Autor: Urza
Čas: 2016-11-03 00:00:02
Dýně se smějí vlastencům
Včera byly Dušičky, o dva dny dříve Halloween; a na Internetu se to zase hemží pseudovlasteneckými články a úvahami o „našich Dušičkách“ a „tom americkém svátku Halloweenu“, kterým si Dušičky nemáme nechat „vytlačit“. Typickou odpověď na to pak představuje námitka, že Halloween je vlastně keltský svátek a Dušičky zas nejsou tak úplně původně „naše“; nicméně jak už to tak bývá, obránci tradic bývají velmi často ti, kdo se příliš neobtěžují o nich něco zjišťovat, hlavní je bránit něco „našeho“. Mně osobně jsou Dušičky ukradené a byl by i Halloween, ale mám vážně rád ty usměvavé dýně, takže jsem fanouškem onoho keltského svátku; na druhou stranu plně chápu, že někdo zas preferuje Dušičky (a další má pro změnu rád obojí, jiný nic). Nerozumím ale těm neustálým řečem o „našich tradicích“ a jak si je nemáme nechat vytlačit jinými… proč ne?
Plně chápu, že někdo má raději Dušičky třeba proto, že rád chodí za příbuznými na hrob, nebo prostě jen nemá rád Halloween (kupříkladu ty úžasné dýně); zcela mimo mé chápání však leží postoj, že bychom měli nějak „chránit“ Dušičky jen proto, že jsou „naše“. V čem je „naše“ tradice lepší než „cizí“ tradice? Osobně si myslím, že na tom nezáleží; některé obyčeje mám rád, další mě nezajímají, ale rozhodně je mi naprosto jedno, jaké mají kořeny, případně zda jsou u nás dostatečně tradiční. Posuzuji vždy věc samotnou, nikoliv její původ; cokoliv českého není (jen pro svůj původ) o nic lepší než cokoliv (třeba) slovenského či německého. Jen vlastenci mají neustále potřebu tlačit všude „to své“, ale především se vymezovat proti „tomu cizímu“; spor „Halloween versus Dušičky“ považuji za nesmyslný a jeho vlasteneckou rovinu za absurdní.
Plně chápu, že někdo má raději Dušičky třeba proto, že rád chodí za příbuznými na hrob, nebo prostě jen nemá rád Halloween (kupříkladu ty úžasné dýně); zcela mimo mé chápání však leží postoj, že bychom měli nějak „chránit“ Dušičky jen proto, že jsou „naše“. V čem je „naše“ tradice lepší než „cizí“ tradice? Osobně si myslím, že na tom nezáleží; některé obyčeje mám rád, další mě nezajímají, ale rozhodně je mi naprosto jedno, jaké mají kořeny, případně zda jsou u nás dostatečně tradiční. Posuzuji vždy věc samotnou, nikoliv její původ; cokoliv českého není (jen pro svůj původ) o nic lepší než cokoliv (třeba) slovenského či německého. Jen vlastenci mají neustále potřebu tlačit všude „to své“, ale především se vymezovat proti „tomu cizímu“; spor „Halloween versus Dušičky“ považuji za nesmyslný a jeho vlasteneckou rovinu za absurdní.
Přečtení: 60927
Komentáře
Komentář 9009
Komentář 9015
Komentář 9017
Komentář 9026
Komentář 9027
Komentář 9044
Komentář 9022
http://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=109
Komentář 9010
Komentář 9011
Pro mě je toto období důležité spíš kvůli svátku Všech svatých a Všech věrných zemřelých. A žádný vlastenecký podtext to pro mě nemá, ani jsem to ve svém okolí nezaznamenal. A ti co nějak veřejně deklarují (alespoň kolem mne) svůj odpor vůči Halloweenu to dělají myslím spíše z tohoto řekněme křesťanského hlediska.
Ale jen bych poznamenal, že původ může být dost důležitou součástí obsahu, právě u svátků. To že se to právě takto slavilo a slaví v naší rodině, vesnici, kraji, zemi (prostě v nějakém řekněme kulturním okruhu), může být samo o sobě důležité. Je to něco co nás spojuje s našimi blízkými.
Komentář 9012
Komentář 9035
- Tak tou evropskou kulturou se myslí evropské myšlení. A továrny jsou produkty myšlení, ne myšlení samotné, proto "jsou opomíjené". Za továrnami jsou takové evropské fenomény jako lidská práva = křesťanství, vědecké a technické myšlení = antika, kapitalismus a další. Szasz třeba zdůrazňoval roli protestantismu resp. kalvinismu, jako prvního náboženství hlásajícího, že pro spásu je třeba, aby člověk pracoval.
Komentář 9046
Komentář 9050
2. To, že lidská práva a svoboda vedou k prosperitě je snad jasné.
3. Továrny přišly s kapitalismem, před tím byly manufaktury. S potlačením ne křesťanství ale politické moci církve to podle mě nesouvisí. Nějak nevím, proč by církve nechtěly továrny.
4. Se svobodomyslností kalvinismu jsem neoperoval. Jde o to, že v kalvinismu má být onen motiv důležitosti práce. Kdežto třeba původní Ježíšovo učení je přesně opačné "Bůh se o vás postará" atd.
5. Ničím z toho si nejsem jistý, ale myslím si to. Bod 1. je dokonce ze Szaszova "The Myth of Mental Illness"; Szasz byl žid a ateista a ve stejné knize je ke křesťanství dost kritický, zhruba ve smyslu bodu 4.
