Autor: HynekRk
Čas: 2018-01-09 00:00:02
Dickensovský Londýn z lepší stránky
V raných 60. letech 19. století činila dobrovolná filantropická aktivita v Londýně mezi 5,5 a 7 miliony liber ročně a ačkoliv ne vše z toho bylo věnováno výhradně ke zmírnění chudoby, tak tyto výdaje překročili celkové výdaje veřejného chudinského práva v Anglii a Walesu. Dary pokračovaly na vysoké úrovni i v pozdních 80. letech 19. století, noviny The Times se chlubily, že roční příjem různých londýnských charit byl kolem 5 milionu liber, 'dvakrát více než ve Švýcarské konfederaci'. Dobrovolný přístup následkem toho převyšoval oficiální sociální podporu v hlavním městě. Při jedné výjimečné příležitosti se v roce 1886 podařilo vybrat dokonce 78 tisíc liber. Sám Charles Dickens se účastnil charitativních aktivit a světe div se rozlišoval zasloužilé a nezasloužilé chudé.
Přečtení: 50174
Komentáře
Komentář 19747
Komentář 19748
Komentář 19749
Komentář 19753
Komentář 19754
Opustíš-li mne, nezahynu
opustíš-li mne zahyneš !
Vidíte jak už od dětství mě strašili poezií Viktora Dyka,
no vždyt za komoušů by to tady asi vopustila půlka národa....
Komentář 19755
Komentář 19756
..............................................
To je taková lidská vlastnost,
není-li člověk dostatečný sám sobě,
pak má vždy nějakou autoritu k níž může vzhlížet a jenž je mu životní voporou,
a nekriticky přejímá názory oné autority....
Jedna z věcí, jenž se člověk učí díky výchově rodičů a dále to pak rozvíjí ve stádní škole....
Komentář 19750
Na škole ti ho podají jako velkou osobnost uznávanou ve světě (což může být i pravda) a hodně učitelů do výuky klidně implementuje svůj názor, že dnes už ČR žádnou velkou osobnost nemá a že v politice chybí a že poslední osobnost byla Havel a právě Masaryk.
Dále je podle Masaryka v každé obci pojmenovaná alespoň jedna ulic (obvykle ta hlavní... já sám osobně bydlím na Masarykové ulici).
Pak si ho všichni pamatujou taky pro jeho netradiční vzhled - velkou kulatou hlavu, prvorepublikový vous... Pak taky je velká obliba pro jeho hlášku "demokracie je diskuze" a přátelství s Karlem Čapkem.
S takovým matrošem už pak nemusíš zjišťovat detaily o jeho politické kariéře. To se přece rozumí samo sebou, že vše, co udělal bylo ultimate good.
Komentář 19757
................................................
Von ten křestanskej humanismus je dobrej voblbovák,
ale myslím, že jedničkou v tom byl Albert Schweitzer,
ten měl vcelku ucelenou filozofii https://cs.wikiquote.org/wiki/Albert_Schweitzer
Čapek v tom jel taky,
ale pokud vím, měl za vzor Gilberta Keitha Chestertona https://cs.wikiquote.org/wiki/Gilbert_Keith_Chesterton
a ten se hodně zajímal o paradoxní logiku,
takže tito dva humanisti poněkud vyčuhují z davu křestanských humanistů
a já je mám vclku rád, páč paradox je stará disciplína nejen z řecka ale i taoismu
Ale na voblbnutí davu stačí
že pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí,
po tom skočí skoro každej, dobro je furt v kurzu....
Komentář 19758
Komentář 19769
2. Doporučuju přečíst jeho pojednání o filosofii vědy "Základy konkrétní logiky" (80. léta), ze kterého by se všichni současní přední světoví scientisté měli co učit. Dále když si přečtete jeho spisek "Demokratismus v politice", zjistíte, že demokracii žral MNOHEM MÉNĚ, než současní politici, včetně těch ze Svobodných. Dále už to, že tak brilantní intelektuál, známý po celém světě, jako Čapek, Masaryka uznával, je dostatečné pro závěr, že to byla velká osobnost.
