Tento text má sloužit spíše mým kolegům libertariánům, ač jej lze jistě použít i v běžném životě. Zaměřme se na menší cíle. Sáhodlouhé debaty o představě světa v anarchokaptitalismu jsou určitě fajn a ony menší cíle si z nich může svým způsobem asi přebrat každý po svém. Efektivnější se mi ovšem zdá rozebírat jednotlivé zákazy, regulace, státem vlastněné služby a pozemky stále v kontextu státu. Často narazíme na někoho, pro koho je debata o anarchii emočně odpudivá – a právě u těchto lidí se mi debata o minarchismu projevuje jako velice efektivní a lépe stravitelná. Je mnohem těžší si obhájit absenci státu než to, že by stát neměl zasahovat například do svateb, a postupně přecházet na složitější témata.
Na uměleckých školách, hlavně produkčních oborů, je jednou z důležitých části financování projektů, kterým je výhradně myšleno to z veřejných rozpočtů (státní, EU a podobně). Studenti jsou učeni, že je správně brát si tyto peníze, protože jinak své projekty neufinancují. A ještě hůř, jsou nuceni projekty během studia dokončovat – účastnit se v rámci toho investorských prezentací, které jsou placeny z daní. Studentům je vysvětleno, že peníze se přece tak jako tak rozdají, takže proč si nevzít? Co vlastně takovému studentovi zbývá? Nemít svůj projekt financován, a prodlužovat kvůli tomu další studium.
Má prezidentská funkce smysl? Ano. V prostředí, kde parlament může vychrlit jakýkoli zákon, může být prezident teoreticky rozumnou brzdou. V prostředí, kde o vině rozhodují státní zákony a soudci, přes které nejede vlak, může být prezident tím vlakem. Zkrátka v prostředí, které inherentně generuje špatná rozhodnutí, může prezident něco málo zachránit. Jako anarchokapitalisti ale usilujeme o prostředí, kde jeden centrální spasitel není potřeba, kde špatná rozhodnutí eliminují účastníci trhu sami za sebe tim, že špatná řešení prostě přestanou poptávat, když se ukážou jako (dle jejich měřítek) špatná.
Nedávno se mě kdosi zeptal, zda jsem pro legalizaci konopí pro jeho léčivé účinky; a hádejte co? Nejsem pro legalizaci konopí pro jeho léčivé účinky; jsem zastáncem plné legalizace (či dekriminalizace – záleží na názvosloví, každý tím myslí něco jiného) všech drog (včetně marihuany) bez ohledu na účinky. Není pro mě relevantní, zda tráva léčí. Vím, že se z ní vyrábějí masti; též znám nějaké huliče – ti to jako lék nepoužívají, ač si občas namlouvají, že hulení není škodlivé, ale to je jejich věc. Argumentaci zdravím sice chápu, ale vlastně mi zároveň vadí; tak trochu totiž naznačuje, že kdyby tráva zdravá nebyla, je vlastně v pořádku ji zakázat. Jenže svobodný člověk by neměl u nikoho žebrat o povolení vpravovat do svého těla cokoliv, co uzná za vhodné, i kdyby šlo o kyanid. Lidé rádi mluví o svobodě, ale když na věc přijde, tak „nějaké regulace přece potřebujeme“.
Slýcháme kolem sebe o krizi hodnot, krizi elit, krizi v politice, krizi civilizace a krizi všeho. Jsem přesvědčen, že takové řeči bychom slyšeli v každé době (historické záznamy tomu napovídají), občas k tomu přibývaly i krize v dodávkách zboží, potravinářství, stavebnictví, průmyslu – podle toho, co všechno měl na starosti stát. Kde bují socialismus, tam je krize; v ČR před rokem 1989 třeba prakticky všude, od roku 1989 ve školství, sociálním systému, zdravotnictví (tedy státních oborech) a logicky též v hodnotách, elitách, politice… Ne že by se naše „civilizace“ (jako celek) nacházela v „krizi hodnot“ (ač to někteří rádi tvrdí); běžní lidé jsou stále stejní a není v nich problém. V „krizi hodnot“ se nacházejí politici; a spíše než o „krizi“ jde o dlouhodobý stav; a to stav inherentní, nejde o selhání jednotlivých politiků; a dokud budeme mít stát, problém nezmizí.
