Autor: Šunka
Čas: 2017-05-12 00:00:02
Nařídíme vám svobodu?
Často se setkávám s rozhořčenými komentáři, že na anarchokapitalismus není společnost připravena, že chceme nechat lid napospas jejich svobodě, ne-li jim svobodu dokonce nařídit. Anarchokapitalismus je ale myšlenkový koncept, vize světa, kde bude mít každý svobodu nakládat se svými prostředky, zařídit si život podle sebe a nebude k ničemu nucen proti své vůli. Rozhodně se nejedná o uspořádání společnosti, kterého lze docílit revolucí.
Jedinou cestou k funkční anarchokapitalistické společnosti je změna vůle lidí. Protože až lidé přestanou stát a jeho produkty požadovat, pak tato společnost evolucí (postupným vývojem) samovolně vznikne. Nelze toho docílit bez ztotožnění společnosti s touto cestou. A právě proto je pro anarchokapitalismus důležitá osvěta, vzdělávání společnosti a diskuze nad tím, že vše, co dnes provozuje nebo zajišťuje stát, může být lépe spravováno soukromými osobami. Nemusíte mít strach, že jsme extrémisti, kteří budou ve jménu svobody někde házet zápalné lahve. Není tomu tak. Jsme idealisté. Respektujeme soukromé vlastnictví, respektujeme svobodnou volbu. Naším největším cílem je pouze to, abychom do zažitého modelu „stát potřebujeme“ vnesli co největšího červíka pochybnosti.
Jedinou cestou k funkční anarchokapitalistické společnosti je změna vůle lidí. Protože až lidé přestanou stát a jeho produkty požadovat, pak tato společnost evolucí (postupným vývojem) samovolně vznikne. Nelze toho docílit bez ztotožnění společnosti s touto cestou. A právě proto je pro anarchokapitalismus důležitá osvěta, vzdělávání společnosti a diskuze nad tím, že vše, co dnes provozuje nebo zajišťuje stát, může být lépe spravováno soukromými osobami. Nemusíte mít strach, že jsme extrémisti, kteří budou ve jménu svobody někde házet zápalné lahve. Není tomu tak. Jsme idealisté. Respektujeme soukromé vlastnictví, respektujeme svobodnou volbu. Naším největším cílem je pouze to, abychom do zažitého modelu „stát potřebujeme“ vnesli co největšího červíka pochybnosti.
Přečtení: 66769
Komentáře
Komentář 13814
Komentář 13816
a to přinesl zázračný lék na změnu vůle lidí zvaný láska...
Vony nějak ty léky na nápravu světa a změny vůle lidí jaksi nezabírají,
i když se jich již vyrobilo více, nežli zvládnul farmaceutický průmysl,
ovšem v obou případech je to docela dobrej byznys...
Skoro to vypadá, že se čert vyhání dáblem...
Komentář 13818
Komentář 13819
Komentář 13820
Komentář 13829
Komentář 13831
Komentář 13833
Komentář 13837
Komentář 13840
Komentář 13844
http://www.jamapekelna.cz/wordpress/?p=687
k té knize lze mít v konkrétních bodech nějaké výhrady, ale k dochovaným historickým faktům má rozhodně blíž, než ten Váš plivanec.
Komentář 13848
Čímž neříkám, že souhlasím s Káčkem, já osobně přeci jen určité zásluhy církvi přiznávám, například právě ty kláštery a třeba sv. Patrik se mi zdá jako velmi zajímavá osobnost, která dokázala nemožné - přemluvit celý ostrov rabiátů, násilníků a otrokářů, aby se vzdali násilí a místo toho budovali mírumilovnou společnost.
Komentář 13862
Samozřejmě teoreticky mohli něco budovat ti pohanští barbaři. Měli na pěkných pár set let, kdy to mohli katolické církvi natřít, protože o nějakém jejím mocenském monopolu nemohlo být ani řeči.
Netolerance se samozřejmě v historii katolické církve vyskytuje. Ale není to žádná její specialita. Být katolíkem v některém německém protestantském státečku bylo zakázáno úplně stejně, jako být protestantem ve Španělsku a proti pronásledování katolíků v Anglii je v podstatě vše ostatní čajíček pro batolata (s možnou výjimkou protižidovských pogromů, zajisté pouze shodou okolností populárních primárně v nekatolických zemích). Anabaptisti by taky mohli vyprávě o nekatolické toleranci... Holt cuis regio eius religio v praxi.