Komentář 9054
Komentář 9057
Kastovní společnost a otrokářství byly všude, čili věta Křesťanství bylo výborným nástrojem vládnoucí vrstvy, protože lidem říkalo ne aby ses bouřil, poslouchej, buď ovečka, tento svět stejně nic neznamená a když budeš poslušný, dojdeš spasení v Ráji. není pravdivá: V Číně, ve Spartě, koneckonců v Izraeli k tomu nepotřebovali křesťanství. Naopak v křesťanském světě kasty postupně zanikaly.
Komentář 9059
V této souvislosti je zajímavé, že antické Řecko stálo možná nějakých sto let před průmyslovou revolucí, a je více, než politováníhodné, že to Řím tenkrát zaříznul. Kde jsme teď mohli být. :-(
Komentář 9060
Co se otroctví týče, my jsme byli otrokářskou velmocí a s křesťanstvím se nám to zjevně nijak nevylučovalo. Zatímco v křesťanském světě bujel obchod s otroky, někteří křesťané polemizovali nad tím, jestli jsou Indiáni vůbec lidé, když o nich není zmínka v Bibli. Ono už samotné nevolnictví je svým způsobem forma otroctví.
Komentář 9064
S tím křesťanským útlakem… Je pochopitelné, že mocní používali křesťanské motivy, jak se jim to hodilo. Za to nemůže křesťanství. Feudálové mohli utlačovat, protože a) byli špatní lidé (a špatní křesťané) b) neuměli hospodařit c) "utlačovali" tak jako dnes "utlačují" kapitalisté. Je přece pochopitelné, že se otrokářská společnost nezměnila na kapitalistickou hned. Za to nemůže křesťanství. Naopak může za to, že se tak nakonec stalo.
Otrokářství existovalo nezávisle na křesťanství, a vinit katolickou církev za to, že ho dostatečně rychle neodstranila, je absurdní.
Komentář 9066
Komentář 9068
2. Nevím, jaký postoj měl třeba svatý Augustin k otrokářství. Ale otrokářství existovalo nezávisle na křesťanství, a křesťanská společnost se od něj nakonec odvrátila.
3. Jak vznikla léna: Vojsko dobylo zemi a král ji rozdělil mezi šlechtice. Nemůžeme přece šlechtě nebo kléru vyčítat, že nezavedli kapitalismus, když něco takového neexistovalo. Feudálové svůj majetek nerozdali chudým ze stejných důvodů, ze kterých to nedělají dnešní kapitalisté; a lidská práva poddaných mohli v rámci daných pravidel uznávat.
Komentář 9074
2) Nakonec po mnoha stoletích...
3) Na druhou stranu rovnoprávnost tím zrovna také nepozvedli že...
Komentář 9088
1. Přesně tak: Přežili knihy (nějaké), nikoliv životní styl (např. postoj k homosexualitě a tak). Navíc myslím, že třeba Aristoteles zastával názor, že lidé se přirozeně dělí na pány a otroky.
2. Nic jiného jsem netvrdil.
3. Vyčítáte feudálům něco jiného, než že se nerozdělili s nevolníky o své majetky? Víte o obvyklém krutém zacházení šlechty s nevolníky? Pokud ne, nemohlo to být tím, že společnost byla kultivovaná křesťanstvím?
Komentář 9089
1. Všechno se nezachovalo, ale např. "pravicovost", ve smyslu individualismus a zodpovědnost za sebe sama, se zrodila právě v Řecku. Až v renesanci se začal rodit humanismus - díky návratu ke křesťanským hodnotám. Je pravda, že Řekové zastávali občanskou rovnoprávnost a na otroky moc nepomysleli - což je ale pořád mnohem víc než křesťanská imaginární rovnoprávnost před Bohem. Středověká křesťanská společnost byla extrémně nerovnoprávná a téměř nebylo možné se v hierarchii dostat výš, než kam se člověk narodil. Křesťanství to podporovalo.
2. Ok.
3. Tam přece vůbec nešlo o nějaké rozdělení vlastního majetku. Předně - majetek feudálů je dnes analogicky něco jako majetek politiků - prostě majetek získaný většinou loupením, krádežemi a daněmi. Nevolník ovšem nejen že musel platit daně, ale velmi dlouho se nemohl dokonce ani přestěhovat, musel věřit v to, v co věřil feudál, musel robotovat atd. atd. Byl to prostě obyčejný útlak podobný otroctví. Ženy by asi taky nesouhlasili, že křesťanství se nějak zasloužilo o jejich rovnoprávnost, nemluvě o homosexuálech, židech a podobně.
Komentář 9090
S lidskými právy je to analogické jako s přírodními zákony podle Wilsona; není důvod se domnívat, že vznik toho pojmu je nějaká samozřejmost.
Navazuje 3. Jednalo se o POSTUPNÉ zrovnoprávnění či ukončení utiskování a pronásledování různých skupin. Ženy a spol. přišly prostě později.
"Homosexualita" byla v ČR duševní nemocí do roku 1992. Za to jistě nemůže křesťanství. Za Holocaust také jistě nemůže křesťanství.
K feudalismu: Souhlasím; bylo ale PŘED TÍM něco lepšího?
1. Odkud máte, že pravicovost se zrodila v Řecku? Pravicovost, konzervativní postoj, byla vždy, to je prostě ancien régime; jenom socialismus je nový, resp. někdy vznikl.
