super matikáře.
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Jak můžete pro dnešní školství argumentovat kritickým myšlením, když jde jen o to nekriticky sedět a opakovat řečené učitelem?
Právě proto, že se určité způsoby myšlení obtiskují do struktury mozkových spojení, tak je současné školství zlo.
Seď, když jsi ve věku, kdy se nejvíc potřebuješ hýbat.
Buď v místnosti s lidmi stejného věku, když potřebuješ nejvíc navazovat vztahy s různými skupinami lidí.
Opakuj, co se ti řekne, když zrovna potřebuješ nejvíc zkoumat svět sám za sebe.
Tohle mozek neobtiskuje, ale deformuje.
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Stát řídí (tedy snaží se, jak moc to jde je otázka) cenu a množství peněz v ekonomice nárůstem peněžní zásoby a je chyba trhu, že se zdražuje?
Hmmmm...
Autor: Honza Čas: 2022-09-02 09:14:23
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Já bych zase zavedl povinnou pracovní docházku, každý den od osmi do půl páté a pokud odmítnete, zavřou vám rodiče do vězení.
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
A co teprve, když je židle s vestavěnou lampičkou,
Nebo svítící židle.
A co lampa, na které se dá sedět?
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Však právě proto, že peníze jsou dneska virtuální, tak nepotřebuje ani trezor, ani vklady...
Mrkněte se, co píše pan Fuld na Finmagu, ten to tam hezky popisuje dle MMT - vklady nejsou potřeba, stát a banky si peníze prostě vyrobí ze vzduchu...
(Bohužel, dodávám já.)
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
On ten současný systém už ubližuje mnoha dětem.
Takový extrémní protipříklad - co myslíte, rodiče, jejichž děti spáchaly sebevraždu kvůli škole/šikaně/známkám. Nebyli by radši, kdyby se poflakovaly na ulici?

Chtělo by to ty alternativy.
Jenže ty jsou zakázány, respektive je velmi obtížné se k nim dostat.
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Víte, kolikrát jsme počítali multipiikaci vkladů?
A fakt si myslíte, že banky stále používají peníze z vkladů?
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Já nevím, jak vy, ale co zjišťuji, tak většina mého vysokoškolského studia ekonomie je keynesiánský hoax.
Ale je pravda, že na základce se o penězích neučí radši vůbec...
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Tady máte povídání nejen o školách, kde z nevychovaných fracků newyorksých ghett udělají absolventy univerzit:
https://www.youtube.com/watch?v=tQec9vnWIYg
Když lidi něco chtějí, trh to zařídí :-)
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
To mě těší, že jsem ve vás vzbudil zájem :-)
Jen pozor na zkratky, není to "samozřejmě gramotní, úspěšní..." Je za tím spousta práce, trpělivost, snahy... Ne všechny děti (rodiče) tam vydrží.
Zkuste taky prozkoumat školy typu Sudbury Valley, to je dost podobné a je jich po světě vícero, akorát sem se dochází z domova, Summerhill je internátní.

Samozřejmě existuje spousta videí, včetně jejich filmu o tom, jak se snažili školu zachránit před zavřením úřady:
https://www.youtube.com/results?search_query=summerhill
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
... a pak si přečtete tu knížku a zjistíte, kolik tam bylo případů "ztracených existencí", záškoláků a zlodějíčků, kteří dostali stipendium, školu absolvovali a v životě byli úspěšní...
Jenže to byste si musel nejdřív něco zjistit, než uděláte závěr na základě jedné vlastnosti té školy.

Takže ano, určitá část lidí tam jsou bohatí. Určitá část tam jsou ale "běžní" lidé střední třídy, kteří se rozhodnou, že se uskromní, aby tam jejich dítě mohlo chodit. Nedávno to takhle udělala jedna rodina ze Slovenska. Určitě se na ně dopátráte, použijete-li Google.

