Diskuse – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu

Komentáře uživatele Honza (strana 9)

Nezobrazí-li se komentář po prokliku do odpovídající diskuse, znamená to, že se jedná o reakci ve vlákně, které se uživatelé rozhodli skrýt (tyto může každý zobrazit po přihlášení).

Autor: Honza Čas: 2021-01-14 09:54:59 Titulek: Re: statek čisté životní prostře [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Je spousta přírodních oblastí, kde už se teď platí vstupné.
Pohled na skály a dýchání čistého vzduchu tam tedy již zpoplatněno je. Státem.
Autor: Honza Čas: 2021-01-11 19:57:19 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Jen škoda, že ty domácí porody má platit stát...
Autor: Honza Čas: 2021-01-11 13:52:23 Titulek: Re: Podobnost věznic a škol [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
"škola by právě měla učit děti řešit i nepříjemné, konfliktní situace" - vás to naučila tedy škola (asi učitel, když ten má na škole učit?), nebo jste si tu situaci vyřešil sám?
To, že jsou domškoláci skleníkové květinky (kvůli tomu domškoláctví - samozřejmě jsou lidi různí), které se zlomí při první komplikaci, je také velký omyl.
Autor: Honza Čas: 2021-01-11 09:59:42 Titulek: Re: Podobnost věznic a škol [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Ad 4 - "A nikdo ani neuvažuje, že by potrestán být neměl" - jsou případy, kdy je zproštěn, případně jsou systémy, kde je osobní msta "zub za zub" v pořádku.

5. - Číst, psát a počítat se téměř není možné nenaučit. Spousta dětí to umí i bez školy, dokonce i před školou, případně by se to doučily v pozdějším věku (viz nevýchova a Summerhill). Sociální dovednosti dost záleží na konkrétní škole, učitelích, kolektivu, spolužácích. Třeba já jsem se skvěle naučil opisovat a zkušenost se šikanou mi taky rozhodně zlepšila život (ironie).
Ten dozor je pro mnoho lidí vlastně jediný důvod, proč dávat děti do školy - aby mohli chodit do práce.
https://www.svobodauceni.cz/clanek/deti-se-samy-uci-cist/

6. - Musí si vybírat a případně věnovat spoustu práce tomu vybrat školu s možností domácího vzdělávání, což záleží na libovůli ředitele.

Vaše příspěvky čtu rád, ale hlavně bod 5 je obecně oblíbený omyl :-)
Autor: Honza Čas: 2021-01-09 12:36:03 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Stačí historie našeho území (extra stručně):
Kmen - ovládnuté kmeny - dědiční králové - Rakousko-Uhersko - válka a vznik demokracií a Československa 1918.
Po pár stoletích králů tu máme pár desítek let demokracie (protnuté vládou jedné strany).
Proč musí být současný stav ten nejlepší možný?
Co varianta dnešní demokracie - minarchie za dalších 100 let - ancap za dalších 100 let?
Autor: Honza Čas: 2021-01-09 12:29:23 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Doporučuju příklad Říma. Tam měli funkci diktárora, kterou v případě napadení republiky Říma někdo vykonával přesně kvůli tomu, aby se efektivně skrze centrální řízení ubránila společnost nájezdníkům.
Pak ale přišel Caesar a odmítl tu funkci vrátit...
Autor: Honza Čas: 2021-01-08 15:03:06 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Já vás přesvědčím, že sem budete psát komentáře a budete to dělat zadarmo!
Autor: Honza Čas: 2021-01-08 15:00:53 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Otázka je, jak definujete trh. Pokud je to svobodná výměna mezi dvěma lidmi (peníze za zboží, charita za dobrý pocit), skutečně to pokrývá všechno, co lidé chtějí.
Problém je, že na všechno nemáme zdroje. Pak přijde stát, sebere lidem 60 % jejich příjmů, začne zajišťovat některé služby, které by si všichni nemohli dovolit. Otázka je, za jakou cenu? Viz "Co je a co není vidět".
https://www.mises.cz/literatura/co-je-a-co-neni-videt-56.aspx

