Vyslovuji hypotézu, že teorii neporovnatelnosti interpersonálního užitku by mohlo jít v dnešní době vyvrátit. Pokud něco neumíme, tak to neznamená, že to obecně nejde. Myslím, že jde dnes docela přesně porovnávat intenzitu emocí i myšlení třeba pomocí EEG. Užitek by tedy mohlo jít interpersonálně porovnat, pokud bychom měřili třeba míru averze nebo žádosti při změřeném flow stavu na určité téma. Tyto technologie v době vzniku rakouské ekonomické školy patrně neexistovaly.
Pokud bychom porovnávali užitek dvou absolutně emočně zcela vyrovnaných racionálních lidí, kteří jednají na základě přiznaných algoritmů a vstupních dat, tak Ti musí dojít nutně ke shodě podobně jako počítač na základě stejných algoritmů a dat.
Další věcí je, že člověk sám často nedokáže užitek z jím nastaveného směru předem vyhodnotit.
Samozřejmě dokud tyto metody nemáme, tak je lépe vycházet z rakouské školy...
"Pokud bychom porovnávali užitek dvou absolutně emočně zcela vyrovnaných racionálních lidí, kteří jednají na základě přiznaných algoritmů a vstupních dat" Tohle asi mluví za vše, ne? Je to mnedle zjevně nesplnitelná podmínka.
Ano, přesně tak to bylo myšleno. Chtěl jsem jen naznačit dva možné výchozí přístupy k pokusům o interpersonální porovnávání užitku. Ten druhý "rozumový " (neemoční) přístup lze vyloučit pro nereálnost předpokladů. Takže dává smysl zkoumat ten první - emoční
Souhlas, že je to věc velmi komplikovaná. Problematické je i samotné hodnocení rozhodování pouze na základě emocí (i kdybychom to dokázali). Jak píšu, zatím teorii neporovnatelnosti nahradit nedokážu, ale připouštím, že kdyby se tak stalo, tak se hodně věcí změní...
marcusant k OpenAI chatbot – výzva pro diskuzi o vzdělávání?:
Nejde to zrušit, ale budou se snažit to brzdit s humpoláckou naivitou dvacátého století. Opravdu neco dělat začnou, až nastane singularita, ale to bude už pozdě. Vypadá to, že Chat GPT s tím dost pohnul kupředu, možná se dočkáme překvapení dřív, než […]
Komentář 88185
Baph0met k Volit ano, vsadit ne:
Pěkně řečeno. Pak bych také dodal otázku: Kolik lidí by si na sázku stěžovalo kdyby Babiš vyhrál? Stejný počet? Větší počet? Menší počet? Je to skutečně o sázce samotné či o tom, že sázkař nevyhrál...
Komentář 88184
li k Je žádoucí opíjet děti na školách:
Potřebují postavit na zelené louce a taky je potřeba do toho nasypat spoustu peněz... jenže ty jaksi nejsou... je to takové zapeklité v tomto systému... Pokud jde o dotace, jsem zastáncem zrušení dotací pro vysoké školy. Tam by trh mohl dobře zafungovat a […]
Komentář 88183
Lojza k Teorii subjektivní hodnoty vysvětlili už komunisti v pohádce!:
Njn, proste se zkus zamyslet, vice to nema cenu resit. Vis, co je dobre u takoveho zamysleni se? Priznat si pravdu. Kolikrat se cloveku nechce si takovou pravdu priznat. Kdyz se clovek zamysli, mel by to delat bez predsudku a bez predjimani vysledku. To […]
Komentář 88182
Lojza k Teorii subjektivní hodnoty vysvětlili už komunisti v pohádce!:
Mno...dokud jsem jestepracoval pod nejakou firmou, bral jsem i vice, nez 300kc/hod, takze si nech ty kecy od cestry priste. Ted co delam na sebe a rekonstruuju nemovitosti, mam v prepoctu rozhodne vice, nez 300kc/hod. Mimochodem ti tak tim tvym systemem […]
Komentář 88181
Jožko k Teorii subjektivní hodnoty vysvětlili už komunisti v pohádce!:
Nuž, k tomu už nemôžem dodať nič iné, než to aby si sa na ten môj diagram pozrel ešte raz. Je to konzistentný celok ktorý obsahuje tržby, náklady, subjektívne dojmy, cucanie palca, aj hodnotu, a ukazuje čo sa z čoho počíta. Ukáž mi, ktorý krok je […]
Komentář 88180
cerno k Je žádoucí opíjet děti na školách:
Na nekterych skolach to dnes je jinak. Kolik jich je, tezko rici, nemam prehled, ale vic, nez 10 procent to rozhodne nebude. Na VS zavisi na skole, na oboru a hlavne na konkretni prednasce. Cim vyssi rocnik, tim vyssi podil tech premyslecich (aspon na mem […]
Komentář 88179
cerno k Je žádoucí opíjet děti na školách:
No tak mame tu regulovane tezce centralizovane statni skolstvi a pologramotna je rozhodne vice, nez pulka populace (a taky to podle toho u tech voleb vypada). Tak kde je ten rozdil? Skoly (vzdelavani obecne) potrebuji/potrebuje postavit znovu na zelene […]
Komentáře
Komentář 75944
Pokud bychom porovnávali užitek dvou absolutně emočně zcela vyrovnaných racionálních lidí, kteří jednají na základě přiznaných algoritmů a vstupních dat, tak Ti musí dojít nutně ke shodě podobně jako počítač na základě stejných algoritmů a dat.
Další věcí je, že člověk sám často nedokáže užitek z jím nastaveného směru předem vyhodnotit.
Samozřejmě dokud tyto metody nemáme, tak je lépe vycházet z rakouské školy...
Komentář 75945
Tohle asi mluví za vše, ne? Je to mnedle zjevně nesplnitelná podmínka.
Komentář 75946
Komentář 75947
Pripadne, ze emoce jde nejak objektivne zmerit?
Komentář 75950
Komentář 75962
Komentář 75963
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.