Vaše pochybnosti chápu, ale jak říkám - studujte (třeba o Summerhillu) :-)
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
"Naucit se perfektne nejakou latku absolutne vzdy znamena, ze te veci rozumim."
Když se někdo našrotí periodickou tabulku prvků, tak z toho nevyplývá, že rozumí prvkům, chemii, fyzice a dost možná ani ne té tabulce :-)
Ale jasně, že pokud chce někdo rozumět chemii, tak se znalost periodické tabulky a pravidel jejího uspořádání dost hodí.
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Váš příklad:
"Takže v dobrovolné škole se najednou z nevychovaného fracka stane poslušný žák?" To "najednou" tam neplatí a vůbec není důvod, aby se z dítěte stal "poslušný žák", aby se něco naučil. Nebo snad po dospělých chceme, aby byli poslušnými zaměstnanci? Někteří šéfové možná ano.
Proto je hlavní možnost výběru. Přečtěte si Summerhill :-)
https://www.peoplecomm.cz/kniha-summerhill

Ano, někteří žáci (a zaměstnanci) jsou lepší v memorování a jiní v činnostech a jiní v podnikání... Proto je nesmysl nahnat všechny do pruské kadetky. I za cenu rizika, že se ze všech nestanou poslušní žáci nebo že se nedejbože nenaučí všechno, co vy či ministerští úředníci považují za důležíté.

A jak by dítě uzavřelo smlouvu o vzdělávání? Proč by vlastně mělo? Tady nejsou odpovědi na všechno. Lidi by se nějak postarali, zařídili. Čím méně klacků jim bude házet stát pod nohy, tím zajímavější řešení se najdou :-)

Ono je vůbec zajímavé, když se člověk zamyslí a zapátrá, tak všechny užitečné věci, které teď poskytuje stát (silnice, vzdělávání, pojištění, důchody atd.) nejdřív poskytoval volný trh a až časem přišel úředník s tím, že to je veřejný zájem, musí to poskytovat stát a teď si lidi nedokáží představit, že by to šlo bez státu...
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Protože děti jsou taky lidi. Proč mají děti povinně sedět ve škole a dospělí ne? Já si třeba myslím, že je spousta znalostí (původně jsem psal dovedností, ale těch se ve škole moc neučí), které by i dospělí měli umět a pokud je neumí, je třeba je nahnat do lavic a dostat to do nich. Ať chtějí, nebo ne.

Dobrovolná škola existuje a vy si z toho sice děláte srandu, ale takové zkušenosti tam fakt jsou. Přečtěte si Summerhill. Ta změna neproběhne najednou, ale během času. Obvyklá zkušenost je, že jak dlouho byl člověk nucen chodit do školy, tak dlouho pak jen hraje WoWko nebo fotbal a "nic nedělá", než dostane chuť navštěvovat výuku.

A mimochodem jednu dobu bylo v některých kruzích stylové přijímat zaměstnance na základě toho, jak se jim ve WoWku daří.
Ten článek teď nemůžu najít, ale našel jsem na to diplomku:
"Věřím, že World of Warcraft je příkladem pro udržení a formování lidských vztahů a spolupráce prostřednictvím digitálních technologií. Hry pronikly do všech odvětví lidské aktivity, je o ně zájem ve vzdělávání, obchodu, armádě i v náboženských spolcích."
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwj-o-m0yLL4AhUpSvEDHernBS4QFnoECAUQAQ&url=https%3A%2F%2Fis.muni.cz%2Fth%2Fjo9vi%2FBedrich_Hrbacek_Diplomova_prace.doc&usg=AOvVaw1kPWo0mRaFaelKSWPiCTge

Takže ano, dobrovolné lidské vztahy včetně vzdělávání jsou geinální systém. Podle Urzových výzkumů existuje za víc jak 100 let Summerhillu jediný doložený negramota z této školy.

Možná byste vy sám mohl více zapracovat na své gramotnosti v oblasti vzdělávacích systémů a méně užívat diskusní zkratky, až bych řekl fauly, ironii a posmívání.
Rozhodně by to pro vás byl jeden z povinných předmětů ve škole pro dospělé ;-)
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Přesně!
Narazil jste na touhu libertariánů ovládnout svět - a pak vás nechat na pokoji... :-)
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
"a nakonec by k nějakému ohodnocení dojít muselo" - nemuselo. Jsou metody vzdělávání, kdy k hodnocení nedochází, respektive pouze k sebe-hodnocení a vyžádanému vnějšímu hodnocení.
A písemka? Jsou lidi, kteří jsou nervózní z ústního zkoušení, jsou lidé, kterým se obtížně vyjadřuje písemně a to ještě nebereme v úvahu, že se člověk mohl prostě špatně vyspat. Nebo naopak dobře opisovat :-)

