Téma genderu mě začalo zajímat poslední dobou, zejména v souvislosti s
mojí cestou směrem k hlubší autenticitě. Uvědomil jsem si, že celá spousta sociálních
kategorií má na člověka výrazný vliv, neboť je určitým „balíčkem“, který mu udává, jak se
má chovat, jak má vypadat a podobně, což může odporovat tomu, jaký by chtěl být. Jednou ze snad vůbec nejzákladnějších a hlavně momentálně nejdiskutovanějších sociálních kategorií je nejspíše gender. Zatímco pro mě doposud hrálo největší roli rozebírat svobodu těch, komu jsou explicitně omezovány svobody (
nejvíc to vnímám u sociální kategorie dítěte), uvědomil jsem si ale, že
některé sociální normy zase výrazně omezují vnitřní svobodu, zejména pokud jsou prezentovány jako role, které jsou statické, poplatné pro celou spoustu situací, a za vystoupení z nich přicházejí výrazné negativní sociální sankce.
Pokud se někdo skutečně ztotožní s tradiční „ideologií genderu“ popisující, že existují objektivní „mužské“ a „ženské“ způsoby chování a sebeprezentace, může to jeho repertoáru jednání výrazně ubírat možnosti, které by ho dělaly šťastným. Oponenti genderové variace zdůrazňují objektivní biologická kritéria, která nepopírám, ovšem osobně gender vnímám hlavně jako ten psychosociálně konstruovaný zbytek nenáležící do pohlaví, který je dle mého názoru prokazatelně kulturně proměnlivý, a navíc svými pozorovatelnými rysy bývá i
nebinární. Mnohým vadí případy, v nichž
progresivní genderový diskurz propaguje např. omezování svobody slova, což i je podle mě neobhajitelné. Osobně však tvrdím, že toto nebinární a variabilní pojetí genderu lidem dává prostor chovat se autenticky, ať už svoji identitu nakonec redefinují, nebo ne. Tato flexibilita jim navíc může dávat větší vnitřní svobodu, v čemž vidím přínos genderu pro libertariánské hnutí: Vnitřně svobodní lidé si v životě spíše poradí a nebudou po státu požadovat
další nesmyslné intervence „napravující“ jejich pokažené životy.