Je jasné, že skutečnost bude zaostávat za teorií (viz nirvana fallacy), ale podle mnoha ekonomů (a zkušeností) jsou státní řešení horší než volnotržní. Když vznikaly demokracie a rozpadaly se monarchie (proces decentralizace), argumentovalo se podobně. Teď jde jen o krok dál v decentralizaci.
Autor: Honza Čas: 2021-01-08 14:51:13 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
awomen
Autor: Honza Čas: 2021-01-08 07:54:07 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Třeba v dnešním Německu to měli takhle:
Dobrovolně se mi podřídíte, nebo vás vyvraždím.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10238051636-germani/210382544810002/
Autor: Honza Čas: 2021-01-07 15:18:34 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Kdyby se to lidem moc nelíbilo, mohli by se snažit o změnu. Založit vlastní agenturu (viz domobrany v historii).
Opět to srovnání se státem - policie dnes taky nevyšetřuje všechno. Když vám vykradou auto, přijde snad CSI sbírat otisky a DNA?
Ochrana jiných skupin - v historii to tak bylo, viz Island a ochrana chudých. Když nemá člověk na vlastní ochranu a je poškozen, někdo jiný se soudí a z odměny si vezme podíl.
Otroctví - mrkněte na film Vykoupení z věznice Shawsank. A i u nás má pracující vězeň výrazně menší odměnu, než zaměstnanec.
Špehovací systém má asi nejlepší Čína, Google a Facebook. Jenže když praskne něco na Google (a že prasklo), můžete přejít na Brave místo Chromu a DuckDuckGo nebo Bing místo Googlu apod. Když praskne něco na Čínu (Tibet, Ujgurové), tak se nic nestalo. A kdo ví, kde je teď zakladatel Alibaby...

A dětské bordely? Obvyklý argument. Klidně založte neziskovku, která se o ty děti bude starat a ti, kterým na tom také záleží, vám přispějí. Viz třeba téma domácího násilí - tuším, že Ikea na to má teď nějakou kampaň. Koho by to napadlo, že Ikea bude bojovat proti domácímu násilí?