O naši pozornost bojují všechny firmy i politici. Naše pozornost – čas – je na osobní úrovni možná to nejcennější, co v životě máme. Už v první třídě nás ale nutí věnovat pozornost tomu, co nás třeba vůbec nezajímá, a dávají nám na vědomí, že o naší pozornosti mohou rozhodovat jiní.
Často se setkávám s překotnými nesouhlasy s libertariánskými myšlenkami. Nezřídka od lidí, kteří je nikdy předtím neslyšeli. Posluchač během vteřiny obrací oči v sloup. Dotyčný ví jistě, že by „to nefungovalo“, aniž se nad tím kdy zamyslel. Proč by to konkrétně by „to nefungovalo“ vymýšlí typicky až zpětně. To mimochodem ukazuje, že důvodem odmítnutí v takovém případě nejsou logické argumenty, ale emocionální odpor (často způsobený státní propagandou). Nemluvě o tom, že když po sekundové úvaze nad složitým tématem vymyslíme „zdrcující“ protiargument, je pravděpodobnější, že se s ním oponent už setkal a promyslel ho také, než že bychom mu právě vyvrátili něco, čím se už dlouho zabývá.
Antisystémový postoj typicky pramení z hluboké frustrace z vývoje společnosti a vlastního života. Takto založený člověk se chytne čehokoli, co jeho trápení dává vysvětlení a východisko. Oproti tomu většina prosystémově orientovaných lidí, které jsem za život potkal já osobně, měla se systémem dobrou zkušenost nebo si to alespoň myslela. Všímám si, že vést o státu dialog s někým životně frustrovaným je obvykle velmi náročné. Nejenže se každý z nás zaměřuje na úplně jiné jeho aspekty, ale zároveň mu popisované problémy obvykle nepřijdou zdaleka tak důležité. Zkušenost takového člověka je tak diametrálně od té mojí, že se skoro zdá, že každý z nás žije v úplně jiném světě. Osobně mi spoustu špatných životních zkušeností vysvětlilo právě libertariánství, které současný systém do důsledků popisuje jako byrokratický a eticky problematický nepořádek, sabotující životy mnohých.
To ovšem nic nemění na tom, že mnoho antisystémových postojů nechtěně mění společnost k horšímu, protože vychází z intuitivně správné myšlenky, která je ovšem pro stát a širší společnost naprosto nepoužitelná, a nakonec vytváří ještě větší chaos. Považuji proto za naprosto zásadní umět je od sebe rozlišit a neházet zmatené proruské aktivisty do jednoho pytle s konstruktivními kritiky současných společenských poměrů. Jakkoliv antisystémový postoj má pro řadu lidí pouze negativní konotaci, myslím si, že může vycházet z naprosto validní životní zkušenosti a že dokáže transformovat společnost tam, kde prosté reformy nestačí.
Dnes v 18 hodin budu mluvit o cestě k anarchokapitalismu v čajovně Cherubín kousek od Prahy. Do čajovny se rád vracím pro její nezvykle příjemnou atmosféru; přijďte ji také vyzkoušet!
Měl tu čest cestovat vlakem druhou třídou se třemi spolucestujícími, kteří si koupili jízdenku do první třídy, avšak České dráhy jaksi zapomněly vypravit odpovídající vagón. Nevěda o ničem, zbystřil jsem až v okamžiku, kdy začal houstnout hovor mezi výše zmíněnými a průvodčím. Průvodčí dorazil a beze slova všem rozdal nějaké papírky. První cestující se divil, že dostal jaksi málo, že běžně rozdíl mezi první a druhou třídou činí více. Na to byl poněkud zvýšeným hlasem od průvodčího zpraven, že má týdenní jízdenku, a přece může jezdit, kolikrát se mu zamane, tedy vracená částka je v pořádku. Na upozornění, že by byla na místě omluva a ne nějaká agrese, nereagoval nikterak. Druhý cestující celou věc nechápal vůbec, tázal se průvodčího, kde je na tom papírku cenový rozdíl uveden, že ho nevidí. Průvodčí se nejdříve trošinku rozčiloval, dávaje najevo otrávení z nutnosti to vysvětlovat, poté však shledal, že na papírku skutečně cenový rozdíl chybí. Tedy se jal chvíli něco operovat na svém příručním počítači, načež prohlásil, že jest to vlastně v pořádku, neboť teď už se rozdíly vracejí automaticky na účty a že je to každou chvíli jinak a že on neví.