Výjimek připouštějících individuální náboženskou svobodu bylo prostě v 10. až 18. století velmi málo. Dokonce i v takovém Holandsku, kde se na to de facto dlabalo, byla katolická církev oficiálně zakázaná až někdy do 19. století.
Komentář 13863
.............................................................................
Tedy můj názor na duchovno, tedy náboženství a všeliké ty Ježíše a Budhy je poměrně negativní,
tedy stručně řečeno že to lidstvu vcelku těmi svými léky značně posrali,
a to přesně tím, co zde zaznělo v úvodu,
že chtěli měnit vůli lidí v dobrém úmyslu...
Vyjímku bych pak viděl snad jedině v taoismu a dzogčhenu,
což jsou učení která nemají v plánu někde něco měnit,
protože někde je něco špatně...
Komentář 13866
Komentář 13869
Komentář 13872
Komentář 13875
Komentář 13876
Komentář 13864
Komentář 13865
O nějaké vědě v dnešním slova smyslu se v jejich případě IMHO nedá mluvit - stejně jako u starších civilisací, včetně Číny. Naše současné pojetí přírodních zákonů a přírodních věd je vystavěno primárně na závěrech středověkých katolických učenců - například v epistemologii Tomáš Akvinského jsou už jasně vidět základy toho, co později dotáhl Popper.
Nebýt katolík bylo vcelku bezproblémové v první polovině toho Vámi zmiňovaného období. A i potom bylo odpadlictví světským (tj. de facto státním) trestným činem, zavedeným vládci světskými. Že někteří příslušníci a některé součásti ŘKC se ve středověku pletli do světské politiky víc, než bylo zdrávo, to nikdo nezpochybňuje. Ale opět - to není nic speciálního, stačí se podívat do luteránských částí Německa, do Anglie...
Komentář 13871
Komentář 13880
Ta Vaše poznámka by možná trochu dávala smysl, pokud bychom se bavili na úrovni katoličtí vs. nekatoličtí křestané - v otázkách, které jsou v daném kontextu relevantní, panuje celkem shoda, takže kdyby to katolíkům trvalo o pár set let déle, v zásadě s těmi principiálními věcmi mohl přijít i nějaký protestant a že to byli katolíci tedy opravdu může být tím, že v tom středověku protestantů zase tak moc nebylo.. Každopádně IMHO rozhodně stojí za úvahu, proč se ten dnes všeobecně akceptovaný přístup k vědě a poznání nevinu v některé nekřesťanské civilisaci a to přesto, že některé existovaly výrazně déle a jsou považovány za vyspělé.
Mimochodem, principy individuální svobodné vůle a přirozených individuálních práv jsou také původem křeštanshé. A pokud vím, tak ŘKC je nikdy nezpochybnila. Zato kdybyste takové věci hlásal za Kalvína v Ženevě, dost možná byste skončit na hranici.
Komentář 13883
S tou svobodnou vůlí a individualismem nesouhlasím. To tu existovalo dávno před křesťanstvím, Řecko, Řím, dokonce i pohanští Keltové a Germáni byli celkem dost individualističtí. To je myslím dáno podnebím a stylem života.
Komentář 13884
...................................................................................................
Dovolím si k vaší diskuzi přicmrdnout svůj názor,
katolictví na tom rozvoji techniky nepochybně zásluhu má,
ovšem nepřímou, nebot
katolictví bylo jaksi z principu proti vědě,
ale zároven díky katolictví se nám zde podařilo zachovat zbytky poznání toho padlého říma a řecka a celé této civilizace,
prostě přeneslo přes tu úpadkovou dobu po pádu říma mnoho poznatků,
jenž se pak uplatnitli ve vědě, jmenujme třeba učení Aristotelovo atd.
Komentář 13885
No nakonec dneska žijeme v demokracii a to rozhodně není katolickej vynález,
ale katolíci to berou, nebot ten starej řím a řecko bylo vždy součástí katolictví,
tedy samozřejmě součástí jen druhořadou, ale vždy součástí...
Komentář 13886
Komentář 13888
jenž byli součástí katolictví,
takže jak píšete, nemohli nebýt katolíky,
ale výhodou zde bylo, že to řecko a řím bylo součástí katolictví,
kdyby tomu tak nebylo, asi by celej řím upadnul v zapomění,
řím padnul ale na něj navázala svatá říše římská s císařem a papežem,
dneska tomu říkáme EU...