Křesťanská rovnost před Bohem je mnohem víc než athénská či spartská rovnost nutná pro jejich demokracii. Jenom to prostě chtělo čas; viz Milton Friedmann.
Komentář 9092
3. To bralo křesťanství ale solidní oklikou, když se přímo na tom útlaku podílelo, nemyslíte? Ale ovšem, že bylo - např. právě antická společnost.
1. Protože do té doby budovaly organizované celky jen despocie založeně na zemědělství a nezpochybnitelné autoritě. Už jste někdy slyšel tu teorii, proč jsou severské národy nejúspěšnější? Protože čím víc na jih, tím jednodušší je sehnat si obživu (přírodně vzato). S nadsázkou řečeno stačí zasadit a čekat, teplíčko, sluníčko - a pak sklidit. Řekové se museli protloukat daleko hůře - hornatá a neúrodná půda, krutá krajina, náročné mořeplavectví. Tam se zrodil individualismus, právě kvůli tomu se Řekové tak respektovali a brali se jako sobě rovní. Tu "pravicovost" jsem dal do uvozovek právě proto, že to není úplně ideální termín, ale nevím, jak jinak to krátce nazvat. Možná právě individualismus.
Komentář 9094
3. Ale já nemluvím o významu křesťanského kléru, ale křesťanských myšlenek. Wilson jim dává vědeckotechnický význam; Szasz jim dává lidskoprávní význam. Pokusím se ještě najít ten druhý citát.
No, podle mě antická společnost nebyla lepší. Proč by měla být? Podle mě je to klam: u Řeků vidíme Sokrata a Archimeda, kdežto u feudalismu udřené nevolníky. Ti ale byli v Řecku taky.
1. Ale Řekové se nebrali jako sobě rovní; pokusím se najít ještě ten Aristotelův citát. A i kdyby měli představu "lidé se rodí rovni", tak, opakuju, by stejně neměla vliv na dění ve středověké Evropě, protože v dochovaných spisech nic takového určitě není.
Komentář 9096
zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Aristotel%C3%A9s
en wiki: Aristotle rigid separated action from production, and argued for the deserved subservience of some people ("natural slaves"), and the natural superiority (virtue, arete) of others.
zde: https://en.wikipedia.org/wiki/Aristotle
- Není to přesně ten citát, co jsem měl na mysli; ale i z tohoto je zřejmě, že Aristoteles považoval část populace za "přirozené otroky".
Komentář 9097
"Of all the ideas associated with the general concept of democratic government, the oldest and perhaps the soundest is that od equality before the law. Its relation to the scheme of Christian ethics is too obvious to need statement. It goes back, through the political and theological theorizing of the middle ages, to the early Christian notion of equality before God. The debt of democracy to Christianity has always been underestimated."
Komentář 9058
Já jsem ale nechtěl založit další flamewar, chtěl jsem jen ilustrovat skutečnost, že zde vznikl nový kulturní okruh (samozřejmě, že nevznikl ve vzduchoprázdnu!), kde jsou hodnotami pracovitost, vzdělanost, schopnost a odhodlání nebýt přítěží, přinášet něco, co je ostatním k užitku atd. Příslušníci tohoto kulturního okruhu jsou (téměř) ve všech státech, regionech, náboženstvích, etnikách atd. atd., a ta hranice mezi nimi a mezi parazitickou kastou je mnohem dramatičtější, než hranice mezi příslušníky národů, ovčany států, obyvateli regionů, vyznavači náboženství atd. Čechoslovák si může dobře rozumět s Němcem a s Rakušanem a Řekem a Italem a Brazilcem, nebo třeba Číňanem, totéž se týká náboženství atd. Ale já si s příslušníkem parazitické kasty v ČR nemám o čem bavit, sorry, naše světy nevykazují v podstatě žádný překryv. Nefungovalo by ani to "bavili se o žních, daních, o počasí", protože erár bude na žně nahlížet z úplně jiného úhlu pohledu, berně jako téma nepřicházejí v úvahu z důvodů snad pochopitelných, a od té doby, co státy protlačují mýtus antropogenního globálního oteplení, tak ani to počasí není vhodné k hovoru. Jsou to zkrátka jiné světy, ale toto rozdělení je pozoruhodně podobné v různých státech, regionech, podobně jsou rozděleni vyznavači nejrůznějších náboženství (ani ti protestanti už nejsou, co bývali před průmyslovou revolucí) atd.
Komentář 9067
2. Libertarián si jistě dobře rozumí s libertariánem, protože to je světonázor. Kdežto český čistý daňový plátce si nemusí nutně rozumět s německým čistým daňovým plátcem. S čistými daňovými příjemci je to stejné. Takže pokud tím "novým kulturním okruhem" myslíte libertarianismus, tak ano. Libertarianismus je ovšem v Evropě v plenkách. Pokud tím myslíte něco jiného, tak nevím co.
3. S českými parazity se jistě nebudete bavit, když jimi opovrhujete; máte s nimi ale společného mnoho. Koneckonců hodnoty které jste uvedl uznávají všichni, jenom ne všichni podle nich žijí.
Komentář 9069
2. Mám řadu přátel v zahraničí (njn, globální firma). Zdaleka nejsou všichni libertariáni (myslím, že se tomu blíží nepatrná menšina), ale skoro se všemi si rozumím nesrovnatelně lépe, než s typickým obyvatelem ČR (a než on s typickým obyvatelem své země). Zmínkyhodnou výjimkou je jeden Francouz, který se mi v hospodě přiznal, že si myslí, že mzda by se měla odvíjet výhradně od množství a kvality vykonané práce, nikoli od povahy práce; to mi zůstal rozum stát.
