Komentář 74186
» odpovědět «
Autor: Mojejmeno
Čas: 2021-11-01 16:50:37
Web: neuveden
Mail: schován
Asi můžu alespoň z části potvrdit to co psala "li" o tom nekalém kamadádšoftu mezi "nezaujatými odbornými" komisemi, kurátory, galeristy a výtvarníky. Alespoň podle pravidelných informací od známých z tohoto oboru.
Např. i v případě anonymní souteže není problém určit a protlačit dílo známého, rozpoznatelné často už podle výtvarného stylu. Nebo ti protřelejší se prostě nějak oklikou domluví. Otázka, jestli jsou v komisi nějaké konexe a jestli tedy má cenu do soutěže jít je poměrně běžná.
Z hlediska stylu bych pak doporučoval etatistům, kteří se bojí, že by bez dotací upadalo umění na vkusu, aby si zašli na nějaké dotované moderní umění a poučili se, jak je jejich vkus nedobrý, když nedokážou ocenit některé projevy postmoderní tvorby. Např. tvorbu vítěze ceny Chalupeckého ceny Matyáše Chocholy : https://artalk.cz/2016/05/04/matyas-chochola-sasek-saman/
Ani bych se nedivil, kdyby si většina lidí, co budou obhajovat dotace, raději kapitalisticky koupila něco nedotovaného, co se jim bude líbit či je těšit, nebo s čím alespoň není nepříjemné žít, než by si pořídila některé druhy tvorby, které vznikají možná jen díky těm dotacím.
Ono to prostředí dotovaných galeristů a výtvarníků v některých institucích občas vytváří takovou osobitou sociální bublinu, která si tak trochu sektářsky tvoří sama pro sebe, a kdyý už je jim trapné, že na to lidi nechodí, tak si požádají o grant na živé umění, aby s tím mohli vyhřeznout i do veřejného prostoru.
Vlastně je otázkou, do jaké míry dotované umění dokáže pokřivit trh s uměním a obecně přijímaný vkus, pokud např. věci o které by jinak nebyl zájem, dostávají v dotovaných výstavách a institucích tak vysoké hodnocení, že se o ně nakonec z části začnou zajímat i něktzeří soukromí sběratelé, např. ti kteří víc než na vkus míří na umění coby investici (a vidí že dotovaná podpora určitého trendu zvyšuje jeho cenu, pořestože jim osobně nemusí ten trend být až tak blízký. Nebo pokud lajk navštíví přední státní galerii a tam mu vysvětlí, že ta hromada štoru co se válí na zemi má ohromnou vnitřní konceptuální hodnotu, takže zapochybuje o svém vkusu a zkusí si tento styl oblíbit či jej alespoň naoko pochopit, aby nebyl jako ten blbý venkovan bez moderního vkusu, co má staromilsky rád harmonické či pěkné věci.
Ale dobrým tématem by byla i třeba taková Česká televize, která na počet naši populace provozuje ze světového hlediska docela rekordní počet kanálů, ve srovnání se zahraničím.
Např. i v případě anonymní souteže není problém určit a protlačit dílo známého, rozpoznatelné často už podle výtvarného stylu. Nebo ti protřelejší se prostě nějak oklikou domluví. Otázka, jestli jsou v komisi nějaké konexe a jestli tedy má cenu do soutěže jít je poměrně běžná.
Z hlediska stylu bych pak doporučoval etatistům, kteří se bojí, že by bez dotací upadalo umění na vkusu, aby si zašli na nějaké dotované moderní umění a poučili se, jak je jejich vkus nedobrý, když nedokážou ocenit některé projevy postmoderní tvorby. Např. tvorbu vítěze ceny Chalupeckého ceny Matyáše Chocholy : https://artalk.cz/2016/05/04/matyas-chochola-sasek-saman/
Ani bych se nedivil, kdyby si většina lidí, co budou obhajovat dotace, raději kapitalisticky koupila něco nedotovaného, co se jim bude líbit či je těšit, nebo s čím alespoň není nepříjemné žít, než by si pořídila některé druhy tvorby, které vznikají možná jen díky těm dotacím.
Ono to prostředí dotovaných galeristů a výtvarníků v některých institucích občas vytváří takovou osobitou sociální bublinu, která si tak trochu sektářsky tvoří sama pro sebe, a kdyý už je jim trapné, že na to lidi nechodí, tak si požádají o grant na živé umění, aby s tím mohli vyhřeznout i do veřejného prostoru.
Vlastně je otázkou, do jaké míry dotované umění dokáže pokřivit trh s uměním a obecně přijímaný vkus, pokud např. věci o které by jinak nebyl zájem, dostávají v dotovaných výstavách a institucích tak vysoké hodnocení, že se o ně nakonec z části začnou zajímat i něktzeří soukromí sběratelé, např. ti kteří víc než na vkus míří na umění coby investici (a vidí že dotovaná podpora určitého trendu zvyšuje jeho cenu, pořestože jim osobně nemusí ten trend být až tak blízký. Nebo pokud lajk navštíví přední státní galerii a tam mu vysvětlí, že ta hromada štoru co se válí na zemi má ohromnou vnitřní konceptuální hodnotu, takže zapochybuje o svém vkusu a zkusí si tento styl oblíbit či jej alespoň naoko pochopit, aby nebyl jako ten blbý venkovan bez moderního vkusu, co má staromilsky rád harmonické či pěkné věci.
Ale dobrým tématem by byla i třeba taková Česká televize, která na počet naši populace provozuje ze světového hlediska docela rekordní počet kanálů, ve srovnání se zahraničím.