Komentář 13889
................................................................................................................
Tím bych si tedy nebyl jistej,
nebot koptové či muslimové s tím římem až tak společného mnoho neměli,
proto by to asi upadlo v zapomění...
Komentář 13898
S Vaším nesouhlasem si dvoluju nesouhlasit - pokud je mi známo, tak po nějakých přirozených právech, stejných pro všechny, ve starém pohanském světě neštěkl pes, a člověk byl v podstatě jen předmětem libovůle různých bůžků a podobných potvor.
Komentář 13901
Komentář 13904
(A nijak se tim netrapte, co pamatuju, jak se sahne k viram a jinym historiim, je s utiranim pane JJ vzdy trapeni. Ja jsem pevne na Vasi strane, ale kdyz vidim, jak jste dopad, radeji se o tom ani nezminim.
Navic zastat se Vas po tom buresofilnim kaminkautu u sousedu, ech... :))
Komentář 13918
Komentář 13929
Komentář 13887
Komentář 13841
Komentář 13815
Jedinou cestou k funkční anarchokapitalistické společnosti je změna vůle lidí.
...............................................................................
Já osobně se domnívám,
že by člověk neměl měnit žádnou vůli, ani svou či druhých,
takže tu vaši vůli ke změně vůle druhých klidně podpořím, pokud je to vaší vůlí...
Vona totiž každá vůle touha či lidský záměr, at se třeba druhým jeví sebepitomější či sebevznešenější a potřebný má svůj význam,
ale co má význam pro jednoho, nemusí mít nutně význam pro druhého...
Jinak to ignore o kterém sem tamo tady píšu prostě znamená stav bez vůle,
což tedy znamená že zde není vůle měnit vůli...
Komentář 13821
Ja nemenim tebe a ty na oplatku nemen me.
Komentář 13830
když už jsem si na něj díky panu Vlachovi vzpomněl,
tak co třeba tohle - https://www.youtube.com/watch?v=nz9H0RirJgs
Nevím, no myslím, že když už já třeba něco nedělám,
tak to přece ještě neznamená, že by to ten druhý také musel nedělat, tedy vlastně nesměl dělat...
Komentář 13817
Komentář 13822
Otázkou spíš je, jak ty myšlenky utvářet a šířit. Musím říct, že Urzovy přednášky jsou dobré, ale zaujmou jen úzký okruh lidí. Většina lidí prostě žije v tom, v čem vyrůstala, byla vychovávána a vzdělávána, a nějaká naprostá přestavba sebe sama, svého pohlížení na svět, či dokonce odhození celého svého dosavadního zažití světa a svých mravních hodnot, to je něco velmi náročného, čemu spousta lidí vzdoruje, protože mají strach z neznámého a z toho, že ztratí sami sebe, že to, čím jsou, přijde vniveč. Odpor vůči libertarianismu a myšlenkám anarchokapitalismu je především pudový, právě z toho strachu z vnitřní nicoty. A s tím se dost těžko něco dělá.
Mám ale naději. Vidím ji v mladých lidech, kde spoustě z nich (a s každým pokolením to množství stoupá) je politika ukradená. Objevili (zejména díky internetu) jiné způsoby spolupráce, prožívání světa, vzdělání, zábavy atd., jsou často otevřenější a mnohem méně svázaní různými hranicemi a překážkami; nepotřebují politiky, aby jim říkali, co mají dělat. Je to dobré znamení.
Komentář 13824
internet je technologie jenž by celé to školství mohla potopit,
takže zcela nepochybně bude sílit snaha o konrolu internetu...
či dokonce odhození celého svého dosavadního zažití světa a svých mravních hodnot, to je něco velmi náročného, čemu spousta lidí vzdoruje, protože mají strach z neznámého a z toho, že ztratí sami sebe, že to, čím jsou, přijde vniveč. Odpor vůči libertarianismu a myšlenkám anarchokapitalismu je především pudový, právě z toho strachu z vnitřní nicoty. A s tím se dost těžko něco dělá.
....................................................................................................................
To je důležitá věc,
proto říkám, že by se neměla násilně měnit vůle lidí,
oblíbený to mustr všech zachránců světa,
ale naopak podporovat,
protože pokud člověk následuje svou vůli, sám má možnost objevit jak to funguje a může dokonce objevit jak to funguje když přestane svou vůli používat...