3. Masaryk svou prestiž použil mj. k prosazení socialistické politiky, ale za to nemůže stejně, jako že se někdy podrbal na hlavě. Kdyby to většina lidí nechtěla, tak by to neprosadil.
3.1 To už tak je, že politik prosazuje něco kolektivistického…
3.2 Posuzovat podle současných, navíc těžce menšinových měřítek politiku před 100 lety je podivné.
4. A to nejhorší na konec: Vinit za současný socialismus osobu, která zemřela v roce 1937, je… No, nemám slov. Jste normální?
Komentář 19770
................................................................................................................
Jakejpak brilantní intelektuál,
už jsi nepamatuji co jsem kdysi četl, ale byla to naprostá nuda a nuda,
von ten humanismus vypadá dobře, ale jinak je to katolicismus bez boha,
co jim taky zbejvalo, když se jim před stoletími vysmál Voltaire
a Nietze toho boha zabil jednou ranou...
Blábolit dál hovadiny podle návodu Comteho :
1. Stadium teologické neboli fiktivní
Člověk hledá absolutní poznání skrze zkoumání vnitřní povahy věcí. Věří, že za každým procesem je živá vůle. Toto stadium probíhá ve třech etapách: animismus, polyteismus a monoteismus.
2. Stadium metafyzické neboli abstraktní
I zde hledá člověk absolutní poznání, ale nezkoumá již nadpřirozené síly, nýbrž abstraktní pojmy a entity. Za nejvyšší obecnou entitu uznává přírodu, v níž vidí pramen všech ostatních jevů.
3. Stadium vědecké neboli pozitivní
Člověk dospívá k tomu, že absolutní poznání není možné. Snaží se tedy pozorováním a rozumem poznat podobnosti a posloupnosti v daných faktech, s cílem podřídit je jedinému všeobecnému faktu.
Ve stadiu pozitivního myšlení lidstva by měla nastat podle Comta ideální forma společenského zřízení. Jednalo by se o stát s pevně stanoveným řádem, řízený vědci, odborníky a specialisty, kde by u každého převažoval smysl pro celek.
Naserpáter .....
Komentář 19771
Komentář 19772
já mám humanismus vcelku rád a Čapka obzvláště,
ale co je Kniha apokryfů ???
Katolicismus bez boha...humanismus
Já si namyslím, že všichni katolíci jsou blbci,
například mistr Eckhart je naprosto skvělej....
Jinak já jsem to v té předchozí reakci nepsal vo Čapkovi, ale o Masarikovi,
naprostá nuda,
a největší břídil byl Havel s tou svou pravdou a láskou...
Komentář 19773
Havel nebyl žádný břídil, jeho hry jsou naopak skvělé: Audience, atd. Dobu v nich zachytil skvěle. Taky jazyk měl dobrý. Samozřejmě některé jeho názory byly hloupé nebo naivní, ale… to právě mě na našem kvartetu mudrlantů ze Stok popuzuje: skoro na každém lze najít něco hloupého, je ale třeba se dívat na osobu jako na celek a posuzovat její celkový dopad, a v kontextu doby. Ne takhle.
Komentář 19775
Ježíš vcelku pěkně mluví o individualitě,
a najednou bum prásk je vám nasezena prasečí hlava Božího království,
a to samý v humanismu, než se nadějete jste v demokracii kde vládně většína...
Takže v detailu dobrý, ale v celkovém náhledu koncetrák,
to je kontext doby...
Proto jsem tam dával ty tři stádia vod Comteho :
Ve stadiu pozitivního myšlení lidstva by měla nastat podle Comta ideální forma společenského zřízení. Jednalo by se o stát s pevně stanoveným řádem, řízený vědci, odborníky a specialisty, kde by u každého převažoval smysl pro celek.
Komentář 19777
Nic
ve zlým,
ale tohle je podle mě
blábol.