Jinými slovy a hrubě zjednodušeno, novým kulturním okruhem jsou lidé angažovaní v "soukromé sféře" (lhostejno, zda na straně zaměstnanců či zaměstnavatelů).
3. Toto mi začíná smrdět poskytováním nevyžádaného psychologického profilu (*); nebuďte, jako ti, jež (právem!) kritizujete. Ale k věci: Tahle zkušenost vznikla úplně jinak. Na různých "schůzkách spolužáků po XX letech" jsem zjistil, že s lidmi "z eráru" skutečně nemohu najít společnou řeč v ničem. Vždy jsme prohodili jen pár slov, které ale byly jen dvěma míjejícími se monology. Důležitá informace ovšem je, že s lidmi ze soukromé sféry se mi toto zpravidla nestává.
4. Nevím, čím se živíte, pokud jste náhodou zaměstnán ve státním, tak nic ve zlým :-) ale já nehodlám někomu lhát jen proto, abych se nedotkl jeho přesvědčení nebo způsobu obživy.
-----
(*) jinak ano, nemám je rád (jako kastu). Nemám problém s nimi (s jednotlivci) komunikovat o čemkoli, pokud mi nevnucují perversní státistický pohled na svět. Někteří to dokáží; drtivá většina bohužel nikoli. Toto ale není hlavním předmětem bodu 3, tím je opravdu "komunikace na jiné frekvenci", a pak ani nemůže dojít ke kvalifikovaným sporům "berně ano nebo ne", protože tyto diskuse skutečně jsou "já o voze, on o koze".
Komentář 9073
Komentář 9071
Těžko říci, jaký názor na to má typický státní zaměstnanec v ČR, ale slyšel jsem (četl jsem) duševní výplody některých vysokých funkcionářů EU, ze kterých jsem získal velmi intensivní dojem, že by byli velmi rádi, kdyby celá nestátní sféra mohla neexistovat, a že je velmi deptá, že veškeré věci jejich denní potřeby -- a vlastně veškeré podmínky jejich existence -- pocházejí ze soukromého sektoru. Nechtějte po mě příklady, v zájmu duševního zdraví jsem detaily pustil z hlavy hned po přečtení; trváte-li ale na odkazu, nějaký Vám pošlu jakmile na něco takového narazím.
Komentář 9055
Komentář 9095
Já mám většinu svých přátel z České republiky, takže jsem rá, že s nimi mohu různé takovéto tradice sdílet.
Ale nikdo myslím do ničeho násilím nenutí, takže nevím, proč by to samo o sobě mělo být něco "nepěkného."
Komentář 9099
U mě je to komplikované tím, že třeba vánoce jsou pro mě především regenerační dovolená po čtyřměsíčním intensivním pracovním zápřahu; nevěřil byste, u kolika lidí jsem si tím vysloužil nenávistný postoj "je to zrádce, bohatec a tím pádem grázl, lidi, kteří 47 týdnů v roce makají aby si vydělali a pak utrácejí a odpočívají nepatří mezi nás pravověrné". Současné společenské klima takovým lidem neumožňuje zúčtovat se mnou a mě podobnými tak, jak by si někteří z nich přáli; to ale rozhodně není zásluha křesťanství. A bohužel, může nastat doba, kdy současný skutečně relativně mírný tlak na konformitu s "většinou" (která ovšem může být citelně méně, než 50 %) se změní v brutální útisk a faktickou likvidaci nekonformních jedinců.
Komentář 9023
Naprosto chápu lidi, kteří slaví Dušičky, je to fajn; v mém textu šlo čistě o ty "vlastenecké" důvody.
Komentář 9013
Aplikováno na konkrétní případ (Dušičky) už ta logika pokulhává, nechť si každý chodí na hrob kdy uzná a straší kdykoliv uzná, mě to nepřipadá konkurenční. Např. naše děti jsou uneseny z dýní a zároveň prožívají pokládání dušičkových věnečků, aniž by tam byl jakýkoliv konkurenční prvek. Včera večer navíc chtěly holky rozsvítit i svíčky doma a nejstarší malovala ty svíčky a mezi nimi své prarodiče z mé strany, které nikdy nepoznala, prostřední vybarvovala předtištěnou kostru a dneska budou (na svou žádost) dlabat dýně a nezdá se mi, že by to brali "jedno nebo druhé". Doporučuji to i všem obráncům, aby se zkusili zamyslet nad tím, proč by kladení věců koncem října a začátkem listopadu mělo být vytlačeno tím, že současně někdo dlabe dýně a straší na veřejnosti či v soukromí.
Komentář 9014
Osobne znam mraky prikladu, kdy prave lpeni na "stabilite prostredi" danou osobu naprosto odsoudila k nestastnemu zivotu..
Sam to nechapu, protoze zrovna toto je pro me naprosto nedulezita vec. Dam priklady:
Osoba se neodstehuje z mista, kde ji je spatne a nemuze se tam realizovat, protoze tam prece ma pratele a kamarady a zna to tam a nepujde do neznama a neopusti pratele...to radsi nebude mit na jidlo... Osoba neopusti hovado, co ji denne tyra a nici ji zivot, protoze by ji nikdo jiny preci nechtel a tady ma alespon nejakou jistotu...A podobne.