To je v podstatě taoismus, kdy se to zlé ego neomezuje, ale naopak rozvíjí...
Komentář 13825
A jeste pozn:to vysvětlování ankapu je pro obyčejné lidi příliš intelektuálské a složité.Například teorie nenásilí. Obyčejní lide to chtějí vidět přes peněženku a trocha závisti ke snadnému životu statnich úředníků by taky neuškodilo popichnout;)
Komentář 13827
kde se zpívá -
Jistěže nakonec ve světě zvítězí pravda, ale až tehdy když dokáže to co dokáže lež
https://www.youtube.com/watch?v=BQsxfXAkQOw
Komentář 13828
....................................................................................................................
To máte pravdu,
mně třeba jde v praxi mnohem lépe teorie násilí, nebot k tomu postačí být se světem nespokojen,
zatímco k teorii nenásilí je třeba být se světem spokojen,
což je věc přetěžká v tom mrdniku vezdejším...
Komentář 13832
Ostatně, přes peněženku je spousta argumentů, jak v konkurenčním prostředí budou služby, které teď poskytuje stát, levnější a pravděpodobně nebudou horší než ten současný bordel, kdy jedni úředníci nedělají to, co by měli a druzí dělají to, co by neměli. A přesto to (zejména od určitého věku) nějak nepůsobí.
Komentář 13838
A pro male firmy,ktere pokud nemaji genialni napad,tak v konkurenci mnozstevnich prezranych otesanku(jsou a drzi se diky socialismu),nemaji narok.
Vysvetlit svinstva centralnich bank uz je horsi,ale kdyz se duchodci rekne,ze mu rozreduji vydrene uspory a bohaci si pro ne chodi s pytlama jako prvni..
No a ted ti migranti a vysvetleni dotacniho zakulisi...to by melo vec hodne urychlit
Komentář 13834
Přítelkyni už jsem v podstatě na svoji stranu přivedl. :D Hezky nenápadně a polehoučku, ale přece. Pořád v sobě má něco konzervatismu a státismu, ale to se poddá. :D Nikdy jsem s ní nevedl žádnou dlouhou debatu, docílil jsem toho především různými poznámkami na aktuální dění. Třeba co kde politici rozfofrovali a tak. A taky úvahami na téma "Proč by jako stát měl mít nárok na tvoje prachy jen proto, že máš barák?!"
Taky jsem o tom diskutoval s bráchou a s mámou. Bráchovi se to celkem líbilo, ale nevěří tomu. Mámě jsem vyvrátil veškeré argumenty, takže mi nakonec dala za pravdu. Ale pak šla stejně volit Babiše. :D Holt polostátní úřednice...
No nebudu tady rozebírat, s kým vším jsem to ještě řešil. Sečteno podtrženo myslím, že je nejlepší polehoučku nahlodávat svoje blízké okolí. Ne moc, aby pak člověk nevypadal jako "Svědek Rothbardův" nebo tak něco. Jen hezky pomalu...
Komentář 13835
Komentář 13836
Komentář 13839
Komentář 13842
Komentář 13843
(... jako ze bych taky prispel do mlejna, kdyz to tu zacina byt prec jen trochu zofistikovanejsi. Puvodne jsem sice chtel strhat diskuzi celou, ale je vas tu dnes jak psu...)
Komentář 13850
Komentář 13851
(Pokud by to zde ale melo byt prilis velkym stigmatem, na pozadani vse ruce odvolam a vzapeti popru. :))
Komentář 13852
Komentář 13853
Komentář 13860
Komentář 13868
No a co, to je prece prirozene, ze silnejsi vyhrava, ne?Kdyz ne, premnozi se hovada( a nudici se filosofive).
Muzete, prosim, srozumitelne,strucne a bez slovniho manyrismu rict, co Vas na te prirozenosti ankapu tak sere?
Sledujete, jak jsem kvuli Vam vylepsil pravopis?To je za to, ze jste se neurazil(i) ;)
Komentář 13891
Mam-li brat vazne Vasi (doufam) recnickou stran pravopisu, pak Vas ujistuji, ze s protivou jsme dosud nemeli schuzi ani jednu jedinou, lec pro odpoved na Vas zaludny vykrikodotaz ji zrejme bude nutno svolat. Jiste zatim je, ze i pres Vasi snahu nadale zustava urazen mezernik.