Celou dobu se pan průvodčí choval arogantně a poněkud agresivně, omluva – byť jménem společnosti – nepřišla ani jedna, zato osočení vůči cestujícím zjevilo se nemálo. Táži se tedy svou již obvyklou otázku, skutečně potřebujeme, aby nám dopravu po kolejích zajišťoval stát? Nebo by bylo lépe nechat to na volném trhu?
Napadlo Vás někdy, z jakého důvodu nemusíte při nakoupení lístku do vlaku ČD či autobusů (ať už národních dopravců či jiných společností) ukazovat občanku, respektive prokazovat se fotkou a rodným číslem? Ptám se tedy, proč je tomu tak při nákupu IN Karty (slevová karta)? Získám tím snad jiné výhody než nižší cenu oproti koupení lístku na přepážce? Budu moci obsadit více míst ve vlaku? Ne. Proč tomu tak je? Proč by měl stát vědět o tom, kde a kudy se pohybuji a jezdím?
Nedávno som pri diskusii o histórii počul argument, že Slováci nemajú históriu. Slovensko ako štát existuje iba 30 rokov, zatiaľ čo niektoré iné národy majú svoje štáty už dlhé desiatky, či dokonca stovky rokov. Rád by som na to odpovedal otázkami: Neexistovali snáď Štúrovci? Nežil Štefánik? Neodohralo sa SNP? Pretože ak by Slováci nemali svoju históriu, odpoveď na všetky tieto otázky by musela byť nie. Ďalšou chybou tohto argumentu je, že súčasná Slovenská republika nie je prví Slovenskí štát – jeden existoval už počas druhej svetovej vojny. A ten štát zavraždil mnoho nevinných Slovákov, z iných urobil masových vrahov, čo už samo o sebe dokazuje, že štát nereprezentuje národ. Existencia národa a jeho histórie nezávisí od toho, či existuje štát s menom toho národa. Štát nie je národ, je to iba monopol násilia na určitom území.
Posílám odkaz na dokument o situaci v Austrálii, kde mnoho obyvatelů po koupi domu zjistí, že jejich nemovitosti je bývalá varná pervitinu. Já jsem si prožil podobnou zkušenost, a díky tomu jsem se hodně názorově posunul, takže shledávám zdejší názory a informace celkem sympatické a blízké realitě. Bohužel nejsem dobrý teoretik a také nechci rozepisovat detaily vlastní zkušenosti, ale zajímalo by mě, jaký má názor komunita na tuto problematiku.
V roce 2020, když vrcholil covid, jsme se rozhodli k zakoupení domu se zahradou. Po zjištění skutečnosti popisované ve videu nám nezbylo než řešit situaci soudní cestou. Tato cesta je zdlouhavá a drahá. K tomu jsme se ještě rozhodli nechat dům dekontaminovat, ale neměli jsme dostatek peněz na to, abychom dekontaminaci dokončili. Množství drogy ve zdech tedy podstatně kleslo, ale ne dost, aby se dala nemovitost užívat k bydlení. Když budete kupovat nemovitost, ověřte si, že není kontaminovaná. Nám by stačilo se zeptat sousedů, kteří o varně věděli. Pokud se vám i přesto stane, že takovou nemovitost koupíte a zjistíte to až poté, rád si o tom popovídám.
„Statek XY by měl být pro všechny zdarma!“ Pokud to opravdu myslíš vážně, nečekej do voleb. Najdi si nějakého člověka a XY mu kup. Založ kampaň na kickstarteru. Oslov sponzory. Udělej svět lepším místem (alespoň pro pár lidí) hned teď, žij svůj sen! Do voleb si nech tlak na politiky, aby ti příště brali míň peněz, abys pak mohl lidem rozdávat „XY zdarma“ snáze.