Priznam se, ze to naopak prilis nechapu a nikdy jsem nelpel na tom, ze ja nevim, musim do konce zivota zit na jednom miste, protoze uz muj pradeda, deda I otec tam zili. Tedy tim padem je mi vcelku jedno, co s kdy slavi za jaky "svatek" - proste si vybiram, co se mi libi, a to nikoliv podle nejakeho narodnostniho ci tradicionalistickeho klice, ale proste ciste libi/nelibi. Respektive libi detem / nelibi detem :-)
Komentář 9016
Ty tradice by mi ale nebránily v tom vytáhnout paty z "poza pece". A taky jezdím pracovat a žít ven. V UK jsem se na tohle téma bavil s místníma. Ukazovali mi svoje tradice, můj šéf původem z JAR zase popisoval tamní (i když jsou velice podobné, jako v UK, ale modifikované na prostředí Afriky) a já? Já složitě vysvětloval situaci, která vzešla z pohnuté historie Sudet a vlastně jsem jim neměl co "ukázat".
Ono se podle mého krásně na tradice sere v případě, že je na co srát. Pro mě osobně není žádnou přidanou hodnotou, že jsem vyrostl a žiju v prostředí s absencí jakýchkoli kulturních nebo folklorních tradic.
Komentář 9018
Nám třeba říkali na obchodním právu, že obchodní a životní partner se mění, když už nemůže být hůře. Z praxe mohu říci, že možná až tak vyhroceně to není třeba brát, ale daleko od pravdy to není.
Problémem změn není jen samotná změna, ale podle mé zkušenosti hlavně nepředpokládané vedlejší důsledky a náklady. Proto volání po stabilitě není bezdůvodné (v konkrétních případech pochopitelně může být kontraproduktivní, ale to jakýkoliv přístup či princip).
Komentář 9024
Komentář 9019
Komentář 9020
Komentář 9021
Vsak ani Urza nechce sve nazory prosazovat zakony :-) Proste mel potrebu napsat si sem svuj nazor na vec, tak ho napsal, trebas to nekoho inspiruje k zamysleni ... Vice bych v tom nehledal :-)
Komentář 9025
Komentář 9028
Pokud bych to vzal podle svého, pak před napadením asi nejvíce chráníme sebe, pak svoji krev, rodinu, pak obec, atd., až ke vzdálenějším okruhům právě typu kulturního prostředí a tradic.
Čili je to naše nějaká přirozenost chránit si své, přičemž nikdo nebrání převzít nějaké dobré zvyky odjinud (ovšem dobré se mohou jevit zase jen nějaké skupině), ale nutně tím zase vyvolá protitlak konzervativnějších skupin.
Ostatně si myslím, že u nás to nabývá často spíše podoby vlezdoprdelismu. Čtyřicet let jsme pajcovali různé sovchozy a chozrasčoty, no a teď už nenarazíte na normální obchod, ale všichni musí mít shop, i když jinak anglicky ani nepípnou. :-D
Komentář 9029
1/ To, že píši česky, není projev vlastenectví, ale toho, že se mi ten jazyk líbí a dalo mi dost práce jej ovládnout; nemyslím si ale, že by zrovna tento jazyk byl v čemkoliv lepší než libovolný jiný, kdybych uměl na této úrovni psát v jiných jazycích, činím tak. Na tom českém nijak nebazíruji, používám jej z praktických důvodů.
2/ Souhlasím v obecném principu s tím, že například v případě napadení budu při obraně postupovat od nejbližších; ale rozhodně ne tak, jak jste popsal. Budu chránit nejprve svou nejbližší rodinu, pak své blízké, pak známé, nakonec neznámé, potud souhlas; ale zaprvé rozhodně nebudu začínat "svou krví", neboť jsem pokrevně spřízněn s lidmi, kteří jsou mi naprosto ukradení, například můj otec alkoholik, naopak mám spoustu lidí, kteří jsou mi bližší než mnozí pokrevní příbuzní, ale především rozhodně nebudu postupovat geograficky (nebude-li k tomu takticko-strategický důvod), neupřednostním nikoho jen proto, že je ze stejného města či země, mám například v Německu lidi, které bych bránil raději než drtivou většinu Čechů a tak dále.... a nebudu-li je znát, pak je mi fakt jedno, na které straně Šumavy dotyčný žije (samozřejmě stejný jazyk nám dává lepší možnost se třeba poznat, ale dokud ty lidi neznám, nejsou mi blížší Češi než třeba Němci).
Souhlasím tedy s tím, že je správné chránit své blízké (a následně i vzdálené), ale absolutně nesouhlasím s tím, že to jakkoliv souvisí s národností či geografickou polohou.
Komentář 9030
Tím s tou krví jsem se nijak nechtěl dotýkat problematiky vašeho otce. Spíše zobecněně, že obvykle je vlastní matka bližší osobou, než cizí matka. Se všemi výjimkami.
Komentář 9031
Podstatou vlastenectví přece není ochrana blízkých, ale vlasti, ne?
Komentář 9032
Komentář 9033
Komentář 9037
Komentář 9039
Vy sem vždycky vtrhnete, začnete zuřivě komentovat a s vervou vyvracíte věci, které jsem nikdy neřekl; a dokonce i takové, které jsem explicitně řekl, že si je nemyslím.
Komentář 9041
2. Naopak na rozdíl od ostatních já reaguju na Váš článek: Že jste proti boji za Dušičky z vlasteneckých důvodů. V diskuzi jste byl ještě jasnější: "vlast není vůbec důležitá".