Silnejsi vyhrava, ano, lec hovada, jak vidno, jsou jsou premnozena i presto. U filosopetcu to neposoudim, neb neznaje zadnych, neznam ani nudicich se.
Komentář 13894
Tak budu jeste strucnejsi:Ne na prirozenosti, ale na ankapu.Na teorii.Jestli by to po krachu (napr prachu)bezelo.A jak dlouho.
Mezera staci? Ve statlu se na totok rika: "Aby ses neposral",Ota Pavel "pumprdentlich"(jeste lepsi priklad nez jeho:pred chatu prijela na lyzich napucovana kocka, posledni vykrik mody a techniky, a vzadu na lyzi mela hovno) a u nas na klinice psychopatolizal..to jen tak pro zasmani.Mejte se PZ a neprudte- ztracime tady cas i pro Vase dobro;)
Komentář 13902
A zbytek se od toho v zasade odviji. Odvadi sily od boje smysluplneho, slouzi jako nabozenske berlicky, je dogmaticky, ignoruje historicke zkusenosti, krpy resi deus ex machina. Etc.
Bezelo. Zanedbatelne.
(Ale jsou i plusy: neco hezkeho ku sneni, Urza, a nove jeden detekovane statlar. :))
Na mezery serte, to spis je dobrej identifikator, nez ze by me to az tak deptalo. Ostatne s p.t. Vostalem se to krasne srovna na prumer, akorat se mi obcas prohodite. :)
O prudeni nemluvte, i ja jsem zde pro vase dobro - ohniste holt je treba tu a tam prohrabnout.
Komentář 13915
Mne se líbí spojení duchařiny a teologie(p Vostal je moc jednostranny,ale ve svem oboru ma,zda se,pravdu)s politologii,ekonomii,historii,..coz dokazal snad jen Michael Nowak.Friedman a Hayek taky,jen vynechali duchovni vedy.
Prohrabávat klidně, ale ne za každou cenu. A kritizovat hasiče za to ,že má špinavý boty...
Tohle je snad to nejnasravajicnejsi ,ale co by napr nefungovalo tady?
http://ankap.urza.cz/index.php?action=branch&id=36
Komentář 13925
Konec jsem pro zmenu uplne nepobral, nicmene je-li Vam odkazovana stranka nepochopitelnou, pak
a) nesoufejte, naopak gratulujte si: stupen indoktrinace u Vas jeste neni kriticky a dej je potencialne zvratny,
b) nechtejte rozbor a vysvetleni po mne: jsa veznem pravdy, lasky a objektivity byl bych nucen vse ztrhat na dve doby a pripravit Vas tak o zbytek sucha, bezpeci a iluzi.
Jeste podumam nad nejnasravajicnejcnosti a ma-li to co s vejci, muzeme pokracovat.
Komentář 13933
(A co blbnete s mezerama, zase ja nepobiram.Diktuju to vetsinou do mobilu a ten i grafika tady si s tim delaji,co chteji).
Komentář 13944
Za obet dik, ale: na zaskoceni to mam krapet z ruky a predevsim dotazem (u tech zametanych pak zvlaste) ztrhavat tezko.
Ze "takhle by to uz teda dal fakt neslo" plati medle od vynalezu reci. A furt se de, talent netalent.
(Dobrej pokus. Tedy mozna opravdu diktujete, pak ale tu interpunkci musite poprasit umyslne expost, nebot toto zadny dekoder spachat nedokaze, ani kdybyste mel mobil jeste na kliku. Grafika s tim, co dodate, dela, co muze - moc sanci ji ale nedavate.)
Komentář 13926
Jeste musim odvolat predchozi vyjadreni stran mezer. Neserte!