"To by šlo rozporovat alespoň jedním žákem (kterého bychom ve škole našli)" - je velký rozdíl mezi chováním ve škole (nucená docházka, sezení v lavicích apod.) a dobrovolným vzděláváním. Když se chce dospělý člověk něco naučit, jde si sednout na několik let do lavic, nebo najde jiné způsoby (z nichž jeden může být docházení na kurzy, kde sedí v lavici a poslouchá autoritu - ale zvolil si to dobrovolně)?
To je jako byste hodnotil chování zvířat v ZOO a usuzoval od toho jejich obecné vlastnosti...
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Jezdit na kole bez přilby je dle mého názoru blízké sebevraždě, ale přikazovat vám to (ani vašim dětem) nebudu :-)
Jsem aktivní cyklista, párkrát mi helma dost pomohla a jednou jsem viděl, jak auto nabralo kluka na kole a ten šel hlavou přímo na čelní sklo...
Myslím, že v ancapu by to zdravotní pojišťovny stejně vyžadovaly jako podmínku pro pojistné plnění při cykloúrazu, ale asi by vám nikdo nedával pokutu předem :-)
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Vzhledem k tomu, kolik zla stát napáchal (viz ty desítky milionů mrtvých ze státních válek,) tak to je panika docela oprávněná...
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Díky za upřesnění :-)
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Na specifické okolnosti byla v Římě pozice vojenského tribuna.
Nějakou dobu jim to docela fungovalo...
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Tak možná z tohoto vám to bude srozumitelnější:
https://neviditelnypes.lidovky.cz/ekonomika/ekonomika-cnb-ropa-kovid-inflace.A220520_204523_p_ekonomika_nef

Jasně, banky nezdražují, zboží zdražuje ta paní, která přelepuje cenovky v regálu...
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Jasně, centrální banky vám zdražují neustále.
Teď do toho vstoupily další vlivy a zdražuje se víc.
Mimo jiné "tištění" peněz po roce 2008 a během covidu.
Jak si někteří chytří lidé myslí, výše inflace se zpožděním odpovídá množství natištěných peněz. A tisk peněz zařizuje vláda skrze státní dluhopisy a banky skrze půjčky (jejich úroky ovlivňuje centrální banka).
Zkuste se do toho ponořit, třeba se dozvíte něco zajímavého :-)
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Inflace je zvyšování cenové hladiny, u ČNB měřeno spotřebním košem. (Resp. jsou různé inflace a různé definice.) Takže tu máme centrální banku, jejímž cílem je zvyšovat ceny. Platy většinou následují, ale s nějakým zpožděním, takže si běžte stěžovat tam :-)
https://www.cnb.cz/cs/menova-politika/inflacni-cil/
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Tím narážíte na ČNB a její inflační cíle? :-)
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Jo, to je ono.
Mně šlo spíš o tu cochcárnu, kterou si představujete. Lidská společnost se vždycky nějak ustálí, cochcárna dlouhodobě nefunguje.
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
"Naproti tomu, ankap představy typu zrušme stát úplně a bude nám všem určitě líp, jsou pro mě totálně mimo."
Škoda, že jste si o tématu něco nezjistil, než tu začnete diskutovat.
Ancap není absence řádu a cochcárna. Ancap je nepřítomnost (státního) monopolu na násilí. A jasně, že zamyslet se nad tím, jak by fungovaly volnotžní soudy místo státních chce trošku práce. Nebo znalostí historie.
A samozřejmě dojdete časem k otázce soukromých států, ale to už je taková vyšší dívčí, ke které je ještě hodně daleko a předtím by stálo za to zlepšit trošku současnou situaci.
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Ankap by nebyl ráj. Vaše podsouvání takových termínů do diskuse vašim argumentům neprospívá.
Ankap stojí na vlastnických právech, takže pokud by kdokoli, třeba voják cizího státu pošlapával vaše vlastnická práva, byl by to problém. A asi by vám s ním pomohla vaše možnost se ozbrojit, vaši sousedé s možností se ozbrojit, vaše pojišťovna, bezpečností agentura a další.
logo Urza.cz
kapky