Vždyť jste napsal: Chtít zachovat svátek z vlasteneckých důvodů je hloupost: Posuzuji vždy věc samotnou, nikoliv její původ; cokoliv českého není (jen pro svůj původ) o nic lepší než cokoliv (třeba) slovenského či německého. (…) spor „Halloween versus Dušičky“ považuji za nesmyslný a jeho vlasteneckou rovinu za absurdní.
Čili: Vlastenectví je hloupost, tak není důvod proč se nevykašlat na Dušičky; romantika je hloupost, tak není důvod, proč se nevykašlat na Valentýna. Ta analogie sedí.
Komentář 9047
Znovu Vám zopakuji jádro problému, byl bych rád, kdybyste tentokrát vnímal:
Píšete: Tvrdit: "Chtít zachovat český svátek je hloupost, protože vlast není důležitá" je jako tvrdit: "chtít zachovat Valentýna je hloupost, protože romantika není důležitá".
Já ale netvrdím, že zachovat Dušičky je hloupost!! A už vůbec ne z toho pitomého důvodu, o kterém píšete.
Jinými slovy mi podstrkujete, že tvrdím:
Platí "A", z důvodu "B".
Já ale tvrdím pouze "B".
Netvrdím "A" a už vůbec netvrdím, že "A", protože "B".
Komentář 9053
- To jsem přece nenapsal. Napsal jsem: Tvrdit: "Chtít zachovat český svátek je hloupost, protože vlast není důležitá" je jako tvrdit: "chtít zachovat Valentýna je hloupost, protože romantika není důležitá". Nějak vůbec nerozumím tomu, proč to lidem brát.
A měl jsem na mysli: Proč lidem brát vlastenectví a romantiku.(vlastenectví je hloupost, romantika je…) Což bylo mj. zcela ve shodě s mým hlavním commentem.
Pokud ale diskutujete s osobami typu pz 1000000 často, pak tento postoj "vidím strawmany všude" je pochopitelný.
2) Otázka zní: Pokud odmítáte vlastenectví jako motiv jednání (jakéhokoliv), odmítáte jako motiv i romantiku? A pokud ne – což předpokládám – tak jaký v tom má být rozdíl. Obé není nic jiného než cit.
Komentář 9063
2/ Neodmítám každé vlastenectví jako motiv jednání, v tom textu, na který Vás pořád odkazuji, je to vysvětleno podrobně, už jsem Vám to tu i někde psal, fakt nevím, jak to už říct jinak; netvrdím, že každé vlastenectví je vždy špatné.
Komentář 9070
- Pokud neodmítáte "každé" vlastenectví jako motiv jednání, tak co v článku odmítáte a čemu nerozumíte? (Nerozumím ale těm neustálým řečem o „našich tradicích“ a jak si je nemáme nechat vytlačit jinými… proč ne? (…) spor „Halloween versus Dušičky“ považuji za nesmyslný a jeho vlasteneckou rovinu za absurdní.)
To "každé" je v uvozovkách, protože 1. zde jste dobré vlastenectví nepostulovat 2. to, co postulujete na misesu jako dobré vlastenectví, není vlastenectví, ale obliba, fílie: anglofílie, frankofílie atd. Adolf Hitler byl jak známo anglofil, Roman Joch na mě působí jako amerikanofil. V obou případech se jedná o velké vlastence.
Komentář 9076
2/ Obliba/fílie k vlastní zemi je vlastenectví; a tento druh mi připadá fajn.
Komentář 9078
- Druh vlastenectví, kdy má někdo oblibu/fílii k vlastní zemi, z nějakých jiných důvodů, než že je to "jeho" země, považuji za rozumný; vlastenectví založené jen na tom, že je to "jeho" země, považuji za debilní.
- Druh romantiky, kdy je někdo romantický k partnerovi, kterého miluje, považuji za rozumný; romantiku založenou na tom, že někomu lžu a chci jej oblbnout, považuji za debilní.
Důvod, proč nekritizuji romantiku, ale vlastenectví, je to, že když romantik toho druhého typu půjde do baru a oblbne tam nějakou slepici, aby mu dala, a následně jí nezavolá, nijak mě to nepoškozuje; když vlastenec toho druhého typu bude provozovat své "Čechy Čechům", nakonec to poškodí i mě. Netvrdím, že by byl přímým viníkem! Proto bych také nikdy neschválil, aby proti němu bylo použito násilí; na druhou stranu proti jeho jednání budu (nenásilně) vystupovat.
Komentář 9084
Komentář 9087
2) chapu, ze mate potrebu lisat se
- Ano, Vy to chápete. Já to třeba nechápu.
Komentář 9091
Vasi schopnost precizne, a pritom tak komplexne shrnout nasi kratkou debatu Vam zavidim, presto nevidim zadny duvod plevelit dalsi diskuzi - v te puvodni jste mel prostoru az az a nemel-li jste k Vasim plkum zadne argumenty tam, zde to zrejme lepsi nebude.
Jinak pokud byste pri poslechu zmineneho paskvilu nemel hlavu evidentne zastrcenu v temnem miste se spatnou akustikou, mohlo by vzniknout opravnene podezreni, ze jste pokracovani onoho antre, tedy ze (a to PRAVE jako ten Vas psychiatr) radi TRESTNI oznameni, odstrihl opet zcela umyslne a svinsky.