(... neb vizte, co pasete: http://pz100000.rajce.idnes.cz/nastenka/#mezery_170516.jpg)
Komentář 13920
Komentář 13927
Komentář 13897
Komentář 13903
Komentář 13859
Komentář 13846
Je to silna a normalni myslenka,jen je ji braneno se dostat ve srozumitelne forme do hlavnich medii.Doufam,ze se situace zlepsi,kdyz v lete vstoupi na trh Vladimir Zelezny s novou celoplosnou tv Z24(interaktivni vsehochut typu Parlamentni listy)
Jak to dela Urza je asi to nejlepsi-ukazuje mozny cilovy stav:ze to muze jet samo i bez statnich uredniku.Ze ho spousta lidi(napr na D-fens)zesmesnuje,to je nepochopeni.To neni idealismus nebo naivita.Jemu jde jen o smer,prakticke politicke kroky k normalni ekonomice nechava na jinych.(Ale verim,ze nekdo sili,kdyz vidi predotovane nebo prelevne dovozy a stale se zvysujici pocet zavislych na statu aj)
Komentář 13847
Komentář 13855
Protože jsi nekonečný lenoch neschopný si cokoli o skutečné historii najít, tak ti to sem otapetuju:
"Blíže se zde nyní podíváme na eneolit tedy pozdní dobu kamennou (někdy nazývanou též dobu měděnou). K tomu nám dopomůže kniha "Archeologie pravěkých Čech 4: Eneolit". V této době se již setkáváme poprvé s kovem, kterým byla měď, která je sama o sobě poměrně měkká. Pro časný eneolit se předpokládá středoslovenský původ mědi, z níž se našli nálezy až v Polsku a dokonce ojediněle až v Dánsku! Od počátku staršího eneolitu byla široce využívána měď severoalpská, pro kterou je typický až několika procentní podíl arzenu a snížený obsah antimonu a stříbra." [32]. I když na měděné výrobky té doby je nutno pohlížet spíše jako na exkluzivní věci [33], jde o zajímavou informaci.
Pro štípanou industrii z tehdejší doby se obecně praví, že: "Souběžně s domácími štěpnými materiály se používaly i suroviny importované, například v kultuře se sňůrovou keramikou převládá severský pazourek, stejně tak severský pazourek převládá i v kultuře zvoncovitých pohárů, kde je na druhém místě tušimický křemenec. V jihozápadních Čechách, ale i jinde se vyskytují suroviny bavorského původu (bavorský deskovitý rohovec)." [34]. Jinde stojí, že: "Štípaná industrie je vyrobena většinou z domácích surovin, ale vyskytují se běžně i importy ze sousedních zemí." [35]. Jak již bylo podotknuto je v tomto směru zajímavá kultura se sňůrovou keramikou, komunity této kultury se neobešly pro výrobu čepelí bez importu severského pazourku, suroviny pocházející z poměrně velké vzdálenosti, kterou nenahradily materiálem z nějakého vnitročeského zdroje. Dle autorů zde musely být udržovány trvalejší směnné kontakty [36]. I k broušené indutrii se pro starší eneolit uvádí, že druhotně se tyto výrobky stávaly jednou z komodit blízké a dálkové směny. "Nástroje vyrobené z rohovce typu Krumlovský les, přítomné na Cimburku [u Kutné Hory, pozn. autora], prokazují kontakt s Moravou na vzdálenost ca 120 km a čepel z hrobu v Maradicích, zhotovená z bíle kropenatého pazourku těženého v okolí Świeciechowa, byla do Čech importována na vzdálenost asi 500 km." [37].
Ve středním eneolitu se na sídlišti Řívnáčské kultury Denemark našel u broušené industrie vzácný exemplář z páskového pazourku, importovaný ze vzdálenosti ca 400 km z těžební oblasti u Krzemionek Opatowských v Polsku. Našel se zde ze šťípané industrie i exemplář šipky patrně západoevropského původu a i jiné exempláře této industrie naznačují kontakt s těžebními okrsky v Malopolsku a Bavorsku [38]. Jinde stojí, že v případě Chamské kultury byl z Bavorska, z oblasti Franckého Jury ze vzdálenosti 150 km směňován především deskovitý silex, sloužící k výrobě štípané industrie [39]. Pro kulturu kulovitých amfor ze středního eneolitu se u štípané industrie uvádí, že je ve své většině z baltského pazourku. Lze se také dočíst, že: "Pozoruhodný je výskyt jantarových ozdob v hrobu v Brozanech a převaha tzv. baltského pazourku v dosud nepříliš četných souborech. Obě popsané suroviny mají úzký vztah k severskému prostředí, což koresponduje s celkovou orientací a genezí dané kultury." [40]. Pro kulturu zvoncovitých pohárů z mladšího eneolitu se rovněž uvádějí nálezy jantaru, například jde o korálky z Černčic u Loun anebo z Rožďalovic (U Nymburka) a Slaného-Kvičku [41].