Komentář 19774
A k tomu zbytku - všechno je to jen relativizace: byl politik, tak co měl dělat, jiní jsou stejní, kdyby to neprosadil on, prosadil by to někdo jiný...A co jako? Proto se nesmí kritizovat? To bychom rovnou mohli začít omlouvat klidně i Gottwalda ne?
Komentář 19776
Podle libertariánských měřítek, důsledně aplikovaných, by neobstál žádný politik, ani např. Klaus, o kterém se Urza vyjadřuje pochvalně. A proč? Protože ho právě posuzuje v kontextu doby, kdežto Masaryka z nějakého důvodu ne. Takže je to i nekonzistentnost.
Tenhle pohled na Masaryka je taky plodem Urzových limitů, ne kvalit. Prostě Masaryka vlastně nezná, o tohle někde zaškobrtl, tak na to ukazuje prstem a všichni papoušci to po něm opakují.
Gottwaldův celkový dopad byl snad jednoznačně negativní.
Komentář 19779
Ale právě to že Masaryk propagoval posuv společnosti ekonomicky relativně svobodné k socialističtější, stejně jako to že rozbil útvar, který stabilizoval náš region a který měl rozhodně kultivovanější politickou scénu - dá-li se to tak říct, než jeho následnické státy, to že jako hlava státu naprosto selhal v tom, aby stát který vytvořil měl přijatelné vztahy se svými sousedy, to že selhal v tom aby národy žijící v novém státu měly přijatelné vztahy mezi sebou - jistě jako jednotlivec nemohl dělat zázraky. Nicméně Masaryk selhal a byl negativní osobností PRÁVĚ v kontextu své doby.
Já ho respektuji jako velkou osobnost, hybatele dějin, schopného vladaře. To všechno dovedu obdivovat. Ale pozitivně jej nevnímám. Z celé skupiny mužů 28. října jsem schopen pozitivně vnímat výhradně a jen Rašína.
Když jsi zmínil Klause - propagoval trend ekonomické k liberalizaci. A poměrně úspěšně. Proto jej lze hodnotit, narozdíl od Masaryka, pozitivně.
Komentář 19784
2. Vážnou námitkou je, že kdyby byl Masaryk řekněme "hloupý kolektivista", proč by ho Čapek tolik uznával? A Čapek je pro mě ojedinělým ztělesněním intelektuální poctivosti. Kdyby dnes žil, tak by buď byl libertariánem, nebo by proti libertarianismu měl opravdu inteligentní a hluboké námitky. Škoda, že tady není.
3. Především ale jsem neobhajoval Masaryka, ale spíš apriorně kritizoval kritiku Masaryka založenou na tom, že někdy něco řekl. K tomu tolik, že 1. je třeba hodnotit celek a nějaký hloupý výrok se vždycky najde 2. ten výrok se dá nejspíš chápat i jinak: prostě jako poukazování na pozitiva nového systému, nikoliv tak, že kvůli tomu, že charita ponižuje, tak nemá být 3. evidentně k destigmatizaci bytí na dávkách nedošlo, takže i kdyby, tak to nemělo takový dopad, jak je sugerováno.
Komentář 19781
Co se Klause a papouškování týče - já osobně nevím, jestli do toho seznamu Urzových papoušků patřím (i když pochybuju, protože v některých věcech se s ním velmi neshoduji), ale Klause pozitivně určitě nehodnotím a ani si nevybavuju, že bych ho někdy někde chválil.
Sociální dávky možná určité stigma jsou i když si určitě nemyslím, že je to tak striktní, jak to předkládáte (naopak jsem se mnohokrát setkal s tím, jak i pracující lidé sháněli nějakou možnost, jak dostat ze státu nějaké prachy). Ani já dávky nepovažuju za ponižující, vždyť v mnoha případech si člověk bere zpět jen to, co státu odevzdal. To je jako říkat, že je ponižující našetřit nějaké prachy a pak si dát roční dovolenou. To je snad každého věc, ne? Co se Masaryka a dávek týče, mě naštval svým názorem, když říkal, že státní dávky jsou správné a je třeba odstranit přežitý systém charit, který akorát obdarovaného člověka ponižuje.