2) Copak o to, to nijak neprekvapi. Bohuzel toho zjevne nechapete mnohem vic.
Komentář 9093
- Takže další STRAWMAN. Švarc dostane slovo a okamžitě začne mluvit o psychiatrii a nemluví o ničem jiném. Např. říká, že jim do Bohnic vozí "záchranky" 50 osob denně a oni polovinu "nepřijímají". S tím TRESTNÍM oznámením to bylo, pokud si to pamatuju správně tak, že Švarc radí: Dotáhněte to na trestní oznámení a dosáhnete tak psychiatrického vyšetření.
Jinak já se alespoň ke Švarcovi, resp. k Vaší nesmyslné obhajobě jeho lží, ještě vyjádřím. Pokud uvážíte jak opakovaně ignorujete mé argumenty, chytáte mě za slovo, zaplavujete strawmany, případně si cucáte z prstu alternativní realitu jako u Švarce v Máte slovo, musí Vám být jasné, že se mi do toho moc nechce.
Komentář 9098
Ze se Vam do toho po predchozim debaklu nechce, je zrejme - temi komickymi pseudoduvody se spis jen dale ztrapnujete.
Komentář 9100
Komentář 9101
Pokud tedy trvate na tom, ze minulou debatu jeste vice poprznit skutecne schopen jste, nebudu se prit a svuj omyl (omyl!) uznam. Predchozi nabidku pak ale radeji zuzim jen na tu alternativu.
Komentář 9040
Komentář 9042
K tomu pitomému odůvodnění: Vlastenectví je stejný druh motivace jako romantika.
Komentář 9048
A s ohledem na to, že mě moc nečtete a podsouváte mi věci, které prostě netvrdím, klesá má motivace to vysvětlovat, protože tím způsobím jen to, že zas něco napíšu a Vy to úplně převrátíte a podstrčíte mi nějaká další tvrzení.
Komentář 9056
Ale hlavně bych měl jednu otázku. Kdyby nastal boj mezi socialisty a pravičáky, ke komu byste se v tom případě přidal? K socanům z vašeho okolí, nebo ke vzdáleným pravičákům? Kdybyste byl Němcem ve 30. letech a musel si vybrat, šel byste bojovat s nacisty za Velkoněmeckou říši, nebo proti nim za svobodnější režim?
Komentář 9061
Mým nativním jazykem je C a FORTRAN (jsem bilingvní). Pořádně česky jsem se naučil až potom.
/humour off
Jazyk samozřejmě je praktická záležitost. Nicméně některé jazyky jsou vhodnější k některým věcem a jiné zase k jiným; čeština na tom s exaktním logickým vyjadřováním není zas tak špatně, konec konců má kořeny v sanskrtu; množství lidí, se kterými se domluvíte, bych do toho netahal (protože z toho nejlépe vychází čínština). V práci jsem si zvykl myslet anglicky (nebyla moc jiná možnost, je to firemní jazyk) a zjistil jsem, že některé myšlenky se mi v angličtině vyjadřují lépe.
Komentář 9062
Komentář 9065
-- Jaký je rozdíl mezi optimistou a pesimistou?
-- To je jednoduché:
o Optimista se učí anglicky
o Pesimista se učí čínsky
o Realista se učí střílet
(pardon... :-))
Komentář 9034
Komentář 9036
1) Útočíte (neúmyslně) nejen proti vlastenectví, ale i proti hédonismu. Je to známé z lékařství: Jídlo slouží k doplňování živin; hledat v tom chuť a příjemné pocity je špatně. Jinými slovy: Hledat v tom cokoliv jiného je špatně. To stejné se sexem: Slouží k rozmnožování; hledat v tom cokoliv jiného je špatně. Nebo si vezměte romantiku: Milostný vztah je obchod (a samozřejmě je); hledat v tom cokoliv jiného je špatně. V této diskuzi v tom důsledně pokračujete: Jazyk je prostředek komunikace; hledat v tom cokoliv jiného je špatně
(To, že píši česky, není projev vlastenectví, ale toho, že se mi ten jazyk líbí a dalo mi dost práce jej ovládnout; nemyslím si ale, že by zrovna tento jazyk byl v čemkoliv lepší než libovolný jiný, kdybych uměl na této úrovni psát v jiných jazycích, činím tak. Na tom českém nijak nebazíruji, používám jej z praktických důvodů.)
Nebo si vezměte přírodu: Příroda je životní prostředí, tj. nakonec komodita; hledat v tom cokoliv jiného – že příroda má intrinsickou hodnotu – je špatně.
Nebo studium: To slouží k vydělávání peněz; hledat v tom cokoliv jiného – potěšení z pochopení matematického problému – je špatně.
Je to boj proti tomu, aby si lidé užívali – cokoliv. Koneckonců je to logické: Lidé jsou stroje (a jsou); a k čemu je stroji požitek? K ničemu. Takže by to ani neměl chtít.
Ještě to vlastenectví: Lidé (lidské stroje) žijí v komunitách z praktických důvodů; hledat v tom cokoliv jiného, tj. vlastenectví, je špatně.
Útočit proti hédonismu je špatné. Lidi by život nebavil, kdyby je nebavil, resp. kdyby si ho neužívali, kdyby ho museli prožít jako stroje. Samozřejmě, když se budeme zabývat lidským životem, dostaneme se nakonec k základní fyzice. Ale proč lidský život proto degradovat jen na fyzikální úroveň? Když si lidé chtějí vymýšlet nefyzikální pojmy, které jejich životu dávají smysl resp. obsah, pročež se jim lépe žije, proč ne? Proč jim to brát? Koneckonců libertarianismus (jako étos) je stejně nefyzikální jako vlastenectví.