Co se týká sídlišť, tak platí prakticky to samé, co pro dobu bronzovou: "Počty domů nalézaných v osadách jdou maximálně do desítek, ale všechny z nich tam jistě nestály současně.". Situace je stejná jako pro neolit a dobu bronzovou: v jedné osadě žilo jen několik rodin, v průměru prý 3 až 4 [42]. Například pro střední eneolit pro Chamskou kulturu se uvádí existence výšinných osad, některé z nich měly plochu jen 500 m2, jiné byly rozměrnější, opevnění zdá se nebylo moc časté a většinou ani moc výrazné - příkop s valem; jen v jednom místě se dochoval mohutný kamenný val a jinde příkop vylámaný do skály, provázený dvěma valy [43]. V době mladšího eneolitu, konkrétně v době kultury zvoncovitých pohárů struktura osídlení zřejmě představuje síť malých usedlostí. "Typická eneolitická komunita se skládala ze dvou až šesti rodin, které představovaly jednotky průměrně o čtyřech jedincích." [44]. Kultura zvoncovitých pohárů je také zajímavá tím, že se nebývale prostorově rozšířil výzdobní styl zvoncovitých pohárů a soubor charakteristických artefaktů ve střední a západní Evropě. Nicméně výroba pohárů ve střední Evropě byla lokální se směnou na menší vzdálenosti [45]. Informace o výrobě pohárů se však musely nějak rozšířit.
"Pravěké dějiny Moravy" z řady Vlastivěda moravská: Země a lid uvádí pro eneolit, že opevněné výšinné osady (nejstarší hradiště pravěku u nás) souvisely s rozvojem směny a ovládáním obchodních křižovatek [46]. V Polsku zhruba v době kolem roku 2000 před Kristem je doložen vznik velkých dolů na křemen v Krzemionkách Opatowských ve Svatokřížských horách, o nichž už byla řeč, odtud se rozvinuly obchodní styky sahající od Kujav po Volyň [47], čili jde o vzálenosti ve stovkách kilometrů. Okolo roku 3800 před Kristem se na území dnešního Nizozemí začalo s dobýváním pazourku. "Při výzkumu v Jižním Limburku se zjistilo, že během několika století bylo zcela vytěženo území o velikosti pěti hektarů. Ve zkoumané oblasti zůstalo zachováno 66 podzemních chodeb. Celkem muselo být z tisíce šachet vytěženo na desetitisíce metrů krychlových pazourků, z nichž bylo vyrobeno na milion seker, ale i nožů, dlát, vrtáků, drásadel, hrotů na šípy a dalších nástrojů. Přirozeně tyto výrobky nezůstaly pouze na území Limburku. Nálezy ukázaly, že obchodníci s tímto zbožím z Rijkholt u Maastrichtu v provincii Limburku je dopravili stovky kilometrů daleko na sever, až do Münsteru a na jih do Frankfurtu a Mohuče."
Tady máš archeologické nálezy, které jsou v příkrém rozporu s tvou píčovinou o silnějším psu a o tom, jak si lidi dávali po čuni. Jsou to nálezy dosvědčující neexistenci nějakého mocenského uspořádání společnosti. Ta byla uspořádána na rodovém - rodinném základě, nikoli na nějakém cizím šukajícím psu. Meziosadní násilí bylo téměř neexistující marginalitou, protože jinak by se jednotlivé osady - rody proti němu nějak bránily. Kdyby se historie skládala z nějakých silnějších psů a neustálého dávání si po čuni, tak by k výše uvedeným nálezům nemohlo vůbec docházet. Je mi jasné, že ti je to úplně jedno a dál budeš plácat své kokotiny.
Odkaz na zdroj sem dávám jen pro pořádek. Vůbec nechovám naději, že si někdy něco odborného přečteš.
http://www.bawerk.eu/clanky/ekonomie/rozprava-o-puvodu-penez--iii-iv-.html
Článek sám je ozdrojovaný dostatečně na to, aby jej někdo mohl považovat za pouhé slohové cvičení
Komentář 13857
.....................................................................................................
To fakt myslíte jako vážně,
to, že někde vytěžili nějakej pazourek má snad být důkazem neexistence mocenského uspořádání společnosti,
já bych tedy řekl, že pazourek může těžit stejně dobře votrok jako svobodný člověk...
Komentář 13858
O slohovem cviceni neni rec, uz puvodne jsem to povazoval za zdarily joke. Resp. alespon ty Vase vyvody, ten zbytek je jen standardni ospravedlnovani se etatistickeho vedeckofasistickeho xindlu, jenz povoli vyrypnuti dulku ku hre v kulicky az po sedmiletem pruzkumu.