„V časech klidu ať je klidně svoboda, ale v časech krizí je nutné pevné velení. Však to platilo už za Římské říše.“ Tento názor se objevuje poměrně často. Jak se na něj dívat z pohledu anarchokapitalismu? Připustíme-li, že je pravdivý, tak by si v bezstátní společnosti lidé jednoduše v časech krize našli nějakého lídra, který by je vedl. Ale co lidé, kteří se žádnému lídrovi podvolovat nechtějí a dál by si rádi zachovali svou svobodu? Nu, pokud by bylo pevné velení skutečně jediným způsobem, jak přežít krizi, tak by tito lidé jednoduše zahynuli. A v tom bych ani neviděl žádný problém, protože považuji za správné mít možnost volby: Měl bych mít možnost se rozhodnut nepořídit se a zemřít, nikdo by mě neměl omezovat v tomto rozhodnutí. Ovšem bezstátní společnost by měla i výhodu pro lidi, kteří by se rozhodli podřídit se: Pod velením lídra by byli jen ti, kteří si to skutečně přejí. A dobrovolné společenství pochopitelně funguje lépe než společenství, ve kterém jsou lidé z donucení.
Obecně se má za to, že ve volnotržní společnosti by lidé na kolektivní obranu (armádu) proti vnějšímu nepříteli platili málo; jenže kolik je „málo“? Jediný způsob, jak poznat „málo“, je prohrát válku (a ani to s jistotou neznamená, že to bylo „málo“, ona vůbec nemusela existovat šance výsledek zvrátit); naopak držet si armádu v době, kdy nic nehrozí, může být „příliš mnoho“. To vše lze zjistit ex post; ex ante nevíme nic. Budou-li tedy lidé ve volnotržní společnosti platit na kolektivní obranu (armádu) méně než ve státu, neznamená to nutně, že je to „špatně“; není totiž jasné, kolik je „správně“. Rozpočet armády ČR je (i poměrově vzhledem ke státnímu rozpočtu) mnohonásobně nižší než armády USA; je to špatně? Odpovědi se jistě budou lišit a objeví se rozličné názory s rozmanitými zdůvodněními; proč je tedy pak „každému jasné“, že v bezstátní společnosti by to byla katastrofa (i kdyby lidé nakrásně platili méně)?
Minulou přednášku o anarchokapitalismu v klubu (de)Centrála mluvila Tereza o historii psychoaktivních látek. Dnes vystoupím opět já; věnovat se budu válečné mentalitě (prismatu) a logice „my“ versus „oni“. A kdo myslíte, že je mistrem v jejím používání? Všichni jste též rovnou zváni na příští přednášku, která se bude konat 5. dubna; rád bych se na ní věnoval tomu, jak stát škodí chudým, kterým má – dle vlastní propagandy – pomáhat. Těšíme se na vás dnes večer v 19 hodin v klubu (de)Centrála.
Hrosik1 k Studio Svobodného přístavu: O legitimitě, právu s Romanem Jochem:
super. tesim se! protoze tady, ač velmi překvapen, dosti souhlasím s Romanem Jochem. jen bych ten soud nenazýval stát... ale rozhodne se ten soud bude chovat násilně, bude donucovat, čili vládnout, a možná ne vždy (to záleží, co se dozvím na přednášce :) […]
Urza k Livestream Svobodného přístavu: Sebeřízení s Gabrielou:
Moc si od toho neslibuji, ale zkusím Vás zase po čase naťuknout: Z čisté logiky i životní praxe plyne naprosto jasně toto: Silnější pes VŽDY mrdá; vždy a všude máte jen a pouze právo silnějšího. Takže ne, tohle fakt nekamufluju; akorát dohlížím ještě o […]
hefo k Mohu právo libovolně delegovat?:
Však práve - keby to bolo raz, tak nejak prežijem, ale asi 5 obrázkov som musel preklikať, kým sa mu uráčilo uznať, že to mám správne...
hefo k Mohu právo libovolně delegovat?:
Aby pes jebal Google a jeho captchu! Keď označím všetky štvorce, ktoré obsahujú časť bicykla, tak sa mu to nepáči...
Komentář 110022
hefo k Mohu právo libovolně delegovat?:
To sme sa tak úplne nezhodli, lebo po prvé nerozlišuješ medzi "potratom" (ktorý zahŕňa usmrtenie jedinca) a "núteným pôrodom" (kde prežitie závisí od veku dieťaťa ako aj od toho, či bude niekto schopný a ochotný zabezpečiť nejaký […]