2) Vlastenectví je špatné, protože má špatné důsledky: Já se ani tak nevymezuji proti Dušičkám (fakt proti nim nic nemám), ale spíše proti vlastenectví; to mnedle stojí za obrovským množstvím svinstva, které se kolem nás odehrávalo a odehrává (samozřejmě jsem ostře proti tomu, aby byl kdokoliv silou nucen nebýt vlastenec, ale vymezovat se proti nim budu).
- Jenže zneužít lze všechno. To je argument těch chrabrých vojáků, kteří nás chrání před invazí opiátů: Drogy jsou zneužívané, ergo jsou špatné.
3) na Internetu se to zase hemží pseudovlasteneckými články a úvahami o „našich Dušičkách“ a „tom americkém svátku Halloweenu“, kterým si Dušičky nemáme nechat „vytlačit“
- Základní pro-vlastenecký argument: Proč nevěřit, že české je nějak lepší než cizácké. Když to přináší příjemné pocity, proč ne? Tím spíš, že lidé jsou třeba k vlastenectví nějak od přírody nastaveni (stejně jako ke gurmánství, smyslnosti, romantice, filosofii, citu pro krásno a pro přírodu). Proč jim to brát? Proč z lidí dělat stroje?
Zdá se, že zaměňujete vlastenectví a politické vlastenectví. To je ale takový rozdíl jako náboženství a politické náboženství, cit pro přírodu a enviromentalismus, cit pro krásno a ministerstvo kultury, touha rozumět věcem a ministerstvo školství apod. (Napadá mě ještě obzvláště nechutný příklad: sklon nepodrobovat se násilí a povinná vojenská služba.)
Komentář 9038
2/ Ano, zneužít lze vše; na druhou stranu jsou věci, které jsou teď v současné době zneužívány naprosto masivně, pak jsou jiné, které jsou zneužívány méně. Rozhodně bych na základě toho neprosazoval zákazy a násilné skoncování s těmi věcmi, ale vymezuji se proti nim.
3/ Nezaměňuji, připouštím existenci vlastenectví, které je OK (klikněte na ten link, který vede na můj článek o vlastenectví na Misesu).
Komentář 9045
Např. toto: Nemám nic proti hokeji, rád se na něj podívám, zrovna mi tu výše zmíněný zápas běží na druhém monitoru; kvalitní hru oceňuji, dobré hokejisty též, podobně jako profesionály (téměř) libovolného oboru. Co mi lehce uniká, je význam těch všudypřítomných českých vlajek (nebo důvod, proč nosí recepční nejmenované korporace hokejové dresy); absolutně nepochopitelné jsou v mých očích pak slovní spojení typu „naši hoši“, případně výkřiky jako: „Češi do toho, společně zvítězíme.“ Jací „naši“ hoši? V jakém smyslu by měli být například moji? A co znamená v daném kontextu ono „společně“? Jaký podíl na případné výhře (i když teď s Kanadou to vypadá spíše na prohru) by měli plošně „Češi“?
Tyto otázky mě přivádějí k největšímu otazníku ohledně vlastenectví samotného: proč bych měl být například hrdý na to, že jsem Čech, případně na činy jiných Čechů? Co jsem pro to musel udělat krom toho, že jsem se zde narodil?
Čili: Netvrdím, že odmítáte hédonismus; odmítáte jeden druh hédonismu: vlastenectví. A já se ptám: Proč neodmítat třeba romantiku? Lze přece říct: K čemu to je, nerozumím tomu, proč by to měl dělat, proč to ti blbečci dělají atd. V čem je rozdíl? To je vše.
Komentář 9051
Nepsal jsem: "Nikoliv, to špatně chápete; netvrdím, že hledat v něčem štěstí je špatné, když kliknete na ten můj text o vlastenectví, tak tam i píši, že některé formy vlastenectví mi přijdou OK."
NEnapsal jsem: "Nikoliv, to špatně chápete; netvrdím, že hledat v něčem štěstí je špatné, když kliknete na ten můj text o hédonismu, tak tam i píši, že některé formy hédonismu mi přijdou OK."
A Vy prostě přijede a zase zopakujete to, co už minule; když něco přečtete jednou blbě a já Vás opravím, OK.... když ale znovu zopakujete to, co jste tvrdil, tak už je to jen hloupé a ta diskuse je o ničem.
Komentář 9052
Prostě Vy mi pořád podsouváte, že odsuzuji jednu formu hédonismu, celé vlastenectví. Já tvrdím, že to tak není, odsuzuji pouze nějaké formy vlastenectví, ne celé. A fakt je to neuvěřitelný opruz vysvětlovat, co jsem napsal, protože přečíst si to můžete sám.
Komentář 9043
- Jde o to, že původ je součást té věci. To je úplně to samé, jako byste tvrdil, že jídlo hodnotíte podle výživové hodnoty a ne chuti, protože chuť není součást té věci. Nebo – když jste takový automobilista – že auto hodnotíte podle jízdních vlastností a ne podle vzhledu, protože vzhled není součást té věci.
Komentář 9049
Vy jste jej nepřečetl, jen sem sypete neustále další komentáře, které prakticky ignorují cokoliv, co sem píši a podsouváte mi neustále něco, co si ani nemyslím.