Komentář 19782
To je snad každého věc, ne? Co se Masaryka a dávek týče, mě naštval svým názorem, když říkal, že státní dávky jsou správné a je třeba odstranit přežitý systém charit, který akorát obdarovaného člověka ponižuje.
- A jste si jistý, že teď právě nepapouškujete Urzu? Např. odkud to víte? Jaký je zdroj? Určitě to tak Masaryk myslel? Nedá se to chápat jinak? Třeba takto: Místo charit máme sociální pomoc. Má to tu výhodu, že když se někdo ne vlastní vinou dostane do úzkých, tak se nemusí nikoho doprošovat, prostě zajde na úřad.
Komentář 19783
Ale stejně byste mi mohl napsat, co udělal TGM politicky výrazně kladného. Rád se nechám poučit, koneckonců je v mém zájmu snažit se na lidech vidět spíš to dobré.
Komentář 19785
Co může politik udělat z pohledu libertariána výrazně kladného, když politika je "ovlivňování světa netržními prostředky"? Jako filosof napsal řádku knih. To, co jsem četl, je dobré v mnoha ohledech. A jako politik? Stejně jako historický význam Klause byl v tom, že lidem vyrostlým v komunismu představil klasický liberalismus, tak význam Masaryka, připadá mi, byl v tom, že lidem představil demokratický národní stát. A demokracii vnímám jako krok směrem ke svobodě jedince. S tím, že to samozřejmě taky mohl být krok do slepé uličky. Každopádně i tato diskuze probíhá v prostředí demokratického národního státu.
Komentář 19789
"lidem představil demokratický národní stát" - To je neutrální. Takový stát může být dobrý i špatný. Mě zajímají konkrétní věci. Byli lidé na konci jeho vlády svobodnější než na začátku? Co ilegálního zlegalizoval? Jak se změnili daně? Atd.
Komentář 19791
Komentář 19793
Komentář 19795
Komentář 19796
Komentář 19838
Nevím jaký byl rozdíl mezi Rakouskem a Československem – nejdřív pochopitelně žádný, když první zákon byl, že platí dosavadní zákony – ale o to ani nejde. Jde o to, že tu změnu chápu jako DŮSLEDEK onoho uznání. Čili ten přechod k demokraciím je PROJEVEM měnícího se postoje k jedinci, ne jeho PŘÍČINOU. Prostě v dějinách vidíme postupné rozpoznávání člověka jako individuality a postupné přiznávání práv jedinci, a vznik demokracií vnímám jako jeden z projevů tohoto.
Čili možná jsem se špatně vyjádřil: Vznik demokracií je důsledkem něčeho dobrého, řekněme nějak vývojově nutného, ne příčinou toho.
Pochopitelně se lze ptát: A k tomu bylo třeba rozbít Rakousko? No, asi ano.
Komentář 19792
Komentář 19778
Komentář 19780
Prostě tenhle web by se měl přejmenovat na STOKY PAPOUŠKŮ.
Komentář 19786
Skoro všichni lidé, se kterými jsem na toto téma hovořil (vyjma nejbližší rodiny, ti už si na mé postoje zvykli, jen kvůli nim nemohu napsat úplně a naprosto všichni) si klepou na čelo pokaždé, když předestřu myšlenku, že brát dávky je ponižující; naopak mnoho z nich bylo názoru, že toto je jediná výhoda dávek (že svého pobiratele nestigmatizují), protože mnohým z nich se mi podařilo vysvětlit, že dobročinný systém je efektivnější. "Nemůžeš všechno poměřovat ekonomicky, i chudáci dávkaři chtějí mít alespoň nějakou hrdost", říkají mi jako (téměř) jeden muž. Nikdo z nich není dávkařem, takže těžko říci, jak to vnímají dávkaři sami, každopádně já se cítím se svým názorem dosti osamocen (snad mimo zdejší komunitu).