Vždycky to bylo tak, že když lidé něco chtěli (sociální systém, právní ochranu, pojištění), tak si to zařídili sami či ve spolupráci s jinými. Až potom přišel stát a zabral si to pro sebe.
Autor: Honza Čas: 2021-01-07 14:52:19 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Nechci!
Ale chci, aby k ní všichni ostatní byli přinuceni.
Pak budu nucen chtít se přizpůsobit!
Autor: Honza Čas: 2021-01-06 20:00:19 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Pochyby vám nikdo nebere :-)
Jen pozor na nirvana fallacy - pokud chcete dokonalý systém, který má pokrytá všechna rizika, hledáte dokonalost.
Ancap není dokonalý, protože lidé nejsou dokonalí. A právě proto, že lidé nejsou dokonalí, tak není dobré jim moc nad jinými (bez jejich souhlasu).
Autor: Honza Čas: 2021-01-06 11:03:12 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Obvyklý protiargument.
1. Nikdo neříká, že ancap je dokonalý. Jen to, že je efektivnější a klade lidem méně překážek.
2. "lidé se na to složí apod. Tedy, že se to vyřeší mimo trh" - I ta dobrovolná sbírka je trh.
3. Utopie - četl jste něco o ancap/polycentrickém právu a jeho vymáhání? Tam je těch mraků a vlků spousta, stejně jako ochran proti nim... A bude třeba za to platit.
Autor: Honza Čas: 2021-01-06 10:59:34 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Samozřejmě.
Není jiné cesty než anarchii přikázat!
Autor: Honza Čas: 2020-12-14 13:35:17 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Jasně, stačí rozdat dost koblih...
Autor: Honza Čas: 2020-12-04 14:17:16 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Správně!
Každý by si měl vydělat tak akorát na uživení. Pokud se sotva uživí, je to vykořisťování. Pokud se v pohodě uživí, je to cajk.
Takže každý by měl mít výplatu akorát na jídlo. Všechno navíc je vykořisťování zaměstnavatele zaměstnancem!
A pak potřebujeme nějakou organizaci, která přinutí všechny příliš mnoho vydělávající zaměstnance, aby ty přebytky odevzdali té organizaci a ta je pak přerozdělí chudákům zaměstnavatelům, na které nezbylo dost prostředků.
Autor: Honza Čas: 2020-12-04 13:20:14 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Je to hrozné vykořisťování.
Správně by to mělo být tak, že každý dostane tři pruty a ještě pět ryb denně.
Autor: Honza Čas: 2020-12-01 10:30:40 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Záujmom obyvateľov štátu je nemať neprispôsobivých susedov s úplne inou kultúrou
Naštěstí se Německo a EU rozhodlo, že otevře náruč uprchlíkům. Takže obyvatelé státu by některým pomohli, některým ne, ale teď se sem plaví spousty doktorů z Afriky. Kde je ten stát, který tomu měl zabránit?
Záujmom zamestnanca je zarábať čím viac - proto potřebujeme stát, který v rámci vyrovnání sil sebere zaměstnanci před výplatou 40 % a po výplatě dalších 20 %...
Ach jo, kde vy ty argumenty pořád berete?
Autor: Honza Čas: 2020-11-26 12:59:24 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Autor: Honza Čas: 2020-11-25 10:32:16 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Takže vrcholem tvorstva jsme se stali až díky vynálezu školy?
Nějaké logické a historické argumenty by byly, prosím?
Protože já mám za to, že se jednalo o zlepšení stravy ve prospěch rozvoje mozku. A pralidi fakt neměli školy, viz doteď kmenová společenství, kde se stále děti učí nápodobou.
Což nepopírá, že škola má svůj díl na současné civilizaci. Ale proč si myslet, že zrovna posledních 250 let pruské kadetky je to pravé a nejlepší? Jsou snad všichni lidé stejní, že potřebují stejný mustr vzdělávání?

A ti rodiče? Někteří to neví. Neřeší. A někteří prostě pokračují v tom, čím si prošli sami, protože nepřemýšlí o tom, že by to mohlo jít jinak...
Ale mění se to. Rostou snahy o soukromé školy, které zakládají rodiče, kterým současná státní "nabídka" nevyhovuje.
Navíc tělocvik není vždycky to pravé ořechové. Spíš jde o volnou hru, běhání venku apod. Moje mamka dělala na VŠ diplomku, proč jsou vesnické děti šikovnější než městské. A bylo to proto, že po škole lítaly víc venku.

Přečtěte si něco od paní Nováčkové a ten Summerhill, prosím :-)
https://www.kupredudominulosti.cz/novackova-jana-1d-pokud-byste-chteli-vybudovat-prostredi-ktere-je-naprosto-nepratelske-mozku-a-uceni-pak-byste-zrejme-vybudovali-neco-takoveho-jako-je-skolni-trida/
Autor: Honza Čas: 2020-11-25 09:56:15 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Normální živočich se učí nápodobou a hlavně v mladém věku potřebuje pohyb k rozvoji mozku.
Ale lidi ne, ti se v 6 letech posadí na prdel a tím se rozvíjí... Jaké k tomu jsou logické argumenty prosím?
https://www.kupredudominulosti.cz/novackova-jana-2d-predstava-ze-spravedlive-je-dat-kazdemu-stejne-je-vrcholem-nespravedlnosti/

