Komentář 71006
» odpovědět «
Autor: aaa
Čas: 2021-08-13 08:58:07
[↑]
Web: neuveden
Mail: schován
No ono přirozeně když "přesnost" definice posuzujete podle toho, jak tomu pojmu rozumí běžný člověk, tak lidová definice bude vždy "přesnější" než akademická. Problém s těmi vágními emotivními definicemi je v tom, že se potom těžko aplikují a navíc často nesou negativní konotace. Pro běžnou komunikaci fajn, ale pro akademičtějí mířenou debatu ne.
U definic vidím dvě žádoucí vlastnosti pro posuzování "přesnosti" - ta definice by měla sedět na pozorování skutečnosti (nebudete např. definovat gravitaci jako sílu, která závisí na tom, zda je den nebo noc, protože to neodpovídá našemu pozorování) a také by měla vyjadřovat, co tím běžní lidé myslí (nebudete definovat gravitační zrychlení jako součin šířky a délky, protože pro tuto vlastnost reality lidé používají jiný pojem - plocha). A u kategorie společenských konstruktů mi přijde obzvlášť žádoucí, aby ta definice byla blízko tomu, co tím lidé myslí.
Přitom není těžké takovou definici vymyslet - "vlastnictví je mechanismus, kterým společnost rozděluje, kdo a jakým způsobem může nakládat s kterými zdroji". Taková definice bude určitě použitelná pro "akademickou" debatu (rozhodně více, než ty vágní emotivní definice běžných lidí), ale narozdíl od vaší ankap definice je mnohem blíže tomu, jak ten pojem lidé chápou a také pasuje na naše pozorování skutečnosti (vlastnictví takto fungovalo celou historii lidstva).
To mi přijde spíš jako rozdíl v hodnotách než v definici. IMO když se zeptáte několika různých "běžných" (nemíním to elitisticky, ale lepší pojem mě nenapadá) lidí, tak budou mít také rozdílné názory na to, odkud pokud je nakládat s vlastnictvím ok.
Ale budou mít shodný názor v tom, že společnost je nadřazená vlastnictví, což je ten klíčový rozdíl oproti ankapům.
Tady nevidím rozpor už vůbec. Ta definice mi přijde totožná, jen v debatách o ankap se to většinou ještě rozlišuje tak jak jste řekl, protože je potřeba rozlišovat agresi a sebeobranu.
Ankap definici jsem hledal, ale nenašel (chtěl jsem najít od Urzy). Já to chápal tak, že pod útočné násilí spadnou i věci, které nejsou fyzickým násilím. Tak mě kdyžtak opravte.
U definic vidím dvě žádoucí vlastnosti pro posuzování "přesnosti" - ta definice by měla sedět na pozorování skutečnosti (nebudete např. definovat gravitaci jako sílu, která závisí na tom, zda je den nebo noc, protože to neodpovídá našemu pozorování) a také by měla vyjadřovat, co tím běžní lidé myslí (nebudete definovat gravitační zrychlení jako součin šířky a délky, protože pro tuto vlastnost reality lidé používají jiný pojem - plocha). A u kategorie společenských konstruktů mi přijde obzvlášť žádoucí, aby ta definice byla blízko tomu, co tím lidé myslí.
Přitom není těžké takovou definici vymyslet - "vlastnictví je mechanismus, kterým společnost rozděluje, kdo a jakým způsobem může nakládat s kterými zdroji". Taková definice bude určitě použitelná pro "akademickou" debatu (rozhodně více, než ty vágní emotivní definice běžných lidí), ale narozdíl od vaší ankap definice je mnohem blíže tomu, jak ten pojem lidé chápou a také pasuje na naše pozorování skutečnosti (vlastnictví takto fungovalo celou historii lidstva).
To mi přijde spíš jako rozdíl v hodnotách než v definici. IMO když se zeptáte několika různých "běžných" (nemíním to elitisticky, ale lepší pojem mě nenapadá) lidí, tak budou mít také rozdílné názory na to, odkud pokud je nakládat s vlastnictvím ok.
Ale budou mít shodný názor v tom, že společnost je nadřazená vlastnictví, což je ten klíčový rozdíl oproti ankapům.
Tady nevidím rozpor už vůbec. Ta definice mi přijde totožná, jen v debatách o ankap se to většinou ještě rozlišuje tak jak jste řekl, protože je potřeba rozlišovat agresi a sebeobranu.
Ankap definici jsem hledal, ale nenašel (chtěl jsem najít od Urzy). Já to chápal tak, že pod útočné násilí spadnou i věci, které nejsou fyzickým násilím. Tak mě kdyžtak opravte.