Komentář 19787
Takže ano, dávky teda neponižují; ale stigmatizují, takže ti Vaši lidé se mýlí. Především je to naprosto evidentní a dále je to v tom Goffmannově "Stigmatu", kde jsou věty jako "Známí se teď, co jsem na dávkách, ke mě chování jinak. Už mi nenabízejí cigarety."
Je třeba si uvědomit, že lidé něco říkají a něco jiného si myslí. A potom stigma se projeví v kontaktu s cizími osobami, ne s rodinou nebo přáteli. Dále se nemusí týkat úplně každého. Já neuznávám stát, tak seru na to, že někdo bere sociální dávky. Jenže já taky neuznávám existenci duševních nemocí, takže pro mě to, že někdo je schizofrenik, není samo o sobě žádné stigma. Jenže pro 100% ostatních je to největší možné stigma, které stigmatizované spolehlivě vyřazuje ze všech sociálních her. To jsou faktory, které je třeba zohlednit.
Komentář 19788
3. Masaryk svou prestiž použil mj. k prosazení socialistické politiky, ale za to nemůže stejně, jako že se někdy podrbal na hlavě. Kdyby to většina lidí nechtěla, tak by to neprosadil.
Každý z nás má možnost volby, co v životě udělá, a měl ji i ten Masaryk. On nemusel prosazovat socialistickou politiku, nikdo ho k tomu nenutil, nikdo ho ani nenutil být prezident. Že to nevzdal a dělal, znamená, že chtěl. Nelze na něj pohlížet jinak než na úředníka rozdávajícího nesmyslné pokuty, fialové soudce kryjící rozmary policistů, zásahové jednotky obsazující growshopy či FAU; tito všichni lidé měli/mají možnost volby nebýt hnusné svině. Jenže se pro to nerozhodli. Všechny jejich skutky jsou výhradně jejich skutky, s jejich plnou zodpovědností.
3.2 Posuzovat podle současných, navíc těžce menšinových měřítek politiku před 100 lety je podivné.
Naopak je to naprosto nezbytné. Historie je nám učitelkou; chceme-li se z ní poučit pro dnešní dobu, musíme ta dnešní dnešní měřítka použít. Kdybychom použili tehdejší měřítka, zopakovali bychom tytéž chyby, které se tehdy staly. Můj oblíbený příklad - Hitler. Mám se na něj dívat tehdejší optikou, kdy byl spasitelem Němců a Židé byli zločinci? To jsou totiž ta tehdejší měřítka. A když je použiju, víte, co z toho logicky vyplyne? No ano, že Hitler je spasitel a měl by s těmi Židy zatočit. Bum, a zopakoval jsem tu chybu, kterou Němci tehdy udělali. Musím používat dnešní hledisko, když chci získat něco užitečného pro současnost. Hledisko časů minulých je snad je zajímavé jen tehdy, když budu chtít pochopit, jak lidé uvažovali v časech minulých.
4. A to nejhorší na konec: Vinit za současný socialismus osobu, která zemřela v roce 1937, je… No, nemám slov. Jste normální?
Velcí lidé, velké činy, velké následky.
Dále už to, že tak brilantní intelektuál, známý po celém světě, jako Čapek, Masaryka uznával, je dostatečné pro závěr, že to byla velká osobnost.
Nepochybně. A pro co je to pokus o argument (ad authoritam)? K čemu je mi takový závěr užitečný, když vím, že kritizuju velkou osobnost? Mám ji snad šetřit, nebo mě má její velikost vystrašit?
Komentář 19794
V tomto bodě ale šlo o to, že Vám se nelíbí historické směřování a viníte z toho Masaryka. Mi to přijde stejně nesmyslné jako tvrdit, že za demokracii může Klaus.
3.2 Měl jsem na mysli třeba národní zájem. V Masarykově době to byla velká věc. Dneska už ne, protože národností jsme si už jistí, už ji není třeba vybojovávat, protože to už je vybojované. Jinými slovy i pohled na úplně dobré nebo aspoň ne-špatné věci/zájmy se v čase mění.