Komentář 13861
.....................................................................................
Tak to jsem byl loni se koupat u rybníka
a nastal podivný přírodní úkaz,
na celém rybníku byla pouze jedna kačena ale také zde bylo kupodivu deset kačerů,
no to byl fakt nepředstavitelnej rachot,
nevím tedy úplně přesně jak to dopadlo, protože nakonec ta kačena zmizela v poli a dvěma kačery,
takže to možná sfoukli na trojku...
Bylo by tedy možno ono rčení opravit, a říci že jebou nejsilnější dva psi či kačeři,
což by pak dpovídalo jak vůdci tlupy tak i šamanovi,
nebot tito dva jsou jaksi v něčem převyšující ostatní...
Jinak stokráte opakovaná lež se stává pravdou ba i skutečností,
stačí tomu uvěřit,
tedy pro začátek stačí, když tomu uvěří pár lidí, pak se to už začne šířit podobně jako se šířily morové rány...
Komentář 13849
Komentář 13845
Komentář 13854
Komentář 13867
Z "výchovných" důvodů by se mi docela líbilo, kdyby lidé ve výplatní den dostali v práci od účetní vyplacenou celou mzdu cash (jo dostat za práci 37 táců měsíčně člověka potěší) a hned před bránou fabriky na ně číhali státní úředníci a o těch 22 tisíc daní je na místě obrali. To by se už člověk i zamyslel: "Vydělal jsem 37 táců a zůstalo mi jen 15. Mám to zapotřebí nechat se takhle obírat? Já jsem si je vydělal a já si chci rozhodnout, za co je utratím. Na to žádného úředníka nepotřebuji."
Komentář 13870
Komentář 13873
Komentář 13874
Komentář 13877
Btw docela prdel...Občas mezi kamarády, známými, rodinou atd. najedu na takovou melancholickou vlnu typu "Ach to je škoda, že tady v téhle zemi nemůže šikovná babča ani legálně péct třeba svůj vyhlášený chleba a prodávat ho...Hned by ji někdo udal na hygienu, na finančák a už by si na ní smlsli. A taková stará babička, ta už přece nemá nervy na to řešit nějaké účetnictví a byrokracii...Tak se na to radši vykašle." Odevšad se ozývá souhlasné mručení. Všichni si něčím přisadí, jako že z těch pravidel se jednou posereme a že s hygienou se to přehání a že je to všechno špatně a úředníků je moc. A pak jdou a volí Babiše a socany. :D
Komentář 13878
Zavist je hlavni hybna sila-tu bychom meli vyuzit.Aby se kanalizovala(do stok)misto na podnikave a odvazne,tak proti vegetu statniho urednika a levicoveho politika.Pravy pravicovy politik do roka stat rozpusti(nejkrasnejsi pohled-krysy opousti ministerstva a jdou druhy den do normalni prace)
Nasi protivnici celozivotne naivne veri,ze kolektivni majetek se da nejak ochranit proti rozkradeni.Maji na to nejaky recept?Ten by meli svym zavistivym volicum predvest!
Komentář 13879
Komentář 13881
že se nám ten totalitářskej a dobrosernej katolicismus pěkně přetransformoval v státismus a především pak komunismus a socialismus...
Tak, jak Ježíš naháněl všechny neštastníky a trpící, což jsou jeho slova, tak je dneska nahánějí naši socani,
a opět jsme v sitaci, kdy za průsery prý mohou jen lidé, nikoliv systém,
kritizovat systém napadne jen minimum lidí,
zatímco kritizovat politiky napadne každého...
Takže evropu čeká ještě jednou to samé co už absolvovala s katolicismem,
snad by to díky rozvoji technologií a tudíž vzestupu bohatství společnosti mohlo jít rychleji,
než před těmi dvěmi, třemi stoletími...
Obdobné to bude asi ještě s těmi muslimskými pošuky,
i když zde dozajista zůstane pevné jádro,
podobně jako u ortodxních židů, křestanů apd.
Komentář 13882
A mám tak trošku obavu,
aby se nám ten katolicismus nepřetranformoval i v anarchii,
vono hlavními principy katolicismu jsou víra, naděje a láska
a z těchto tří věcí může kdykoliv vzejít prvotřídní bullshit..