Zjistil jste si něco o Summerhillu? Tam jsou děti, které třeba do 10 let běhají po venku a "nic se neučí" a pak za pár měsíců doženou všechno, co se předchozí roky jejich vrstevníci užili ve škole... A to proto, že jsou motivováni a zjistili, co se chtějí naučit a jejich mozek dospěl a naučí se to rychle...
Autor: Honza Čas: 2020-11-13 10:53:31 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
A teď zase podvodníci soutěží se státními zákony a státním aparátem, takže jsou vždycky sofistikovanější, aby mohli podvádět.
Autor: Honza Čas: 2020-11-12 09:48:54
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Emoce...
Jakmile se při diskusi člověk dostane do nějaké emoce, racio je fuč...
Autor: Honza Čas: 2020-11-09 12:09:59 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Už začínám chápat, proč s vámi tolik lidí odmítá debatovat.
Vždyť vy po těch letech tady pořád považujete ancap za zřízení bez pravidel (tzv. cochcárna), nikoli za zřízení bez vládce...
Ach jo.
Autor: Honza Čas: 2020-11-09 09:21:54 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
To, že je nutné tak dlouhé vzdělání, je kvůli státu.
Navíc i teď stát posílá do nemocnic studenty medicíny jenom proto, že mají za sebou chvíli studia.
Nebylo by efektivnější hned při podezření epidemie nasadit do komerčního zdravotnictví pár rychlokurzů zaměřených přesně na to, co se očekává?
Poslechněte si vyprávění, nakolik jsou studenti druhých ročníků medicíny připraveni pracovat s pandemií koronaviru...
https://youtu.be/eMp4xceKcjM
Autor: Honza Čas: 2020-11-08 00:21:37 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Jsem rád, že jste zpátky.
Vy máte vždycky 100% dokonalou a bezchybnou pravdu!
Autor: Honza Čas: 2020-11-08 00:20:17 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
"bezchybným a na 100% dokonalým bezstátním prostředím"
Slaměný panák.
(Sice už to tu zaznělo anglicky, ale pro jistotu :-) )
Autor: Honza Čas: 2020-10-30 14:18:55 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Komu asi banka půjčí - tomu, kdo už má zavedené cashflow a zákazníky, nebo tomu, kdo o tržbách zatím jen sní a náklady už musí platit???

https://www.e15.cz/byznys/finance-a-bankovnictvi/firmy-nabiraji-superlevne-uvery-vitezi-velci-hraci-a-podniky-se-statem-v-zadech-1373883
Autor: Honza Čas: 2020-10-30 14:13:42 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
ZADARMO??? Že se to platí z daní vám někdo řekl?
Vzdělání? To si představují lidi různě, výsledky povinné školní docházky tam ne vždy spadají...
Sociální interakce? Probíhají tam v zásadě dvojí. Buď podřízený stav vůči pedagogovi, kterého musíte poslouchat za odměnu/trest, nebo věkově jednolitá skupina spolužáků sedící celý den na zadku... To je super podhoubí pro šikanu, ale ne moc pro rozvoj sociálních dovedností...

Přečtěte si Summerhill, pro mě to bylo hodně velké prozření :-)
https://www.peoplecomm.cz/kniha-summerhill
Autor: Honza Čas: 2020-10-30 09:39:58 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
A přesně proto té korporaci hůř vzniká konkurence, takže se víc korporátí...
Čím víc přibývá státní byrokracie, tím hůř roste konkurence zavedeným hráčům. Takže firmy, které dřív stihly vyrůst, tak teď snáz zůstávají velké. Plus k tomu levné peníze, které se opět snáze dostanou velkým hráčům...
Autor: Honza Čas: 2020-10-30 09:29:39 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: honza.nakole v doméně seznam.cz
Ještě štěstí, že v roce 1989 dospělí lidé (shodou okolností ti mladší - studenti) nepřijali realitu...

Hezky o vztahu dětí a dospělých mluví lidí kolem svobody učení, paní Nováčková, Pjér la Šéz. Dospělý je za dítě zodpovědný a je zkušenější, takže když venku mrzne, narazí mu na hlavu kulicha. Nebo ho aspoň vezme s sebou, až dítě zjistí, že je mu zima na hlavu.
Ale to přeci neznamená, že má dítě práva bez povinností a že ho dospělý bude nutit nosit kulicha všude, protože by se mu dovednost nosit kulicha mohla někdy hodit (což je typický příklad školství)...

https://www.facebook.com/detijsoutakylidi/posts/215284316607234
logo Urza.cz
kapky