4. Kdokoliv kdykoliv po Masarykově smrti mohl začít říkat to, co teď Urza. Jakýkoliv politik mohl sociální systém změnit, kdyby chtěl. To prostě nemůžete hodit na Masaryka.
Komentář 19797
Komentář 19839
- Jinými slovy: Když lidé něčemu věří, byť z našeho úhlu pohledu je to hloupost, je třeba to při hodnocení jejich činů zakalkulovat. Nelze postupovat: Je to blbost, my se tím neřídíme, tak oni se tím nemohli řídit taky. No, a my dnes hodnotíme národní zájem jako něco ne až tak moc důležitého (ale zase máme řekněme "civilizační zájem"), ale v té době to pro Čechy bylo velmi důležité. A tak je třeba Masaryka hodnotit: přihlížet k tomu, co bylo považováno za důležité v jeho době, ne k tomu, co za důležité považujeme my teď.
Komentář 19842
Co se týče systémů monarchie a republiky, záleží na konkrétních znacích. I monarchie s osvíceným panovníkem může být svobodnější než nějaká ochlokratická republika. Obecně souhlasím, že přechod z monarchie k republice většinou znamenal zvýšení svobody a tedy pro libertariána cestu správným směrem. Nevím ale přesně, jak to bylo v případě ČSR. Pokud bych si někdy přečetl nějaký článek, kde by bylo hezky shrnuto, co všechno tedy Masaryk udělal a neudělal a proč, neměl bych problém na něj změnit názor.
Komentář 19843
A ne z něj dělat na základě jednoho výroku o charitě a nějakého toho znárodňování bolševika.
Komentář 19845
Komentář 19849
Opakuju: Odmítám hlavně obraz Masaryka jako hlupáka, který si neuvědomoval, "co není vidět".
Komentář 19852
Komentář 19751
Komentář 19752
ale většinou si toho všimnu až když je reakce odeslaná a nemohu to vopravit,
ta čeština je prostě svině, kterej ydyot vymyslel dvě I a Y ???
Tady vidíte, že ti etatisti nejsou nejvěší blbci na světě....
Komentář 19759
Ne všude se s tím ale takhle serou. Jižní slovanské jazyky i/y nerozlišují vůbec a píší jen jedno i; k měkčení předchozí souhlásky pak používají j, a to i před "i", takže co my např. píšeme jako niva, se v chorvatštině píše njiva, a když někoho oslovíme ty[i], chorvatština píše [i]ti. Východní slovanské jazyky pak používají cyrilici, kde mají obvykle také jen jedno i (vyjma ukrajinštiny, která rozlišuje podobně jako polština).
Komentář 19760
................................................................
Na jihu je prostě život radostnější,
je tam lepší počasí,
a tak nemaj čas zaobírat se nákejma kravinama jako my tady,
co má člověk taky dělat když je venku hnusoprdně ?
Komentář 19762
Komentář 19761
Nebo naopak? I bez států vznikalo strašně moc jazyků... Mohly by se chytit nové firemní jazyky? Ale teď je globalizace, tak by jich mohlo ubýt :D
Komentář 19763
Tedy: nevíme. Různí lidé budou poptávat různé jazyky. Kde bude potřeba širší spolupráce, tam se uplatní lingua franca, v dnešní době je to angličtina. Jinak budou lidé mluvit rodnou řečí, jež se budou různě rozvíjet a konvergovat, což je přirozené. Dle mého názoru ultimátním tržním řešením bude inteligentní osobní překladač, jako mají ve Star Treku.
Komentář 19764
Nastoloval jsem otázku: nejsou třeba státy tím důvodem, proč jsme ještě významně nesjednotili jazyky? Možná ne...
Komentář 19765
@TaxationISTheft, tvrdíš, že jsi lingvista; zabýváte se i programovacími jazyky? ;)
Komentář 19766
Každopádně jsem linguistiku nestudoval, dostal jsem se k tomu jako slepý k houslím až jsem začal dělat v lokalizační firmě :D
Komentář 19768
Komentář 19767