Vyslovuji hypotézu, že teorii neporovnatelnosti interpersonálního užitku by mohlo jít v dnešní době vyvrátit. Pokud něco neumíme, tak to neznamená, že to obecně nejde. Myslím, že jde dnes docela přesně porovnávat intenzitu emocí i myšlení třeba pomocí EEG. Užitek by tedy mohlo jít interpersonálně porovnat, pokud bychom měřili třeba míru averze nebo žádosti při změřeném flow stavu na určité téma. Tyto technologie v době vzniku rakouské ekonomické školy patrně neexistovaly.
Pokud bychom porovnávali užitek dvou absolutně emočně zcela vyrovnaných racionálních lidí, kteří jednají na základě přiznaných algoritmů a vstupních dat, tak Ti musí dojít nutně ke shodě podobně jako počítač na základě stejných algoritmů a dat.
Další věcí je, že člověk sám často nedokáže užitek z jím nastaveného směru předem vyhodnotit.
Samozřejmě dokud tyto metody nemáme, tak je lépe vycházet z rakouské školy...
"Pokud bychom porovnávali užitek dvou absolutně emočně zcela vyrovnaných racionálních lidí, kteří jednají na základě přiznaných algoritmů a vstupních dat" Tohle asi mluví za vše, ne? Je to mnedle zjevně nesplnitelná podmínka.
Ano, přesně tak to bylo myšleno. Chtěl jsem jen naznačit dva možné výchozí přístupy k pokusům o interpersonální porovnávání užitku. Ten druhý "rozumový " (neemoční) přístup lze vyloučit pro nereálnost předpokladů. Takže dává smysl zkoumat ten první - emoční
Souhlas, že je to věc velmi komplikovaná. Problematické je i samotné hodnocení rozhodování pouze na základě emocí (i kdybychom to dokázali). Jak píšu, zatím teorii neporovnatelnosti nahradit nedokážu, ale připouštím, že kdyby se tak stalo, tak se hodně věcí změní...
Hrosik1 k Práce za naturálie:
ne neodpovedal. nebo je odpoved "hodnotu prace zjistim z hodnoty vyrobeneho zbozi a hodnotu zbozi z hodnoty prace?" jak zjistim OBJEKTIVNI HODNOTU PRACE? jak zjistim OBJEKTIVNI HODNOTU VYROBENÉHO ZBOŽÍ?
Jakub Hlaváč k Jsou pro svobodu více konzervativci, či progresivisté?:
Ak uvediete definíciu konzervativizmu a progresivizmu, tak sa z toho neraz dá zderivovať, ktoré z nich a za akých podmienok sú viac či menej za slobodu. Napísali ste jednu z mnoha definícií, ktorá sa podľa mňa v praxi veľmi nevyužíva - nespomeniem si na […]
Eloherd k Selhání systému, nebo jeho primární funkce?:
Duvod, proc se nedeje zadny atentat nebo strelba, bych hledal spis v tom, ze ona ta situace v USA nebude zase tak tragicka, jak se mluvi v mediich. Trump dela jen to, co sliboval pred volbama a kvuli cmeu ho pulka ameriky volila. Jasne, ze po kazde […]
Komentář 114540
hefo k Práce za naturálie:
"Chlieb pšenično-ražný 1kg nebalený", ktorý majú prakticky v každom supermarkete, je z pohľadu zákazníka navzájom zameniteľný produkt. Ak sú tam aj rozdiely, neprejavujú sa vo výslednej cene, ale na náklady iste vplyv majú. Konkurenti sa […]
Komentář 114539
Jožko k Kanál Svobodného přístavu: Ankap přednáška o „selhání“ „trhu“:
No veď to je logické že keď je kandidujúcich strán pár desiatok a voličov pár miliónov tak nemôže mať každý takú stranu čo by vyhovovala presne jeho preferenciám. Áno súhlasím. A je teda logické že pre mnohých voličov vo voľbách neexistuje výhodná […]
Komentáře
Komentář 75944
Pokud bychom porovnávali užitek dvou absolutně emočně zcela vyrovnaných racionálních lidí, kteří jednají na základě přiznaných algoritmů a vstupních dat, tak Ti musí dojít nutně ke shodě podobně jako počítač na základě stejných algoritmů a dat.
Další věcí je, že člověk sám často nedokáže užitek z jím nastaveného směru předem vyhodnotit.
Samozřejmě dokud tyto metody nemáme, tak je lépe vycházet z rakouské školy...
Komentář 75945
Tohle asi mluví za vše, ne? Je to mnedle zjevně nesplnitelná podmínka.
Komentář 75946
Komentář 75947
Pripadne, ze emoce jde nejak objektivne zmerit?
Komentář 75950
Komentář 75962
Komentář 75963
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.